Pagina 2 van 5
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 21 nov 2014 22:54
door Ernie C.
Je kunt ook hier 10 fietsenwinkels langsgaan. Één ding is zeker: na 10 specialisten ben je nog steeds niet "uitbehandeld", er is immers zoveel moois te koop.
Ik zou eens bij een dealer van Specialized langsgaan voor een proefrit op een Roubaix. De mogelijkheid voor een lange proefrit is daar vaak aanwezig. Dan weet je tenminste wat zo'n comfortracer nu eigenlijk inhoud.
Hoge carbon velgen zullen over het algemeen voor (iets) minder comfort zorgen. Als je je wielen wilt upgraden zou ik eerder voor een handgespaakt setje met lage, brede aluminium velgen en goede naven gaan.
Ik denk dat die dealer van Isaac trouwens op Mallorca wordt uitgenodigd omdat zo'n mooie verkooppraatjes heeft want als je een beginner een setje hoge carbon wielen krijgt aangepraat heb je wel degelijk talent...
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 09:07
door JoostG
Zoals Loos al aangaf. Verder zou je kunnen overwegen om tubeless (zonder binnenband) te gaan rijden. Een van de voordelen is dat je deze banden op een nog lagere bandenspanning kan rijden: filtert oneffenheden beter en meer grip.
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 09:43
door razenderoeland
Pvdh schreef:Razende roeland
Bedankt voor info. Ik ben 1.72 meter en eerste meting geeft aan dat ik voor de isaac framemaat 52 moet hebben. Ik heb relatief korte benen en iets langer bovenlichaam. Geldt jou optie dan nog steeds?
Die optie geld dan nog steeds. Kwestie van de juiste maat fiets aanschaffen en goed afstellen door middel van zadelstand en lengte stuurpen.
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 09:47
door razenderoeland
Pvdh schreef:Razenderoeland,
Heb even naar de bovenbuislengte gekeken van trek domande van 2400 euro en de isaac. De bovenbuislengte van de Trek is 1 cm korter. Gaat het om zulke kleine verschillen?
Wel lopen de kabels van de Trek (deels) nog buitenom.
Ik ben geen expert op het gebied van geometrie van een frame, maar ik heb zelf onlangs een Trek domane aangeschaft. Dit voornamelijk doordat ik rugproblemen heb. Ik moet nu dan ook toegeven dat ik beduidend comfortabeler op de Domane zit als op mijn vorige fiets, een Cannondale caad 3.
Overigens komt het comfort bij de trek voor een gedeelte uit de bevestiging van de staande buis in het frame. Scheelt een boel in de trillingen welke van het wegdek afkomen.
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 22:26
door Pvdh
Vouwbanden? Draadbanden? Is 1 van die 2 tubeless? Graag uitleg.
Ik heb nu 2 reacties over comfort. Namelijk goed kijken naar het frame en banden. Nog meer items die met comfort te maken hebben?
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 22:34
door Pvdh
Dank voor jullie reacties.
Ernie C: denk dat ik je tip ter harte neem. Tsja, verkooppraatjes? Delaler van Isaac heeft de boson voor 2700 aangeboden met ffwd carbonwielen maar ook gezegd dat ik de fiets voor 2000 mee kan nemen met alu wielen. Ik dacht DT Swiss R28 Spline. In feite kan ik dus carbonwielen van 1000-1200 euro voor 700 euro krijgen. Wat is dan wijsheid voor een fietser die 3 maanden fietst en 1000 kilometer heeft afgelegd?
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 22:41
door Pvdh
Razende roeland:
De bovenbuis lengte van de trek domane en de canondale caad 3 scheelt 3 mm in framemaat 53. Dat kan het dus niet zijn. Wat bedoel je precies met de staande buis? Is dat de buis waar het zadel ingaat? Domme vraag misschien maar moet nog veel ontdekken.
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 22:45
door Ernie C.
Onder comfort vallen eigenlijk twee zaken, één is de geometrie (een positie waarbij je iets meer rechtop zit en zodoende je rug, nek en schouders minder belast). Nummer twee is de trillingsdemping. Het is de laatste tijd mode om te roepen dat comfort alleen uit je banden komt maar ik ben het daar niet mee eens. Ik heb eens een keer een dag een Specialized Roubaix meegekregen als testfiets en heb toen ook de wielen uit mijn aluminium Merckx erin geplaatst en dat was een wereld van verschil. Ook de wielen, zadel en zadelpen kunnen hierin een rol spelen.
Vouwbanden en draadbanden werken allebei met een normale binnenband. Bij vouwbanden is de hieldraad vouwbaar, deze passen dus in een doosje. Dat is uiteraard niet het enige voordeel, deze banden zijn zelf ook soepeler waardoor je minder rolweerstand en meer comfort hebt. Tubeless is een relatief nieuw systeem waarbij je geen binnenband gebruikt en de band stevig, luchtdicht in de velg valt zoals bij een auto, dit geeft nog meer comfort.
Die Dt Swiss wielen hoor ik wisselende verhalen over wat betreft de duurzaamheid maar voor een beginner is het ruim voldoende (mits ze heel blijven).
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 22:56
door Pvdh
Ernie C. Dank voor de goede uitleg. Familie van mij fietst niet op tubeless. Ik dacht de meeste recreanten ook niet. Wat zijn de nadelen van tubeless?
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 23:01
door Ernie C.
Het is wat duurder en mocht band toch lek gaan (die kans is ook veel kleiner) moet je er toch een binnenband indoen. Aangezien er vloeibare latex in de band gaat is dit nogal een plakkerig karweitje.
Je hebt ook nog tubes, daar rijden wedstrijdrenners mee en dat rijdt het fijnste, nadeel is wel dat je een volgwagen met een reservewiel erin nodig hebt als je lek rijdt.
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 23:13
door Pvdh
Ernie C. schreef:Het is wat duurder en mocht band toch lek gaan (die kans is ook veel kleiner) moet je er toch een binnenband indoen. Aangezien er vloeibare latex in de band gaat is dit nogal een plakkerig karweitje.
Je hebt ook nog tubes, daar rijden wedstrijdrenners mee en dat rijdt het fijnste, nadeel is wel dat je een volgwagen met een reservewiel erin nodig hebt als je lek rijdt.
Lijkt me dat ik als beginner beter geen tubeless moet nemen.
Re: Nieuwe racefiets van rond de 2000 euro
Geplaatst: 22 nov 2014 23:16
door Pvdh
Heb net site van specialised roubaix bekeken om er achter te komen waarom die meer comfort zouden hebben. Er staat het volgende:
"Zertz viscoelastische dempers in de vorkpoten en staande achtervork vangen de trillingen die vanaf de weg komen op zodat jouw lichaam dat niet hoeft te doen".
Komt me wel logisch voor. De vraag is dan: hebben andere fietsen dit ook zoals bijv. Isaac, Trek, Cube, Giant. Wie weet dit?