fiets gewicht vs lichaams gewicht
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56
leuk stukje .. staat wel een kanjer van een fout in als het gaat om een helling van 100% (is dus evenveel omhoog als de horizontale verplaatsing = een helling van 45 graden en niet 90 zoals in het stukje staat)
Dit vind ik een interessante uitspraak, kan je dat verder toelichten?ophetkantje schreef:Een kilo is een kilo. Alleen als het je wielen betreft is het is het iets anders maar een kilo aan het fietsframe is hetzelfde als een kilo aan je eigen frame.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Je wiel maakt een extra beweging tov je lichaam en fiets. Het ronddraaien om de as die vast zit aan je fiets. Het opgang brengen en houden van deze beweging (het ronddraaien van je wielen) kost energie. Vooral het gewicht ver van de as af is van grote invloed op de energie die je nodig heb om dit in beweging te zetten en houden. Hier zit dus een duidelijk verschil in wat een kilo doet tov het gewicht van fiets en rijder, wat "dood gewicht"is.
Ach, ik zeg ook maar wat
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Mwa, dat effect wordt altijd schromelijk overschat. Punt is dat een fietswiel eigenlijk maar erg langzaam rond draait. Enkel met puur versnellen (in een vacuüm dus ), telt het gewicht van de band en de velg zo'n beetje dubbel tov het gewicht in je bidonnen of bijv je buikvet. Bijvoorbeeld de luchtweerstand is zoveel groter dat het effect niet te voelen is.
Het uit zich wel op een andere manier, dat is namelijk in het stuur gedrag van de fiets. Het verschil tussen een licht carbon tube wiel of een hoge aluminium velg is zeer duidelijk merkbaar.
Het uit zich wel op een andere manier, dat is namelijk in het stuur gedrag van de fiets. Het verschil tussen een licht carbon tube wiel of een hoge aluminium velg is zeer duidelijk merkbaar.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Klopt hoor het verschil is niet zo groot, mijn eerste opmerking een kilo is een kilo vond ik ook belangrijker, maar, omdat er om uitleg werd gevraagd even toegelicht. Wel een verschil, maar hoeveel "last" je ervan hebt?
Ter illustratie, vroeger, daar mag ik het langzaam aan over hebben. Waren er renners die gingen trainen met lood in hun velg, om sterker te worden. Moet zeggen dat je dat wel voelde bij viaductsprintjes, maar op vlakke weg had je het (behalve wanneer je weer eens bijna een bocht uitzeilde) eigenlijk niet in de gaten.
Ter illustratie, vroeger, daar mag ik het langzaam aan over hebben. Waren er renners die gingen trainen met lood in hun velg, om sterker te worden. Moet zeggen dat je dat wel voelde bij viaductsprintjes, maar op vlakke weg had je het (behalve wanneer je weer eens bijna een bocht uitzeilde) eigenlijk niet in de gaten.
Ach, ik zeg ook maar wat
Bedankt voor de uitleg. Kan ik bovenstaande theorie als volgt praktisch vertalen?:
- bij criteriums lichte lage wielen, omdat je meer remt en accelereert?
- bij lange snelle clubritten mijn 38 of 50mm velgen erop zetten doordat je zo beter je snelheid vasthoud?
Even luchtweerstand/zijwind daargelaten?
- bij criteriums lichte lage wielen, omdat je meer remt en accelereert?
- bij lange snelle clubritten mijn 38 of 50mm velgen erop zetten doordat je zo beter je snelheid vasthoud?
Even luchtweerstand/zijwind daargelaten?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Prima uitleg.
Ach, ik zeg ook maar wat