Pagina 2 van 2

Geplaatst: 17 aug 2010 17:43
door fdegrove
Hoi,
Ketting is pas vervangen door FM (was campa, nu KMC) evenals de derailleurwieltjes (zit nu grijze tacx wieltjes op met daarop cijfer 11), cassette zelf vervangen door gloednieuw zelfde campa exemplaar.
Die 11 slaat op het aantal tandjes van het pulleywieltje. Bij 10 V Campa is dit normaal gezien 10T.
Kan het dat de 11T versie een grotere doormeter heeft en dat je daardoor de tandjes van je 26 krans raakt?

Ciao, ;)

Geplaatst: 18 aug 2010 23:46
door realgiosbeast
Goede opmerking fdegrove!

Geen idee,
Weet iemand hierop het antwoord ?

Geplaatst: 19 aug 2010 00:01
door rob74
Je kan eerste even kijken of een ketting verkorten nog kan door simpelweg twee schakels weg te knijpen en kijken of alles nog netjes eruit ziet.

Een andere oplossing is een ander pat. Een die een halve centimeter langer is. Dan hangt je hele derailleur gewoon ietsjes lager.

Geplaatst: 19 aug 2010 02:31
door rickyb
Klinkt idd als een verkeerd type wieltje; je hebt er 3 verschillende keramisch gelagerde.
En zit het upper wieltje boven en lower wieltje onder :rolleye:

Geplaatst: 19 aug 2010 03:20
door fdegrove
Hoi,

Als je een ketting inkort wordt het onderste pulley wieltje meer naar voor getrokken, je trekt daarmee niet of nauwelijks je bovenste wieltje weg van je kransje.

Langere pat? Kom nou.

@Realgiosbeast: een wieltje met 11 tandjes heeft een iets grotere doormeter.
Een bijkomend probleem is wellicht ook dat je nu geen "Upper" of "Lower" wieltje meer hebt (vermoed ik) waardoor ook het opschakelen moeilijker spoort. (Geen of niet veel speling voor het bovenste wieltje)

Wat ik ook niet begrijp is dat het in of uitschroeven van de B-stelschroef geen verschil maakt. Bij Campa is dit een wormsysteempje en ook al is de loop niet echt groot, enkele mm moet je wel kunnen halen.
Je wieltje zit blijkbaar dus buiten het bereik van die instelzone.

Ik zou de oude 10S wieltjes dus terug monteren en als dat uitkomst brengt kan je later nog de ketting inkorten indien wenselijk.

Ciao, ;)

Geplaatst: 19 aug 2010 22:27
door realgiosbeast
@fdegrove bedankt voor je inbreng!

De wieltjes zijn ook door dezelfde FM vervangen, het zijn tacx wieltjes met daarop 11t en de vermelding upper en lower.

Heb de oude wieltjes dus niet meer (helaas).

Het plaatsen van 11t tacx wieltjes op een 10 speed is dus per definitie fout?

Geplaatst: 19 aug 2010 22:46
door realgiosbeast
Nagekomen bericht:

De wieltjes die er nu op zitten (gemonteerd door racespecialist FM) : http://www.bike24.com/images/products/p04185.jpg
Dit is type T4060 : alleen shimano 9 en 1 speed

Deze zouden het moeten zijn voor campa 10 speed (t4020): http://www.bike24.com/images/products/p046736.jpg

Daarop is geen cijfer 11 te zien.

Zou dit de orzaak zijn van het hele probleem???

Geplaatst: 19 aug 2010 23:34
door gene
Heb je de B-schroef voldoende losgedraaid? Geen resultaat?
Dan zou ik de 10 sp wieltjes monteren.

Geplaatst: 20 aug 2010 04:33
door fdegrove
Hoi,
realgiosbeast schreef:Nagekomen bericht:

De wieltjes die er nu op zitten (gemonteerd door racespecialist FM) : http://www.bike24.com/images/products/p04185.jpg
Dit is type T4060 : alleen shimano 9 en 1 speed

Deze zouden het moeten zijn voor campa 10 speed (t4020): http://www.bike24.com/images/products/p046736.jpg

Daarop is geen cijfer 11 te zien.

Zou dit de orzaak zijn van het hele probleem???


Daar ben ik vrij zeker van.
Had je een middellange achterderrie dan was er geen probleem maar met een korte kooi is tweemaal 11 tandjes teveel van het goede.

En als ik zo vrij mag zijn, je kiest beter voor de de RVS versie van de Taxc wieltjes (Paars van kleur). Die zijn onderhoudsvrij en lopen net zo goed als de hybride versies.

Ciao, ;)

Geplaatst: 20 aug 2010 16:56
door realgiosbeast
Heb een korte derrie.

Inmiddels de beste FM mailtje gestuurd met foto en toelichting, eens kijken of en hoe hij gaat reageren op deze toch wel behoorlijke (tweede) misser.

Keep u posted ;)

wat dagen verder

Geplaatst: 27 aug 2010 00:28
door realgiosbeast
we zijn wat dagen verder. Heb bij Presto in Amsterdam (topzaak!) de juiste campawieltjes gehaald en gemonteerd, loopt weer als een zonnetje.
Van ATR niets meer gehoord.


Bij deze degradeer ik ATR Wielersport in Nieuwegein als prutsers van de eerste orde:
- foutieve cassette leveren en monteren
- shimano 9 speed derriewieltjes op een 10 speed campa derailleur zetten
- hoofdprijs rekenenen

Bah, ik baal van dat soort piepsysteem praktijken ('asl klanten niet piepen is er ook geen probleem')
Dit was de eerste en ook zeker meteen de laatste keer bij die club.