Alles over vakanties op én met de fiets

Alpenbrevet

dutcharjo
Forum-lid

Gebruikersavatar dutcharjo 27 jan 2015 10:42

over vertanding gesproken: hoe kom ik er achter welke vertanding ik heb? Staat het op de cassette genoemd, of moet ik domweg tandjes tellen?

en die binnenbanden ga ik checken. Bedankt voor de tips!
Laatst gewijzigd door dutcharjo op 27 jan 2015 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 jan 2015 10:43

Teller werkt altijd... Vooraan zal het kleinste blad vrijwel zeker een 30 zijn, achter gok ik op een 25 maar het kan ook een 27, 28 of 30 zijn.

Een 12-30 cassette kost je 22 euro (Tiagra kwaliteit) dus dat is het geld niet. Uit eigen ervaring weet ik dat die dingen prima schakelen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jan 2015 11:09

Donderdag heen, dan heb je 1 dag daar. Dat is erg kort. De 1e paar keer omhoog gaan altijd wat stroef, al verschilt dat per persoon natuurlijk.
Misschien kan je erop aansturen om 1 of 2 dagen eerder te vertrekken. En met de korte tijd daar, bijvoorbeeld 1 keer de grimmsel te doen op donderdag. En op vrijdag iets waar je niet te moe van wordt. (achter het startdorp kan je ook nog mooi omhoog over niet al te lange stukken, je kunt ook van meiringen naar inertkirchen, daar linksaf de susten op. Bovenaan omkeren, heb je de afdaling van de sussten alvast een keer gezien. En niet pas voor het eerst als je er aan t einde van je tocht op zaterdag langs moet. Hij is niet echt moeilijk, maar toch fijn om gezien te hebben.)
Wat ook kan, de sussten een klein stukje op, en dan linksaf (Oberwyler heet de weg), dan kan je omhoog slingerend overdwars en kom je boven Meiringen uit. Terug dalen via de Brunigpass terug naar meiringen.
Dat rondje is denk ik wat makkelijker om bijvoorbeeld daags voor de tocht te doen. Laat het gewoon afhangen van hoe je je voelt/waar jullie zin in hebben.

Dalen, al mooi lijstje tips op vorige pagina. Wellicht ten overvloede, maar zorg dat je je armen gebogen houdt in de beugels (moet haast wel, maar je weet het nooit). Bijna als een zoutzak op die fiets zitten, zo ontspannen wil je zijn.

offtopic.., Het zou goed MarC lammers kunnen zijn, maar heb t nooit zo op de Franse spelling van mijn voornaam ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 mei 2015 10:09

En ingeschreven voor de Gold Tour, hotel is ook geboekt. Wordt een hit and run, samen met Csteenbe en wellicht met DaPoker. Donderdag heen, zondag terug.

Vraag, is er ook een medische verklaring nodig?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mei 2015 10:30

havana schreef:En ingeschreven voor de Gold Tour, hotel is ook geboekt. Wordt een hit and run, samen met Csteenbe en wellicht met DaPoker. Donderdag heen, zondag terug.

Vraag, is er ook een medische verklaring nodig?
Ik kan mij niet herinneren dat ik die toendertijd heb ingeleverd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 22 mei 2015 10:41

havana schreef:
Dus wat is dan wijsheid tijdens het dalen (hoe doe ik dat veilig?)
- Niet teveel risico nemen (open deur).
- 75% kracht voor remmen en 25% achter.
- Niet slepend (continu) remmen maar pompend: los-vast-los-vast. Bij nat weer minder een probleem.
- Niet remmen in de bocht en als dat toch moet dan alleen achter.
- Voet omhoog aan de kant waar je de bocht in draait (druk op de dalvoet houden) (voorbeeld.)
- Lichaam omhoog laten komen als je wilt afremmen
- Handen altijd in de beugel en bij de remmen
- Probeer vooruit te kijken, te anticiperen (in een bocht, kijk naar het einde van de bocht)
- Wanneer er geen verkeer is kun je de ideale lijn rijden: ruim de bocht aansnijden, nauw door, ruim uit. Bij tegenliggers lukt dit niet ! Pas je snelheid hierop aan.
- gebruik als beginner geen ultralight of latex binnenbanden

Verder is het gewoon een kwestie van veel doen. In Limburg heb je allemaal korte afdalingen, maar iets verder op in de Eifel kun je wel afdalingen van 5-6 km vinden.
Havana vergeet in mijn ogen een hele belangrijke.
Niet nadenken! Zodra je gaat nadenken over wat er niet goed gaat of zou kunnen gaan, ga je geforceerd en verkrampt zitten. Juist dan gaat het mis.

Nog een andere handige tip is om met je been dat aan de binnenkant van de bocht zit je knie tegen je bovenbuis te drukken en niet de klassieke fout om als een motorrijder (knie naar de grond) door de bocht te willen. Door deze houding blijf je met je kont recht op je zadel en is de kans om 'achter' uit te breken uitgesloten. Je houdt dus meer grip.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 22 mei 2015 15:41

Misschien niet te veel nadenken bedoel je, maar ben je bewust waarmee je bezig bent. We verdienen er immers ons geld niet mee.....

Moet ik weer gaan Trainen :shock: Ga me inschrijven voor de Platinum ronde, je weet maar nooit :lol:
YFood !!!

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 22 mei 2015 15:52

csteenbe schreef:Misschien niet te veel nadenken bedoel je, maar ben je bewust waarmee je bezig bent. We verdienen er immers ons geld niet mee...
Zeker waar!
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

joopi
Forum-lid

joopi 26 mei 2015 22:28

geen medische verklaring nodig.

veedeebee
Forum-lid

veedeebee 08 jul 2015 22:13

hallo allen, ik zie in de reglementen van Alpenbrevet dat verlichting en reflectie voor en achter verplicht zijn. Zijn er ervaringsdeskundigen die kunnen vertellen of het ook echt verplicht is en je zonder niet mag starten? alvast bedankt
VeeDeeBee

method1.1
Forum-lid

method1.1 08 jul 2015 22:32

Ben zonder licht gestart een half uur voor de groep. Eerste 10km donker, ging nog net. Met de grote groep is het in de lichte starten denk ik

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 jul 2015 06:44

Ik knal gewoon een setje van die HEMA lampjes erop...

Plaats reactie