Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.
-
Sebo
- Forum-lid
- Berichten: 634
- Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49
Sebo
02 nov 2014 22:54
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
03 nov 2014 07:41
Hangt er vanaf hoe en waar je rijd.
Let ook op dat het gewicht van fietsen heel vaak word overschat. Een kilotje meer of minder merk je echt niet aan je fiets.
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2605
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
03 nov 2014 07:55
japiecarbon schreef:
Let ook op dat het gewicht van fietsen heel vaak word overschat. Een kilotje meer of minder merk je echt niet aan je fiets.
Bij een racefiets klopt die stelling. Maar als je een MTB gebruikt waarvoor ie gemaakt is, dan merk je dat echt wel hoor.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
03 nov 2014 10:10
Kan jij voelen of je met lege of volle bidons onderweg bent?
En ik weet wel hoe je een mtb moet gebruiken hoor. Juist in de disiplines waar een mtb tot zijn revht komt rijden ze met wat zwaardere fietsen (enduro, DH)
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40676
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
03 nov 2014 10:15
Ja, daar raggen ze vooral naar beneden. Voor een XC fiets ben ik het wel met Jakkel eens dat een lichtere fiets echt wel prettiger is.
Ik met het nu al met de Era van miss75; het zware achterwiel met ook nog eens een (relatief) zware 1030 cassette en de achterdemper maken de fiets gewoon uit balans. De 2kg verschil tussen de GrandCanyon en de Nerve ga je echt wel merken.
Less is bore
-
hendrikjan
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
hendrikjan
03 nov 2014 10:27
Maar dan vraag ik me af, waar zit dat gewicht? Bij mij voornamelijk rond mijn middel
En daar kan ik met veel mtb-en vast wel twee kilo afromen
Bij die fietsen zal deels in het frame zitten met demping achter, maar ook in de wielen en de groep en uit balans is toch wat anders dan gewoon wat zwaarder, toch? Ik zou ook wat dit betreft erg wat blij zijn als er iemand zou kunnen / willen reageren op mijn opmerkingen over onderdelen etc. op pagina 1..
Daniel, waar rijden jij en miss75 voornamelijk?
@ japie, hoe kijk jij tegen een keus zoals geschetst in OP aan?
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40676
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
03 nov 2014 12:11
Heel NL, bijv zaterdag Valkenburg-route + Margraten-route gereden. Maar ook regelmatig Posbank, af en toe Schoorl, etc. Deze zomer staat Guillestre/Embrun op de planning met de ATB.
Onderdelen op de Nerve zijn niet verkeerd. Dit is zo'n beetje de best afgemonteerde bike die je voor dat geld (+50,- verzenden) kunt vinden. De huidige Deore groep is vergelijkbaar met XT, alleen wat extra grammen links en rechts.
Less is bore
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2605
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
03 nov 2014 14:56
daniel1975 schreef:Ja, daar raggen ze vooral naar beneden. Voor een XC fiets ben ik het wel met Jakkel eens dat een lichtere fiets echt wel prettiger is.
Ik met het nu al met de Era van miss75; het zware achterwiel met ook nog eens een (relatief) zware 1030 cassette en de achterdemper maken de fiets gewoon uit balans. De 2kg verschil tussen de GrandCanyon en de Nerve ga je echt wel merken.
Zo is dat!
Het reduceren van gewicht is nergens zo belangrijk als bij het MTB'en (buiten het DH'en uiteraard). Klimwerk, handling, jumps, acceleraties,... . Met minder gewicht gaat het allemaal net iets makkelijker en vlotter gaan.
@Japie carbon. Als je drie volle bidons (= 2kg) aan je fiets hangt, ja dat voel je bij het MTB'en. Niet onmiddellijk bij het knallen over een biljartvlakke veldweg. Maar bij wat serieuzer MTB werk zeker. En als een deel van die extra 2 kg nog in je wielen zit ga je 't nog meer voelen.
Laatst gewijzigd door
jakkel op 03 nov 2014 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2605
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
03 nov 2014 14:57
hendrikjan schreef:Maar dan vraag ik me af, waar zit dat gewicht? Bij mij voornamelijk rond mijn middel
En daar kan ik met veel mtb-en vast wel twee kilo afromen
Dat is waar. Twee kilo rond je middel eraf en twee op je fiets, dat zijn er al vier.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
03 nov 2014 21:27
Ik heb een Scott scale gehad van 8.2 Kg en laatst had ik een LTHT van 12,1 kg. En het was ook niet echt dat de een veel sneller was dan de ander. Ook maakte het niet echt uit qua stuurgedrag. De geometrie is veel en veel belangrijker. Met de Scott had ik bv met de winterwielen nooit stil gestaan dat die veel zwaarder waren, ik heb er tijdens het rijden dus nooit wat van gemerkt.
Ik zou wel eens een antal tests willen doen waarin ik de bidons in de fiets doe, en dat degene die gaat fietsen dan zegt of ze vol of leeg zijn. Dezelfde teast zou ik graag eens doen met lichte en zware wielen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik een uitmuntende mtbér ben en dat ik overal perfect op kan fietsen
(dit uiteraard niet)
Laatst gewijzigd door
japiecarbon op 03 nov 2014 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
03 nov 2014 21:30
daniel1975 schreef:Ja, daar raggen ze vooral naar beneden.
Dan moet je toch juist een lichte wendbare fiets hebben?
Wij (ook ik) laten ons veel te gek maken door die fabrikanten, alles moet lichter en stijver enz enz en wij gaan het nog geloven ook.
Kijk bv naar de nieuwe RS-1 dat ding is ook zo slap als een vaatdoek in de tests (die ons eerst vertelde dat alles zo stijf mogelijk moest) en dan zeggen ze nu ineens dat die tests niet zo boeiend zijn...
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
03 nov 2014 21:34
hendrikjan schreef:
@ japie, hoe kijk jij tegen een keus zoals geschetst in OP aan?
Dat moet je eigenlijk niet aan mij vragen, ik ben totaal geen fully fan. Dus die vallen voor mij af. Op een fully worden de toch al saaie parcoursen in Nederland nog saaier.
Maar voor de wat minder technische mensen of mensen die van een comfort ritje houden kan het juist weer heel plezierig zijn.
Maar mijnadvies zou zijn een 29er hardtail.