Hulp met geometrie
Ik ben er nog even wat dieper op in gegaan en heb de verschillende geometrieen in AutoCAD gezet. Hieruit komt inderdaad dat de XL het meest overeen komt met mijn huidige afstelling.
Bij framemaat L zou ik 10 mm korter en 20 mm dieper zitten. Bij framemaat XL zou ik 5 mm korter en 1 mm dieper zitten.
Ik ben blij dat ik toch nog even dit topic heb aangemaakt, want zo kom je nog eens tot andere inzichten. De Canyon website zegt namelijk ook dat ik een L nodig heb, maar het blijkt toch anders.
Bedankt allemaal! Als jullie nog tips hebben m.b.t. dit onderwerp mogen jullie deze natuurlijk alsnog posten. De fiets is nog niet besteld....
Bij framemaat L zou ik 10 mm korter en 20 mm dieper zitten. Bij framemaat XL zou ik 5 mm korter en 1 mm dieper zitten.
Ik ben blij dat ik toch nog even dit topic heb aangemaakt, want zo kom je nog eens tot andere inzichten. De Canyon website zegt namelijk ook dat ik een L nodig heb, maar het blijkt toch anders.
Bedankt allemaal! Als jullie nog tips hebben m.b.t. dit onderwerp mogen jullie deze natuurlijk alsnog posten. De fiets is nog niet besteld....
De enige tip die ik je kan geven is probeer de fiets. Is met Canyon een beetje lastig, maar misschien is er een mogelijkheid om via via een fiets te testen.
Mijn eerste fiets was een Jan Janssen framemaat 63. Toen stapte ik over op Rose en kreeg een kleiner frame aangemeten op basis van hun lichaamsmeting. Vond het meteen een stuk lekkerder rijden een wereld van verschil.
Wat ik wil zeggen is: je oude fiets als uitgangspunt nemen is niet altijd de manier om het goede frame te vinden.
Mijn eerste fiets was een Jan Janssen framemaat 63. Toen stapte ik over op Rose en kreeg een kleiner frame aangemeten op basis van hun lichaamsmeting. Vond het meteen een stuk lekkerder rijden een wereld van verschil.
Wat ik wil zeggen is: je oude fiets als uitgangspunt nemen is niet altijd de manier om het goede frame te vinden.
+1geertjeb schreef:De enige tip die ik je kan geven is probeer de fiets. Is met Canyon een beetje lastig, maar misschien is er een mogelijkheid om via via een fiets te testen.
Wat ik wil zeggen is: je oude fiets als uitgangspunt nemen is niet altijd de manier om het goede frame te vinden.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Zolang je al jaren zonder klachten of wensen op het gebied van geometrie rondrijdt is het een vaak een prima methode om van je oude geometrie uit te gaan.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een nieuw inzicht je geen verbetering kan brengen. Het uitproberen van een fiets die nagenoeg dezelfde geometrie en afstelling heeft gaat je dan natuurlijk niet verder helpen. Dan kun je beter een paar 2de hands stuurpennen aanschaffen en daarmee en met het aantal spacers experimenteren of een aantal fietsenmakers langs gaan en gaan proefrijden op wat zij voor jou in de aanbieding hebben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een nieuw inzicht je geen verbetering kan brengen. Het uitproberen van een fiets die nagenoeg dezelfde geometrie en afstelling heeft gaat je dan natuurlijk niet verder helpen. Dan kun je beter een paar 2de hands stuurpennen aanschaffen en daarmee en met het aantal spacers experimenteren of een aantal fietsenmakers langs gaan en gaan proefrijden op wat zij voor jou in de aanbieding hebben.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb afgelopen juni nog een dynamische fietsmeting gedaan bij Velometric.
Toen ben ik iets langer op de fiets gezet (zadel naar achteren, langere stuurpen). Ik had wat klachten met mijn hamstring maar dit is dankzij deze wijzigingen heel veel minder geworden.
Misschien dat ik het er ook eens over moet hebben met Martin van Velometric.
Canyon blijkt dit voornamelijk te doen op basis van de bbl. Deze is 88 cm. Zelf ben ik 183 cm.
