Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Isaac Meson vs. Canyon Aeroad (of vergelijkbaar 3K-4K)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 feb 2015 05:13

stevendbr schreef: Isaac Meson:
+ Compact (50/34)
- 12-25 cassette t.o.v. de Aeroad (die 11-28 heeft)

Canyon Aeroad:
- Voorblad 52/36 t.o.v. de Meson (die 50/34 heeft)
bij die 6800 groep is er eigenlijk geen verschil meer tussen dubbel en compact, je koopt een nieuw binnen- of buitenblad en hupla. Ook een cassette hoef je je natuurlijk niet door laten leiden, een Ultegra cassette koop je voor rond de € 50,-

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 12 feb 2015 08:39

Je kan het makkelijk vervangen, maar binnen- en buitenblad zit je zo op 100 euro, moet je ook nog de orginele zien te verkopen (komt vast wel goed op het forum).
Wat dat betreft bij de Isaac als die bij de FM staat, dan kan er vast wel over de cassette gepraat worden. Bij de Canyon krijg je het, denk ik, niet voor elkaar om de binnen-buitenblad te vervangen.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 12 feb 2015 13:48

Bij Canyon kun je dat inderdaad vergeten. Maar als een budget rekbaar is van 3000 tot 4000 euro dan is er ook ruimte voor 150 euro. (zonder in de portemonnee te kijken ;))

De wielen in de Canyon hebben trouwens ook een metalen remrand (Exalith 2). Dus pluspuntje van de FFWD-set valt mijns inziens weg.

Gelukkig sta ik voor eenzelfde keuze :(

De di2 6870 Meson met FFWD6R zie ik voor 4400 in de boeken staan trouwens. De Canyon voor 3900. Flink verschil.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 feb 2015 17:52

Op de meson zal je bij je FM nog wel een korting krijgen, op Canyon niet.
Als je dan de ffwd wielset nog mee in de vergelijking opneemt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2015 20:03


Ja dat is de laatste test inderdaad

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 15 feb 2015 10:25

Allerbelangrijkste is de fiets te kiezen met de best passende geometrie. Ten tweede verwacht ik dat de Canyon veel meer comfort biedt op het zadel, dit blijkt ook uit de test en is bij mijn vorige model Aeroad ook voelbaar. Bij de Isaac weet ik dit iet maar gezien de constructie lijkt deze erg hard. Cassette en bladen verslijten en zijn te wisselen. Als je meest op het vlakke rijd is een 12/25 zo wie zo beter en dan hou je de 12/28 gewoon voor het klimwerk. Trouwens een 52/36 t.o.v. een 50/34 maakt ook niet veel uit. Mijn voorkeur is de Canyon maar dat is iet belangrijk natuurlijk
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 19 feb 2015 16:16

Ik heb het effe laten bezinken en vind eigenlijk de Canyon Aeroad 'n stuk mooier. Smaken verschillen, het oog wil ook wat, enzovoorts, enzovoorts.

Maarrr... toen ging ik eens kijken naar de geometrie en heb deze eens vergeleken met wat waarden van mijn huidige fiets (Giant Defy 1). Een totaal ander type frame, gericht op comfort, waar de Aeroad natuurlijk een veel diepere zit afdwingt.

Afbeelding

Mijn Giant is een zgn. M/L en voor de Aeroad heb ik een M op het oog. Als ik de tabel zo eens bekijk dan lijkt me M ook de juiste keuze.

Balhoofdlengte is logischerwijs nogal verschillend tussen beide, evenals de stack.

Maar wat ik zelf niet helemaal kan plaatsen is de impact van het relatief grote verschil in reach. Bij de Aeroad is dat bijna 2 cm meer. Is dit verschil te verwaarlozen omdat je op de Aeroad dieper zit en dus je armen minder hoeft te strekken (wellicht maak ik hier een denkfout...)?

Nog meer zaken die jullie opvallen aan de cijfertjes?
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 19 feb 2015 17:48

Behalve je reach zou ik me meer zorgen maken over het verschil in balhoofdbuis van maar liefst 4 cm, tenzij je nu veel te rechtop zit!
No pain no gain, no guts no glory!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 feb 2015 17:52

Deze frames verschillen vooral wat betreft balhoofdbuis (lengte) bij de aeroad zal je meer spacers nodig hebben als je niet diep wil of kan zitten. Ook zal je op de aeroad gestrekter zitten, kortom een veel sportievere en echte racer zit.

Ik zou eerst eens proef gaan rijden op een fiets met een geometrie die overeenkomt met de aeroroad en dan geen 5 minuten maar een paar uurtjes. Het verschil is echt groot! :o
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 19 feb 2015 18:04

Kwa geometrie moet je je Defy met de Endurace vergelijken.
Wil je toch een Aeroad, dan moet je wellicht naar een L uitwijken:
Stack: 57 cm (2 extra spacers, of 2 cm dieper zitten)
Reach 40,3 cm (2 cm kortere stuurpen)

Wat is je huidige stuurpenlengte?
Weet je zeker dat je nu optimaal op je fiets zit?
Anders is een meting wel aan te raden.
Afbeelding

bikerke
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 19 feb 2015 18:45

Mocht je defy je passen, dan zal je toch de nodige kunstgrepen nodig hebben om de earoad te laten passen zulle.
En idem voor de meson. De endurance modellen gaan dan wel weer richting de defy geometrie...

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 19 feb 2015 18:52

Een tijdje terug heb ik inderdaad een fietsmeting (Retul) laten doen bij een bekend SMC. Ik zal jullie het volledige rapport besparen, maar onderstaand een foto'tje om een indruk te krijgen van hoe ik nu op mijn Defy zit. Behoorlijk overeind, dat fietst allemaal prima, maar ik ben nu dus op zoek naar een fiets waarop ik wat dieper kan zitten.

Ik besef me absoluut dat de Aeroad een erg groot verschil is met mijn huidige bak, en ben ook zeker niet van plan om dat te gaan compenseren met een spacertoren of wat dan ook. Uiteraard ga ik wel eerst wat testritten maken op vergelijkbare frames en wellicht waag ik er een ritje naar Koblenz aan.

Desalniettemin wil ik zoveel mogelijk vooronderzoek doen, dus wederom bedankt voor jullie comments!

Afbeelding
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Plaats reactie