Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

thomwittendorp
Forum-lid

thomwittendorp 11 mei 2011 00:33

nou als je bekijkt hoeveel renners afgelopen weken in het ziekenhuis zijn beland(of erger :(, door een valpartij in een koers: richard dijkshoorn, wouter weylandt, mathias van mechelen (radyox).
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 11 mei 2011 00:36

eelcoz schreef:Nu lees ik weer in de NRC (ja ja, had 'm nog niet uit) dat jaarlijks 1 op de 4 wielrenners in het ziekenhuis belandt na een val (volgens Daniel Coyle). Dat kan toch nooit? Lijkt me een bizar hoog aantal.

Lijkt me ook niet.
Ik was eens op een zondag bij de EHBO, behalve 1 wielrenner zaten daar alleen maar voetballers...

HenH
Forum-lid

HenH 11 mei 2011 00:36

eelcoz schreef:Nu lees ik weer in de NRC (ja ja, had 'm nog niet uit) dat jaarlijks 1 op de 4 wielrenners in het ziekenhuis belandt na een val (volgens Daniel Coyle). Dat kan toch nooit? Lijkt me een bizar hoog aantal.

Dan zouden er op het forum alleen al 5500 mensen per jaar in het ziekenhuis liggen.
Dan zouden we automatisch tig topics over ziekenhuizen hebben en die zijn er niet.
Wel een erg hoge inschatting idd:p
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

bambi1969
Forum-lid

bambi1969 11 mei 2011 00:44

Er staat toch dat "1 op de vier wielrenners in het ziekenhuis belandt na een val"?
Lijkt mij dat de schrijver bedoeld dat van alle deelnemers aan een valpartij er 25% behoefte heeft aan een bezoekje aan het ziekenhuis... of het klopt weet ik niet, maar op deze manier schrik ik er niet zo erg van
Cervélo S3 (2014) - Niner air9 (2013)

eelcoz

eelcoz 11 mei 2011 00:47

Dit staat er letterlijk: 'Jaarlijks belandt een op de vier wielrenners in het ziekenhuis als gevolg van een val...'

Ik zou dat toch opvatten als 1 op de 4 van alle wielrenners, en niet 1 op de 4 van alle valpartijen.

Maar goed, is ook niet zo belangrijk.

bambi1969
Forum-lid

bambi1969 11 mei 2011 00:48

Maar iedere valpartij is er natuurlijk één teveel, zeker als je daarna naar het ziekenhuis moet. Laten we vooral over onze eigen veiligheid blijven nadenken!
Cervélo S3 (2014) - Niner air9 (2013)

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 11 mei 2011 00:48

Iedereen die op skies, mountainbike, racefiets, zeepkist, winkelwagentje een helling af gaat rijden, loopt kans hard te vallen.

Als je ziet hoeveel mensen zich jaarlijks wagen aan dit soort activiteiten, en hoeveel er daarbij ten val komen, hoef je weinig verstand te hebben van statistiek, om te begrijpen dat bij de slachtoffers ook mensen zijn die het niet gaan navertellen.

Sterker nog, er vallen ook mensen dood van de onderste tree van een trap.

Het is "gewoon" pech. Hoe erg het ook is.

Neemt niet weg dat bepaalde maatregelingen wel degelijk bijdragen tot veiligheid. Wat mij betreft zou een goede stap kunnen zijn om de ploegen te verkleinen. Bijvoorbeeld 5 i.p.v. 9 renners. Krijg je een veel kleiner peloton. Misschien gaat het minder snel, omdat er geen grote ploegen zijn die achter een ontsnapping aan kunnen jagen, en waarschijnlijk wordt dan ook het koersverloop veel spannender.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 mei 2011 01:38

Misschien bedoelt hij niet zomaar mensen die op een racefiets rijden, maar wielrenners.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

auke
Forum-lid

auke 11 mei 2011 09:07

- de ideeen van de topicstarter lijkt me een goed begin, vooral bredere banden en aluvelg lijkt me ook een goed idee..... en dat spontaan afbrekend carbon mag ook wel eens afgelopen zijn.
- max. 100 man in peleton
- geneutraliseerde afdalingen bij cyclo's (die toch nergens over gaan behalve individuele eindtijden voor toeristen en nearby profs)..... verplicht afdalen achter langzaamrijdende motorrijder
- verbieden om bidons en andere rotzooi weg te gooien
- die massastarts van 5000man mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.... kan wel in segmenten van 100 met ruime tussenpauzes
- helmplicht overal, dus ook bij trainingen op openbare weg van welke wielertoerist dan ook.
- Steven de Jongh had het over integraalhelmen..... ben benieuwd of daar ontwikkelingen op te bedenken zijn. Kan me voorstellen dat een goed ventilerende variant op een helm+vizier zoals bij het rodelen wordt gebruikt een manier is om het voorhoofd en aangezicht beter te beschermen.... sommige tijdrithelmen hebben al zo'n geintegreerd, wegklapbaar vizier.... en er bestaan transparante kunststoffen die niet versplinteren bij zware impact. En de meeste van de dodelijke ongelukken bij wielrenners ontstaan toch bij valpartijen met zwaar hoofdletsel.

Pech, noodlot hou je niet tegen.... het gaat er om wat je wel kunt doen, iets waar we helaas alleen bij stilstaan als er weer eens een dodelijk ongeluk gebeurt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 mei 2011 09:28

Sorry, maar ik vind dit echt een kansloos topic, gestuurd door de waan van de dag.
Goedbedoelde, maar zwaar overdreven voorstellen die in praktijk lastig haalbaar zijn en een deel van de lol wegnemen.
Less is bore

auke
Forum-lid

auke 11 mei 2011 09:40

Daniel1975 schreef:Sorry, maar ik vind dit echt een kansloos topic, gestuurd door de waan van de dag.
Goedbedoelde, maar zwaar overdreven voorstellen die in praktijk lastig haalbaar zijn en een deel van de lol wegnemen.

Was het niet na de dodelijke val van Kivilev dat de helmplicht van profs werd ingevoerd?

Toen waren er ook veel zure reacties die dat een goedbedoelde, zwaar overdreven maatregel vonden en zeiden dat het veel plezier wegnam. Als je op een moment als nu niet een stapje verder gaat in het verbeteren van de veiligheid dan zal het nooit gebeuren. Veiligheid moet je voortdurend zien te verbeteren en gelukkig geeft de topicstarter tenminste blijk van goede wil....., altijd beter dan reacties die zich uitsluitend richten op iets wat niet kan ofzo, hoe gelijk ze ook mogen hebben.

Dus Daniel, wat kun je wel doen om de veiligheid te verbeteren, helemaal niets, of toch een klein beetje iets?

Maar misschien ligt het ook wel aan de tijdsgeest, onze lieve meneer Rutte heeft niet voor niets de nieuwe snelheidsgrens van 130kmh als een belangrijk voorbeeld van daadkracht genoemd met als agurment dat auto's veiliger en zuiniger zijn geworden.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 11 mei 2011 09:48

@ChassePatate: koers je zelf? Ik wel, merendeel van valpartijen wordt veroorzaakt door 'nerveus gedrag', niet goed opletten, oid. Vallen is inherent aan wielrennen. Meestal loopt het redelijk goed af maar soms gaat het faliekant fout. Behalve zoveel mogelijk je gezond verstand gebruiken, en met deugdelijk materiaal aan de start gaan staan, kun je weinig meer aan preventie doen of je moet gewoon niet op de fiets stappen.

Plaats reactie