Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 28 okt 2014 12:43

joopi schreef:Bovendien ook nuttig met het oog op zijn klimplannen voor 2015: van alleen maar lange duurtraining ga je niet bepaald harder bergop fietsen, dus een spinsessie met wat blokjes een zwaardere weerstand met relatief lage trapfrequentie ("klimmen") al dan niet gecombineerd met een beetje krachttraining (vergeet je buik en je rug niet) is prima. En-en in plaats van of-of.
Als je in april een 200 km-rit wilt rijden en in juni 6x Alpe d'Huez heb je in de eerste plaats veel duurvermogen nodig. Veel D1, met stukken D2. Pas als die basis er ligt, is het verstandig om over te schakelen op intensievere trainingsvormen.

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 28 okt 2014 13:38

Ik combineer zelf al twee jaar het spinnen met krachttraining en duurtraining buiten. Afgelopen winter natuurlijk veel geluk gehad met het weer buiten maar toch 2 avonden in de week eerst uurtje krachttraining en dan uurtje spinnen. In nov, dec en jan concentreerdeik me de dan op houding en techniek terwijl ik beetje varieerde tussen D1 en D2 met af en toe eens een sprintje. De duurtraining buiten deed ik dan zo'n 2 -2,5 uur D1 met af en toe sprintjes tegen een dijk of viaduct. Die 10 sec kunje amper een inteval noemen maar je behoudt wel je explosieviteit.

Februari gaat bij mij het spinnen wat intensiever maar nog wel onder mijn mlss. De duurtrainingen worden dan iets langer met af en toe blokjes D2 erin, het liefst bergop. In maart bouw ik alles nog iets verder uit en de laatste weken van maart probeer ik altijd minimaal twee keer 150 km te doen op de zondag en een paar flinke intervaltrainingen boven mijn mlss. Tijdens de duurtrainingen rijdt ik dan ook vaak in heuvelachtig terrein maar das voor mij gelukkig dichtbij... op die manier ben ik altijd in topvorm als de AGR start in april.

Ik heb de amstel nu 7 x gereden en de laatste 2 x op deze manier voorbereid. In tegenstelling tot de eerste jaren,waarin ik alleen op zondag een rustige duurtraining deed en pas in maart ofzo doordeweeks ging rijden, voelde ik me veel sterker hetgeen zich ook uitte in de tijd. Van 26-27 km/u in 2010 heb ik de afgelopen edities rond de de 30-31km/u gereden met een lagere gemiddelde hartslag.... dus zeker doen dat spinnen! succes!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 okt 2014 14:07

Hier nog een rpm-spinner voor als ik niet buiten kan fietsen ivm weersomstandigheden soms 3 uur in de week soms 10 uur in de week.wat ik vooral merk is dat je snel herstelt na stevige inspanning gedurende het buiten seizoen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2014 15:43

Ik lees hier weer dingen van duurtrainingen van 2.5 uur in de winter voor fietsers die in de zomer al hebben laten zien zoveel meer te kunnen? Waarom niet gewoon ook eens in de winter 4+ uur op de fiets te gaan zitten, dan onderhoud je je conditie en kun je later in de winter/voorjaar stappen maken.

Eerst moet de basis gelegd worden en die is echt niet geweldig als je slechts 2 uur op de fiets zit met een doelen als Alpe D6 in de zomer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 28 okt 2014 15:54

amclassic-fan schreef:Ik lees hier weer dingen van duurtrainingen van 2.5 uur in de winter voor fietsers die in de zomer al hebben laten zien zoveel meer te kunnen? Waarom niet gewoon ook eens in de winter 4+ uur op de fiets te gaan zitten, dan onderhoud je je conditie en kun je later in de winter/voorjaar stappen maken.

Eerst moet de basis gelegd worden en die is echt niet geweldig als je slechts 2 uur op de fiets zit met een doelen als Alpe D6 in de zomer.
Helemaal mee eens.. Heb net 90km ingepland voor van werk naar huis zometeen :)
Maar toch blijft het zo dat een uurtje fietsen beter is dan niet fietsen natuurlijk.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 28 okt 2014 17:18

Als je zeeën van tijd hebt zal het wel niet de meest efficiënte manier zijn om progressie te boeken, dus lekker spinnen 's avonds (of 's ochtends) en in het weekend proberen de uren te maken waar a-fan het over heeft.

