Pagina 2 van 3
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 14 jan 2015 08:20
door geertjeb
chemist schreef:
Blijft nog steeds dat voor mijn gevoel een 52 voor "prettiger" rijdt dn een 50 maar ok..
Denk dat dat tussen je oren zit.
Als je een blinde test zou doen met een 50 icm 11-23 en een 52 icm 12-25 dat je het verschil niet zou merken.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 14 jan 2015 14:47
door chemist
Denk ik ook.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 20 jan 2015 20:51
door stef
chemist schreef:Waarschijnlijk ga ik voor de 50/34. Op het vlakke rijd ik achter met een 12/23. In de bergen zet ik dan op mijn tweede wielset de 28 casette achter.
Blijft nog steeds dat voor mijn gevoel een 52 voor "prettiger" rijdt dn een 50 maar ok..
Ik heb in het verleden altijd met een 52/39 gereden en ben sinds oktober 2014 op een nieuwe compact 50/34 overgeschakeld. Mijn bevindingen zijn dat het niet veel uitmaakt of je nu met een 50 of 52 rijdt, dat is het probleem niet. Van 39 naar 34 is echter wel een grotere 'stap'. Het lijkt of je onmiddellijk veel te klein trapt maar dit is gewoon een gevoel. Het voordeel van de nieuwe Campa Crankstellen 2015 is dat je zonder aanlopen van de ketting op 34/12 en zelfs 34/11 kan rijden(cassette 11-23). Met deze verhoudingen behaal je met 100rpm snelheden van rond de 34 km/hr. Met 50/34 en een 11-23 cassette kun je naar mijn mening het 'vlaamse' werk zonder enig probleem afwerken. Een nadeel kan zijn dat je wel meer moet schakelen maar ik beschouw dit eerder als een voordeel.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 20 jan 2015 21:01
door klimmer
geertjeb schreef:Ik ga uit van een gemiddelde fietser van tussen de 20-60 (gemiddeld genomen). Als je een beetje serieus fietst is dat een prima verzet.
Dus ik ben gemiddeld dus 42 jaar oud, bedankt!!!
Mijn artsen (met verschillende specialiteiten) vinden dat ik voor die leeftijd er zeer beroerd voorsta!
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 20 jan 2015 21:19
door wasbeer2006
geertjeb schreef:havana schreef:
- 52x36 rijden het hele jaar door
Het enige voordeel wat ik in 52/36 zie is dat je in afdalingen iets langer mee kan trappen. Ik denk dat veel wielertoeristen in NL een 52/36 net lastig vinden omdat je in tegenstelling tot een 50/34 in Nederland vaker moet schakelen tussen buiten en binnen zelfs op het vlakke bij ongunstige wind.
Ben het met je eens dat iemand die een 34 nodig heeft, geen 52 nodig heeft.
Ik vraag dat me al af.......... ik denk dat na 50x11 het aerodynamisch beter is om niet te trappen en zo Aero mogelijk te zitten. je rijd dan boven de 60.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 22 jan 2015 01:25
door chemist
Ik heb nu een compact 50*34 gemonteerd, we gaan het zien.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 22 jan 2015 10:09
door giantjan
ik zou gewoon je dubbel crank verkopen en een goede compact voor weer kopen. 50 en 34 en twee bladen er bij kopen die je kan verwisselen voor hier in nederland op de vlakke stukken. dus 52 en 39. of werkt dat niet zo?
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 22 jan 2015 22:34
door Kornuit
52/34 schakelt prima. Ik rij in de bergen altijd met die verhouding en nog nooit misgeschakeld. Hoef zelfs niet eens de voor der. opnieuw af te stellen bij verwisselen 39 en 34.
Op vlakke is 34 gewoon klote. Constant scheve kettinglijn. Nu met campa en sram 11v loopt de ketting op de 34-11 misschien niet aan, maar zo'n scheve lijn moet je niet willen.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 23 jan 2015 07:49
door jff
giantjan schreef:ik zou gewoon je dubbel crank verkopen en een goede compact voor weer kopen. 50 en 34 en twee bladen er bij kopen die je kan verwisselen voor hier in nederland op de vlakke stukken. dus 52 en 39. of werkt dat niet zo?
Inderdaad, die optie pas ik momenteel ook toe. Desnoods 52/36, daar schiet je al behoorlijk mee op als het wat meer bergop gaat.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 24 jan 2015 14:10
door dieseltje
Voor een Nederlandse wielertoerist die af en toe gaat klimmen is er maar 1 goede optie wat mij betreft en wel koop een compact 50/34 en wissel het binnenblad voor een 39 op het vlakke. Alleen maar het binnenblad verwisselen is een kwestie van 4 of 5 bladboutjes verder hoef je niets af te stellen. Is dus simpel. Snap echt niet al die compact rijders die met 30 km/h op het buitenblad met een geweldig scheve kettinglijn 80 % van hun kilometers maken.
Ben je echt jong en of sterk dan is een 52/36 te overwegen maar ook hier kom je er niet onderuit om het binnenblad te vervangen voor een 39-42.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 24 jan 2015 16:07
door nijkie
dieseltje schreef:Voor een Nederlandse wielertoerist die af en toe gaat klimmen is er maar 1 goede optie wat mij betreft en wel koop een compact 50/34 en wissel het binnenblad voor een 39 op het vlakke. Alleen maar het binnenblad verwisselen is een kwestie van 4 of 5 bladboutjes verder hoef je niets af te stellen. Is dus simpel. Snap echt niet al die compact rijders die met 30 km/h op het buitenblad met een geweldig scheve kettinglijn 80 % van hun kilometers maken.
Ben je echt jong en of sterk dan is een 52/36 te overwegen maar ook hier kom je er niet onderuit om het binnenblad te vervangen voor een 39-42.
50x19 en 90rpm is je snelheid 30km/u ketting ligt prima ook afhankelijk welke cassette er op zit.
Wel een beetje overdreven reactie, Een geweldig scheve kettinglijn.
Re: compact maar dan anders
Geplaatst: 24 jan 2015 17:16
door elefantino
Alleen is 90 rpm wel erg laag...