Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
17 feb 2015 08:52
geertjeb schreef:Ik begrijp echt niet waarom mensen zo graag een DI2 fiets willen kopen voor weinig. Als ik ......................
Nogal een geluk dat we niet allemaal hetzelfde denken
Er is een wezenlijk verschil tussen mechanisch of electronisch schakelen.
Als TS voor zichzelf heet uitgemaakt dat hij geen topframe hoeft maar zijn euro's liever aan de groep geeft dan kan ik daar weer wel perfect inkomen.
PS: ik heb ook even overwogen om een EPS groep aan te schaffen maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik "voel" graag dat ik schakel en de betrouwbaarheid van de EPS unit is, volgens mijn fm, nog steeds geen 100%.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
d-theunise
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 02 feb 2015 17:50
d-theunise
17 feb 2015 09:24
PS: ik heb ook even overwogen om een EPS groep aan te schaffen maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik "voel" graag dat ik schakel en de betrouwbaarheid van de EPS unit is, volgens mijn fm, nog steeds geen 100%.[/quote]
ik ga ook liever voor mechanisch schakelen
onderhoud van de fiets is al duur zat vind ik
fiets zelf rond de 10.000 km per jaar dus ja dan heb je wel te maken met onderhoud en elektronisch schakelen kan aardig in de kosten oplopen lijkt mij
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
17 feb 2015 09:44
d-theunise schreef:
...dus ja dan heb je wel te maken met onderhoud en elektronisch schakelen kan aardig in de kosten oplopen lijkt mij
Hoezo loopt dat in de kosten? Het is niet alsof de electrische draden uitrekken of slijten. Het opladen van de accu eens in de zoveel tijd zullen de kosten ook niet zijn.
Ketting en tandwielen slijten niet anders (sneller/minder snel) dan bij mechanisch, want je belasting op de drive train verandert niet ineens door electronisch schakelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
d-theunise
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 02 feb 2015 17:50
d-theunise
17 feb 2015 10:01
daarom zij ik ook lijkt mij maar goed het zal er zeker niet goedkoper op worden
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
17 feb 2015 10:07
d-theunise schreef:daarom zij ik ook lijkt mij maar goed het zal er zeker niet goedkoper op worden
ik denk dat het gewone onderhoud er (marginaal) goedkoper van wordt. Immers geen schakelkabels meer vervangen door slijtage.
Alleen zodra je zoveel gereden hebt dat een derailleur aan vervanging toe is, dan zal dat duurder zijn dan mechanisch. Gelukkig slijten derailleurs niet zo hard
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
peter1981
- Forum-lid
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
- Locatie: Heerlen
peter1981
17 feb 2015 11:19
Geen geklooi meer met brekende kabels , alleen daarvoor al di2 los van het geweldig schakelen.
En kwa kwaliteit van de frames hoef je tegenwoordig weinig zorgen te maken
Slechte frames worden eigenlijk niet meer gemaakt
Daarbij is die Sensa een prachtige fiets voor een top prijs
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
17 feb 2015 11:24
De Bulls uit de openingspost en die Focus hebben wel de 6700 groep, ik weet niet hoe het met de andere fietsen zit. Hoe zit het met 6700 Di2 vs mechanische 6800? Ik zou misschien misschien een lichte voorkeur voor 6800, vooral vanwege de remmen.
Campagnolo Ultra Dork
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
17 feb 2015 11:28
geertjeb schreef:MarkVeenstra schreef:geertjeb schreef:Ik begrijp echt niet waarom mensen zo graag een DI2 fiets willen kopen voor weinig. Als ik 2.100 zou hebben voor een fiets zou ik gewoon een goeie fiets met bijvoorbeeld Ultegra of Force mechanisch kopen met goeie wielen en een lekker stijf frame.
Momenteel ben ik zelf ook aan het overwegen om een nieuwe fiets te kopen, maar ik zit nog steeds niet op een EPS of DI2 te wachten vanwege het extra gewicht en het extra prijskaartje.
Ik raad het dus af.
Maar TS geeft toch aan dat hij zelf een goede set wielen al heeft?
t prijskaartje is bij fietsen altijd al erg persoonlijk of je het waard vindt. Dat is ook bij keuze voor dura ace ipv ultegra, of ultegra ipv 105.
en extra gewicht... dat verschil is echt maar marginaal op een fiets plus rijder. Om hoeveel gram gaat het dan? En dan hangt t nog van t doel vd fiets af ook, 99% vlak of semivlak in nederland, maakt dat onsje extra niks uit. en bergop wellicht, maar dan kan je dat onsje ook halen uit andere onderdelen of je eigen vetjes.
Nee ok het gewicht scheelt niet zoveel, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar een Canyon Ultimate CF SLX dan leg je dus gewoon 2.000 euro extra neer voor electronisch schakelen ten opzichte van mechanisch, waarbij je ook nog eens een fiets hebt die bijna een halve kilo zwaarder is. Dan hou ik die 2k liever in me zak en koop ik de SRAM red mechanische versie.
Heb je goed gekeken ik kom niet verder dan €700,- en hetzelfde gewicht.
https://www.canyon.com/nl/tools/comparator.html
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
geertjeb
- Forum-lid
- Berichten: 574
- Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35
geertjeb
17 feb 2015 11:36
nijkie, ik vergeleek de Dura Ace Di2 versie met de SRAM RED versie (6.500 tov 4.500). Ok er zit nog grofweg 200 euro verschil in de wielsets, maar nog steeds een groot verschil in mijn ogen.
peter1981 schreef:Geen geklooi meer met brekende kabels , alleen daarvoor al di2 los van het geweldig schakelen.
Ik weet niet hoe vaak jij je kabels breekt, maar ik fiets een jaar of 10 en heb echt nog nooit een kabel gebroken, dus ik weet niet of dat echt een argument is (tenzij je van plan bent om je fiets niet te onderhouden).
Volgens mij is er gewoon geen rationeel argument om electronisch te kiezen, maar inderdaad prima als je het mooi vind om electronisch op je fiets te hebben daar is niks tegenin te brengen.
-
peter1981
- Forum-lid
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
- Locatie: Heerlen
peter1981
17 feb 2015 11:41
afgelopen 2 jaar 4x gebroken en heel vaak vervangen inmiddels
Daarvoor nooit een kabel gebroken maar de 11sp shifters hebben er nog wel eens last van zeker als je veel schakelt
Rij trouwens in de zomer met di2 dus 4x gebroken is in 2 winters waarvan ene nog bezig is
2 weken geleden ook weer kabel kunnen vervangen omdat die gebroken was
Toch even anderhalf uur kunnen klooien
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
-
d-theunise
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 02 feb 2015 17:50
d-theunise
17 feb 2015 12:20
dat is idd wel erg vaak heb het gelukkig zelf ook nog nooit meegemaakt in 6 jaar dat ik fiets schat zo'n goeie 50.000 km gefiest te hebben
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
17 feb 2015 13:15
peter1981 schreef:.......... 4x gebroken is in 2 winters waarvan ene nog bezig is
2 weken geleden ook weer kabel kunnen vervangen omdat die gebroken was
Toch even anderhalf uur kunnen klooien
Mogelijk een verkeerde montage?
Ik ben geen Shimano fan maar zelfs dan is 4 x een kabelbreuk op 2 winters niet normaal
Maar misschien een eigen topic voor openen? Want we dwalen hier nu wel ver af van de vraag van TS.
I know myself like no one else
Nothing to defend