Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maak je eigen sportvoeding en drank

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 23 jan 2015 07:18

De rijstcake van sky heb ik vorig jaar ook geprobeerd, maar wat is het een gedoe om hem op te eten! ;) wel lekker... En die van GCN is zeker aan te raden!
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 23 jan 2015 10:40

tommeke14 schreef:Leuke recepten! M'n vriendin maakt vaak bananen brood voor me. Soort cake met bananen.
Banenbrood is echt lekker, misschien wil je jouw recept ook delen. Ik heb er al maar misschien dat anderen het ook eens willen proberen.

@JasperGr inderdaad maar je moet het alu folie slim vouwen dan kun je het zo in de mond duwen.

Het is allemaal erg lekker en je kunt veel meer variëren dan met commerciële sport voeding. Je moet wel altijd op de porties letten. Door op internet de ingrediënten op te zoeken en de koolhydraten, eiwitten en Kcal op te tellen en dit vervolgens te delen door de portie kun je uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Ik zie regelmatig dat mensen meer kcal tijdens het fietsen eten en drinken dan dat ze gebruiken. Hoe wordt je dik, door te fietsen haha.

Maltodextrine is een oplossing, maar als je er siroop bij gaat doen dan zitten daar ook weer extra suikers in. Voor hele lange ritten is maltodextrine goed maar voor kortere ritten heeft het geen meerwaarde. In vruchtensap zit overigens ook een deel fructose

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 23 jan 2015 11:00

Ja....hier krijg je toch ook honger van Alan :lol:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 23 jan 2015 12:52

Alan Smeets schreef:
tommeke14 schreef:Leuke recepten! M'n vriendin maakt vaak bananen brood voor me. Soort cake met bananen.
Banenbrood is echt lekker, misschien wil je jouw recept ook delen. Ik heb er al maar misschien dat anderen het ook eens willen proberen.
Zal madame ff vragen om het recept ;)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 23 jan 2015 13:49

Heb vorig jaar ook die rijstecakes van Sky gemaakt. Is inderdaad een behoorlijk hoeveelheid, ik heb de helft gemaakt en dat was nog veel. Best lekker maar ik zie me er niet elke rit van eten, dan gaat het me weer tegenstaan. Heb een deel ingevroren maar na ontdooiing wordt het dan weer een beetje een slappe hap. Stop dan toch liever onderweg even bij een bakker voor een rijstetaartje oid. Om voor gels en repen nu te gaan klooien vind ik persoonlijk iets teveel van het goede. Repen koop ik van Powerbar Ride (die met pinda) en gels van Maxim. Als je die met een paar man groter inkoopt valt het nog wel mee qua prijs. Gebruik ik ook alleen in cylco's en tochten. Voor trainingsritten neem ik "gewone" voeding mee. Boterhammen met jam, banaantjes, ontbijtkoek.

Sportdrank jas ik wel vrij veel doorheen omdat ik die ook in de bidons heb met trainingsritjes. Gebruik Powerbar Isomax, kost €30 per 1200 gr. Een goedkoper alternatief is welkom.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 jan 2015 14:08

Als papliefhebber zie ik wel wat in die power-Brinta met banaan.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 23 jan 2015 14:16

Alan Smeets schreef:Ik heb het toen in London gekocht en gemaakt. Het maakt eigenlijk niet uit, als er suikers aan toegevoegd zijn moet je andere verhoudingen nemen. Die kun je zelf omrekenen 6-8 gram koolhydraten/100ml.

Als ik ananassap ah google krijg je een concentraat, dat had ik daar toen ook.
Als ik ananassap ah google krijg ik: http://www.ah.nl/producten/product/wi57767/ah-ananassap
Hier staat bij 13g suiker / 100mg. Dit is dan toch niet suikervrij?

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 23 jan 2015 14:29

Over bananenbrood (jummie): de meest recente post van het blog van Yneke Vocking, de voedingskundige van Fiets, is daar een recept voor: http://www.voedingsadvies.info/blog/blog.php
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

beekumd
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2007 20:08

beekumd 23 jan 2015 14:47

Ik maak vaak recepeten van fitness keuken. Het bananenbrood is ook erg lekker en weinig tot geen suiker en vet.
http://www.fitnesskeuken.nl/?p=115

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 23 jan 2015 16:00

janlouws schreef:
Alan Smeets schreef:Ik heb het toen in London gekocht en gemaakt. Het maakt eigenlijk niet uit, als er suikers aan toegevoegd zijn moet je andere verhoudingen nemen. Die kun je zelf omrekenen 6-8 gram koolhydraten/100ml.

Als ik ananassap ah google krijg je een concentraat, dat had ik daar toen ook.
Als ik ananassap ah google krijg ik: http://www.ah.nl/producten/product/wi57767/ah-ananassap
Hier staat bij 13g suiker / 100mg. Dit is dan toch niet suikervrij?
Haha nee, aan vruchtensappen wordt vaak extra suiker toegevoegd. Dit is een concentraat. Daar wordt water uitgehaald. Je moet dan even de verhoudingen aanpassen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jan 2015 00:15

Leuke receptjes. Ik hou het meestal lekker makkelijk.

Laatst 5kg maltodextrine gekocht (€ 2,50 per kg) bij http://www.bodyenfitshop.nl.
Hoppa in de bidon, scheutje limonadesiroop voor de smaak en een snufje zout.
Omdat ik er altijd een bidon met water bij heb ga ik gerust tot 15 gram KH per 100ml voor lange ritten.

Doe dit deels omdat het lekker goedkoop is, deels omdat het me niet verstandig lijkt om al mijn KH tijdens het sporten uit sucrose ('suiker') te halen ivm de hoeveelheid fructose die je dan binnenkrijgt. Ik eet ook al veel fruit namelijk.
Extra fructose toevoegen aan mijn maltodextrinebrouwseltje doe ik bewust niet. In de limonadesiroop die er erbij gooi voor de smaak zit natuurlijk wel sucrose/fructose.

Merk wel op dat ik geen wedstrijdjes langer dan 1,5 uur fiets. Als ik lange ritten maak (regelmatig 6 uur of meer) doe ik dat meer voor de lol en op een gemiddeld lagere intensiteit.


Joseba schreef: Sportdrank jas ik wel vrij veel doorheen omdat ik die ook in de bidons heb met trainingsritjes. Gebruik Powerbar Isomax, kost €30 per 1200 gr. Een goedkoper alternatief is welkom.
Wut, 25 euro per kilo! :shock:
(Gewone Isostar bij de drogist of Appie is ook al tegen de € 20 per kg trouwens. Totaal bezopen natuurlijk)
Maar wat ik zei dus: maltodextrine. :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jan 2015 08:41

idd scepticus,ik ben ook grootverbruiker van maltodextrine doe er meestal een kleine schep isostar bij(kan daar goedkoop aankomen) voor de smaak en overige voedingsstoffen.
Ritten tot 2- 2.5 uur kan makkelijk zonder vaste of vloeibare bijvoederingen indien je vooraf normaal heb gegeten.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie