Ja, dat lijkt mij ook de essentie. Staar je in elk geval niet blind op gemiddeldes, die zijn sterk afhankelijk van de omstandigheden. Toen ik 8 jaar geleden verhuisde, daalde mijn gemiddelde snelheid in D1-ritjes met 2 km/u, dat lag puur aan de grotere drukte en veel meer bochten en andere obstakels hier in de omgeving. En er wordt inderdaad een boel over opgeschept c.q. onzin over beweerd.monique70 schreef:Vind je het fietsen leuk? Dat is het belangrijkste.
Ter vergelijking: ik ben 49, ik fiets al jaren, en als ik thuiskom van rustige duurtrainingen in mijn eentje, meestal zo'n twee uur, heb ik standaard een gemiddelde van tussen de 24 en 25 staan, afhankelijk van de wind vooral. En ook ik kijk daar dus pas naar als ik thuiskom, onderweg kijk ik ook alleen naar hartslag en trapfrequentie. En ook ik rijd met dat als basis zowel lange toertochten als een heel stuk harder in wedstrijden (triathlon) en in groepen. Maar dat moet je dus vooral niet de hele tijd doen, dat is het recept voor afbranden.
Ik kan overigens diezelfde snelheid juist heel lang volhouden, dat is het hele idee van die rustige duurtrainingen, dat is juist een prima basis voor die lange toertochten. Je kunt daar met 35 invliegen en dan bij 80 km geparkeerd komen te staan - vaak genoeg zien gebeuren. Dat zal mij niet overkomen
Louise