Ik ben niet super flexibel, dus zit wel iets meer rechtop. Op basis van mijn huidige afstelling kan ik voor mijn gevoel diep in de beugels zitten.
Toen ben ik iets langer op de fiets gezet (zadel naar achteren, langere stuurpen). Ik had wat klachten met mijn hamstring maar dit is dankzij deze wijzigingen heel veel minder geworden.
Misschien dat ik het er ook eens over moet hebben met Martin van Velometric.
Canyon blijkt dit voornamelijk te doen op basis van de bbl. Deze is 88 cm. Zelf ben ik 183 cm.
Ik ben niet super flexibel, dus zit wel iets meer rechtop. Op basis van mijn huidige afstelling kan ik voor mijn gevoel diep in de beugels zitten.
Ik denk dat Canyon het bij het rechte eind heeft. XL is te groot voor je,Jij hebt ong een zadelhoogte van 77 cm, de XL een zitbuis van bijna 60 cm.Zadelpen van 17 cm op een semi sloop, dat gaat een mooi zicht geven! De L heeft een balhoofd van 17,5 cm, dat moet (met 2 cm spacers) ruim voldoende zijn. De reach en de stack van de L benaderen ook het meest deze van jouw fiets, vooral de reach van de XL is te afwijkend. Vraag om de vorkbuis op 4 cm spacers in te korten, nadien kun je nog zien.
Als je puur van de lengte een bbl uitgaat zou ik ook zeggen de L. Alleen als ik naar de setup van de huidige fiets kijk en het feit dat deze tot stand is gekomen met behulp van een professionele, dynamische fietsmeting kun je niet anders concluderen dan dat de L niet goed gaat passen. Het is ook niet zo dat ieder lichaam met dezelfde afmetingen gelijk is.
Wat betreft de zitbuislengte kun je wel gelijk hebben dat die niet op zijn allermooist uitkomt maar of dat opweegt tegen een maximale spacertoren en 130mm stuurpen lijkt mij niet.
Wat betreft de zitbuislengte kun je wel gelijk hebben dat die niet op zijn allermooist uitkomt maar of dat opweegt tegen een maximale spacertoren en 130mm stuurpen lijkt mij niet.
Campagnolo Ultra Dork
Het blijft toch een lastig verhaal maar zoals gezegd kan ik het zelf testen. Op dit moment heb ik 20 mm spacer onder mijn stuurpen vandaan gehaald. Ik ga hier de komende tijd eens mee fietsen. Inmiddels een paar uur op de Tacx gezeten en het gaat prima. Uit ervaring weet ik dat ik het nog wat langer moet testen en vooral ook buiten.
Dmv een 120 mm stuurpen op de Canyon zou ik dan op dezelfde maten komen.
Ik heb het ook nog evenb oor gelegd aan Velometric. Eens kijken hoe hij erover denkt
Dmv een 120 mm stuurpen op de Canyon zou ik dan op dezelfde maten komen.
Ik heb het ook nog evenb oor gelegd aan Velometric. Eens kijken hoe hij erover denkt
Je hebt nu toch al een 120mm stuurpen? Dan zul je bij de 1cm kortere Canyon een 130mm nodig hebben. Omdat je nu 2cm spacers hebt weggehaald komt je stuur nog meer naar voren. deze setup is +/- 1,5 cm langer dan de Canyon met 120mm stuurpen en het stuur op de maximale hoogte.
Zelfs al zou je die extra drop wel aankunnen is het de vraag of het verstandig is om aan die (dure) fietsmeting voorbij te gaan en weer korter te gaan zitten. Je zou dan ook kunnen concluderen dat de Endurance CF geen ideale geometrie voor jou heeft en b.v naar een Specialized Roubaix in maat 56 kunnen kijken.
Zelfs al zou je die extra drop wel aankunnen is het de vraag of het verstandig is om aan die (dure) fietsmeting voorbij te gaan en weer korter te gaan zitten. Je zou dan ook kunnen concluderen dat de Endurance CF geen ideale geometrie voor jou heeft en b.v naar een Specialized Roubaix in maat 56 kunnen kijken.
Campagnolo Ultra Dork