Pagina 2 van 4
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 06 jan 2015 22:44
door Puffdaddy
i-mac schreef:Dan moet elke fiets straks een geijkte snelheidsmeter hebben.
Dat zou mooi zijn, eindelijk een computer/GPS die de
juiste snelheid enz. aangeeft
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 06 jan 2015 22:53
door joopi
In verband met het flitsen en de te innen boets wordt straks ook het fietsplaatje weer ingevoerd, met een NFC-chip die gekoppeld is aan je BSN-nummer. Want er moet uiteraard wel een nieuwe belastingbron worden aangeboord, onder het mom van verkeersveiligheid. En nu even serieus: de handhaving wordt natuurlijk een totale giller. Als die Pedelecs de grootste zorg zijn, geef die dingen dan een blauw plaatje. En laat de fossielen die er op rijden een cursus fietsbeheersing volgen.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 06 jan 2015 23:09
door DDX
Hoeveel procent van de snorfietsen (wat bijna altijd scooters zijn) houden zich aan de snelheid.
Misschien eerst dat eens handhaven.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 06 jan 2015 23:16
door Wiliertoerist
Net nog even goed naar de datum van vandaag gekeken, maar het is toch echt pas 6 januari...
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 00:13
door Naambezet
i-mac schreef:
Volgens Belgische politie agenten die ik ken, worden fietsen niet geflitst. Dat zou technisch niet mogelijk zijn. Let wel, dat zijn hun woorden, niet de mijne.
Ik ben best vaak geflitst op de fiets hoor... na het uitgaan... bij een flitser die ook op roodlicht controleert
Het kan dus wel
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 02:22
door rob74
thestudent schreef:Jammer genoeg voor dit voorstel voorziet de wet niet in een verplichte snelheidsmeter voor fietsers. Fietsers hoeven dus niet te controleren hoe hard ze gaan. Er is dus tegelijkertijd ook geen snelheidslimiet. Verder dienen wij ons gewoon al aan de snelheidslimieten van 30 en 50 binnen de bebouwde kom te houden. Dat vind ik voldoende. Dus kunnen ze hun tijd gaan verdoen met nuttigere zaken.
Volgens mij zegt de wet ook niets over een verplichting van een snelheidsmeter in auto's. Mijn motor rijles instructeur liet mij gewoon lessen op een motor waarvan de snelheidsmeter stuk was. Dat was niet verplicht, volgens hem.
En die grens van 30 en 50 is zeker niet waar. Er zijn in Nederland geen snelheidsbeperkingen voor fietsers. Niet op fietspaden, niet binnen of buiten de bebouwde kom. We mogen overal zo hard al we willen, cq kunnen. Alleen voor gemotoriseerde voertuigen en voertuigen met hulpmotor gelden snelheidslimieten. Wij hebben als fietsers alleen te maken met artikel vijf.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 06:56
door timo2.0
Het voorstel is duidelijk bedoeld om de discussie over snelheden op het fietspad (terecht) weer eens aan te slingeren, maar is verder geen haalbare kaart. Fietsers hebben, in tegenstelling tot gemotoriseerd verkeer, geen verplichte kilometerteller en geen mogelijkheid tot begrenzen. Hierdoor kunnen ze geen boetes uitschrijven. Een bon voor een fietser die 30 reed en geen computertje op zijn stuur heeft wordt altijd door de rechter verworpen omdat de fietser niet kon weten dat hij in overtreding was.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 09:01
door spokes
Dit wordt mogelijk wel een stokpaardje voor de verzekeraars, die met dergelijke afspraken veel minder snel aansprakelijkheid zullen erkennen of schade uitkeren.De aanname dat de fietser te hard reed zal natuurlijk aangetoond moeten worden, maar dit zorgt op zijn minst voor vertraging in het soms toch al lange proces tussen twee partijen die het niet eens zijn over aansprakelijkheid.
Ik vind dat dit advies ook andere gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Neem even de hetze tegen de wielrenner en de agressie tegen ons. Wat als er discussie ontstaat met een automobilist die na een aanrijding met een willekeurige wielrenner binnen de bebouwde kom direct begint te blazen over een max. snelheid van 25 die wordt overschreden. Dat zijn geen fijne gesprekken voor de toch al kwetsbare fietsers. De fietser geniet niet voor niets een beschermde status bij een aanrijding met gemotoriseerd verkeer, daar mag een snelheidsbeperking geen invloed op hebben.
Komt er voor toertochten dan een soort vrijstelling van dergelijke adviesnelheden?Kan me niet voorstellen dat iedereen bij het binnenrijden van Valkenburg voor de Cauberg in remmen knijpt tot ze netjes 25 rijden. De Cauberg omhoog lijkt me dan weer geen probleem. Kortom het levert naast de discussie over of het te handhaven is nogal wat andere vragen bij mij op.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 10:20
door knutmo
Het advies is om een maximumsnelheid op het fietspad en binnen de bebouwde kom in te stellen. Dat lijkt me niet zo'n gek idee. De discussie is hier wel vaker gevoerd, en ik weet dat niet iedereen het er mee eens is, maar ik vind het persoonlijk onverantwoord om op een racefiets in volle vaart door een dorp/stad te jakkeren, en zeker in groepsverband. In een dorp of een stad heb je te maken met kinderen, bejaarden, gehandicapten etc op het fietspad en daar heb je gewoon rekening mee te houden.
Racen doe je maar lekker op de buitenwegen en fietspaden, waar er gelukkig vele duizenden kilometers van zijn in Nederland.
We kunnen het dan nog hebben over het feit of die maximumsnelheid nu 25km/u of 30km/u moet zijn.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 10:51
door JoostG
Tja..... Is mijn eerste gedachte.
En waarom een max snelheid van bijvoorbeeld 25km/u voor fietsers binnen de bebouwde kom, terwijl auto's doorgaans 50km/u mogen rijden en een veel groter potentieel moordwapen zijn?
Bestuurders in dit land moeten eens in de spiegel kijken en zich afvragen waar ze mee bezig zijn. Gaan we straks weer extra regels invoeren, die niet te handhaven zijn, waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten en bakken met geld gaan kosten.
Voortaan ook maar een regel invoeren dat een voetballer niet harder dan 30km/u mag trappen: het is druk in het veld of een toeschouwer zou niet opletten en je zou hem of haar raken op het hoofd
Kunnen ze niet veel beter een positieve campagne opstarten voor het dragen van een helm op de fiets (dus ook stadsfietsen en e-bikers). Dat levert wel het gewenste resultaat op: minder doden en zwaar gewonden.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 11:22
door TumTumTum
Ja en het niet whatsappen op de fiets voor scholieren, bejaarde fietsers leren meer zelfvertrouwen op de fiets te krijgen en niet twee aan twee slingeren...dat soort dingen zijn veel effectiever.
Alsof Oom Agent niks beters te doen heeft dan een fietser klokken om te kijken of ie wel netjes 25 rijdt en geen 26 of 27.5.
Wat een onzin, waarschijnlijk bedacht door iemand die zelf nooit op een fiets zit. Bovendien, al die mensen die een hekel aan hebben om "met hoge snelheid" ingehaald te worden hebben ook al een probleem met snelheden tussen de 20-25, is mijn ervaring.
Re: Fietspad vs. openbare weg...
Geplaatst: 07 jan 2015 11:48
door jer81
Las net dat men ergens in Nederland ook wil gaan kijken of ze kunnen verbieden dat mensen houtkachels thuis gebruiken en dat men in Amsterdam eigenlijk alles binnen de ring maximaal 30 wil laten gaan.... Verbieden, verbieden en vooral alles in wetjes proppen. Het gezonde verstand is helemaal niet meer nodig want straks staat zo'n beetje alles gewoon in dikke wetboeken. Waarvan de regels ook nog eens per plaats kunnen verschillen.
Maximaal 25 op het fietspad... Dan moet ik voor mijn gewone dagelijkse fiets eerst eens een snelheidsmeter halen om te kijken hoe snel ik daarmee ga. Met wind mee kan dat best wel eens boven de 25 uitkomen. Met de racefiets die ik het in steden en dorpen altijd rustig aan, zeker als er ander weggebruikers zijn. Zo ook met de toergroep.
Gewoon gezond verstand gebruiken. Helaas is dat voor enkele weggebruikers wat moeilijk soms. Die controleren als slingerend de facebook pagina op hun telefoon, rijden 3 breed op een fietspad waar er eigenlijk maar twee naast elkaar kunnen waardoor er nog meer geslingerd wordt. Zijn zo druk bezig met hun kindje voorop de fiets dat ze mijn bel die toch al drie maal geklonken heeft niet horen en vervolgens nog een grote mond opzetten omdat ik ze met aangepaste snelheid inhaal (ik ben dan al afgeremd tot onder de 20 km/h).
Dat de overheid in de maag zit met de nieuwe elektrische fietsen die 45km/h kunnen kan ik mij voorstellen. Maar laat ze daar wat op verzinnen wat enkel op die groep van toepassing is.