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 28 okt 2014 19:53

Helemaal met je eens hoor, maarde omstandigheden moeten het wel toelaten. Bij min 5 graden 4 uur buiten rijden is mij te gortig hoor... en als je dan ook nog nat wegdek hebt... tja...

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 okt 2014 19:58

gunnarius.maximus schreef:Helemaal met je eens hoor, maarde omstandigheden moeten het wel toelaten. Bij min 5 graden 4 uur buiten rijden is mij te gortig hoor... en als je dan ook nog nat wegdek hebt... tja...
Eens, maar dat is eerder uitzondering dan regel gelukkig. Als je goede kleding hebt en goed bent voorbereid is zelfs fietsen met -10 nog prima te doen. 2 kleine spatbordjes kunnen ook het natte wegdek wegnemen. Zo ben je enkel afhankelijk van de echte fikse regenbui, maar die zie je aankomen gelukkig.

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 28 okt 2014 20:29

Gerboon schreef:
gunnarius.maximus schreef:Helemaal met je eens hoor, maarde omstandigheden moeten het wel toelaten. Bij min 5 graden 4 uur buiten rijden is mij te gortig hoor... en als je dan ook nog nat wegdek hebt... tja...
Eens, maar dat is eerder uitzondering dan regel gelukkig. Als je goede kleding hebt en goed bent voorbereid is zelfs fietsen met -10 nog prima te doen. 2 kleine spatbordjes kunnen ook het natte wegdek wegnemen. Zo ben je enkel afhankelijk van de echte fikse regenbui, maar die zie je aankomen gelukkig.
Bedoelde ook niet zozeer de regen. Meerdie met zout vermengde meuk die wij hier sneeuw noemen. De winters van 2010-2011 11-12 en 12-13 bleef die zooi hier toch een hele tijd liggen. 11-12 Zelfs van eind november tot februari aan toe...

Het is tenslotte straks weer winter dus als je alle keren mee pakt dat je langer kunt is het mooi meegenomen. Doe ik uiteraard ook.... maar ik stel mijn doelen tot en met februari altijd zeer bescheiden. Kan het alleen maar meevallen, toch?
Persoonlijk is mijn basis dan meer dan prima hoor want in april rijdt ik vaak ook al ritten van 200_250 km zonder enig probleem... maar dat kan per persoon verschillen natuurlijk. Motivatie moeten we ook niet onderschatten natuurlijk... met zijn 4en kou lijden is toch leuker dan in je eentje.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 28 okt 2014 21:18

4 uurtjes bij -5 graden is goed te doen, mits het wegdek redelijk schoon is. Ik zie t probleem niet zo. T is een kwestie van echt willen...

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 28 okt 2014 21:29

Willen is het probleem niet hoor.... persoonlijk ben ik dan echt stijfbevroren... misschien toch maar eens shoppen voor andere winterkleren dan...

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 29 okt 2014 07:22

Het heeft ook met discipline te maken. Ik spin veel (zodra het slecht weer is...., vrijwel dagelijks), niet volop meegaan met de instructeur maar ga gewoon m'n eigen gang. En dat is meestal minimaal 2 uur op 60-70% van mijn max. Af en toe pak ik een lesje mee waarin ik wel volle bak meedoe.

Op zich hetzelfde als buiten, al kan ik buiten niet zo langzaam rijden dat m'n hartslag laag blijft, maar daar rij ik ook meestal langere ritten met lage hartslag en af en toe een rondje "hard". Alleen is het buiten makkelijker om 5 u te fietsen dan binnen 2 u te spinnen... Maar ja, wil je je doel bereiken? Moet je wat voor doen! (En met lekkere muziek op gaat de tijd wat sneller...).

Of toch zorgen voor schijnwerpers en goede kleding en ook in de avond nog een paar uurtjes pakken (maar dan kun je nog steeds dezelfde vraag stellen over wat voor ritten dan optimaal zijn... 3 avonden per week volle bak is dan nog niet het beste om te doen).

Plaats reactie