Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verzet nieuwe fiets

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 10 aug 2010 15:17

Ik zou de 50/34 nemen met een 11-28 dan kom je overal boven.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2863
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 10 aug 2010 15:20

Surfzeeuw schreef:Laat vooral de 16 in je cassette erbij zitten is toch een veel getrapt kransje. Zul je harder nodig hebben dan de 11.

Al eens aan een tripple gedacht. Meer keuze en heel bovenstaande discussie is niet van toepassing..... ;-)


Sram heeft geen triples.

jvdh
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:20

jvdh 10 aug 2010 15:24

Ik rij met een 34/50 met 12/28. Snelheden tot zo'n 40km/h op het vlak af en toe wat klimmetjes mee pakken. Voor mij als toerder is het ideaal, weinig schakelen en ieder gewenst verzet altijd bij me.

proeske
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:58

proeske 10 aug 2010 15:28

Triple is inderdaad met SRAM geen mogelijkheid, aangezien ze die gewoon niet maken.

Ik ben op internet tegengekomen dat een 42 en een 53 blad, welke ook op een SRAM crankstel passen niet zo gek duur hoeven zijn (Vond ze van Trivio, 25 euro/stuk; is dit een beetje redelijke kwaliteit?). Waarschijnlijk kies ik dus voor 50/34 icm een 12/28 cassette + 2 losse bladen 42 en 53.

Grt. Pim

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 10 aug 2010 17:22

Hoi Pim,

Je hebt het steeds over je basis snelheid. Nou is hier via een berekening wel achter te komen wat voor vermogen je moet trappen om deze snelheid te houden.

Maar aan basissnelheid op zich heb je toch niets als referentie voor je versnellings keuze en om boven op een berg te komen.
En als je echt overal boven wil komen en toch nog redelijk in de Lage Landen mee wil komen is een 50/34 x 12/28 de beste keuze. En anders twee cassettes.

Cheers,

Peter

proeske
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:58

proeske 10 aug 2010 17:30

Hoi Peter,

De term basissnelheid heb ik niet geintroduceerd in deze topic, die kwam van iemand anders. Zoals het er nu naar uitzet wordt het inderdaad een 50/34 + 12/28, met 2 extra kettingbladen (53 en 42; voor op het vlakke land).

Zodra ik mijn nieuwe fiets heb, zal ik uiteraard een fotootje plaatsen hier op het forum. Ben nog niet helemaal uit wat voor frame eea gemonteerd gaat worden, maar dat hangt er vanaf wat de LFM heeft hangen aan mooi geprijste frames. Hij heeft me iig al verzekerd dat er wel iets moois is binnen de prijsklasse welke ik in gedachten heb.

Overigens nog een vraag. Is het de moeite om de fiets af te monteren met SRAM Force ipv Rival? Ik weet dat het grootste verschil in het gewicht zit (ivm carbon), maar zijn er nog technische- en kwaliteitsverschillen, met name in de shifters en derailleurs? (Ik zou het liefst sowieso de Rival Crank hebben, aangezien ik een carbon Crank wel erg riskant vind, ivm mogelijke schade etc)

Grt. Pim

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 10 aug 2010 17:55

Hoi Pim,

Zou je er wel aan beginnen, dat met die twee extra bladen?
Steeds alles los gooien, vieze handen en weer je voor-derrie verplaatsen, kettinglengte, dit is voor 1 a 2 keer leuk, maar geloof me, de derde keer denk je, dag............. laat maar lekker zitten, ik ga fietsen ;)

Op alla andere vragen kan ik geen antwoord geven, weet alleen dat je, je geen zorgen hoeft te maken over carbon cranks.

Je maakt het jezelf wel moeilijk hoor met al die twijfels, koop wat je mooi vindt en kan betalen of in je budget past. Voor ons is bijna alles goed in de prijsklasse waar jij aan denkt.

Cheers,

proeske
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:58

proeske 10 aug 2010 18:08

@Peter,

Dioe extra bladen ga ik ook niet gelijk aanschaffen met de fiets. Ik geef het meer aan als mogelijkheid, wanneer een 50 toch niet helemaal bevalt aan de voorkant. Ik ga inderdaad ook liever fietsen :P

Ik weet dat ik het mezelf lastig maak, maar ik weet ook dat ik niet dagelijks een sloot geld uitgeef aan een fiets, en ik graag een zo optimaal mogelijke keuze wil maken, binnen mijn budget. Ik denk eerder dat ik het mezelf moeilijk maar door voor SRAM te kiezen, aangezien dan alle fabrieksfietsen al zo ongeveer afvallen. (Alleen Sensa heeft fabrieksmodellen met SRAM Rival/Red; maar dan zit je met een budget frame met een heel dure groep...)

Ik heb morgen de auto van mn ouders kunnen regelen, en ga lekker op pad langs een aantal FM's, om te kijken wat mogelijk is. Ik weet in ieder geval zeker dat ik de fiets neit helemaal zelf op ga bouwen, omdat ik niet het gereedschap, tijd en kennis heb hiervoor (Cassette vervangen, tandwielen etc lukt allemaal wel, maar ik heb nog nooit een losse BB in mn hand gehad, laat staan gemonteerd).

Bedankt allen voor jullie hulp.

Grt. Pim

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 10 aug 2010 18:36

Waarom ben je bang voor een carbon cranck? Ik ken geen horror verhalen over carboncrancks.

Verschil tussen Sram Force 2009 en 2010 is oa een beter trimbare voorderailleur. En BB30 mogelijkheid. Of dat voor de Rival 2010 ook geld weet ik echter niet.

Bij gebruik van 32 tandwielen achter heb je een lange kooi achterderailleur nodig. (Waarschijnlijk neem je die toch niet, maar even ter info)

Als je de voorbladen gaat aanpassen naar 52/42 zul je denk ik meer moeten doen dan alleen de bladen ff verwisselen. Ook de hoogte van de voorderailleur en de lengte van de ketting gaan dan een rol spelen.

En vergeet niet dat bij de keuze van een frame de lengte van de bovenbuis en de hoogte van het balhoofd het meest bepalend zijn. Die moeten bij je passen.

Laat je goed informeren door verschillende FM's.
Afbeelding

proeske
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:58

proeske 10 aug 2010 18:44

Het is niet speciaal dat ik bang ben voor een carbon crank, maar ik vraag me heel hard af of het prijsverschil (ongeveer een verdubbeling) opweegt tegen die 200 gram winst in gewicht. Ik kan dan zelf beter die 200 gram afvallen, of een beetje harder trainen voor meer vermogen.

Ookben ik toch echt in de veronderstelling dat Carbon behoorlijk kwetsbaarder is dan aluminium bij bijvoorbeeld een valpartij... Als ik me hier in vergis, dan hoor ik dat graag, maar dan blijft bovenstaande nog altijd gelden.

Over het monteren van een 52; Zou je voor die 2 extra tandjes (toename van 4% in omtrek) werkelijk een langere ketting nodig hebben, uitgaande dat je toch nooit veel verder zal schakelen dan de 16? Dat van die achterderailleur was ik me al van bewust (Uit het MTB-en).

Voor de geometrie van het frame heb ik een jaar geleden al eens een meting laten doen, welke ik morgen gewoon meeneem. Indien mogelijk laat ik een nieuwe meting doen ook.

Gr.

Plaats reactie