Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Flex in wielen

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 02 mar 2015 20:35

Techniek scheelt een heleboel in dit probleem. Rechtuit sprinten ipv die fiets proberen in 2en trappen wil nog wel eens helpen.

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 02 mar 2015 21:16

jorisb schreef:Lijkt mij heel raar om de remmen niet precies symmetrisch af te stellen. Je ziet dan toch duidelijk dat de ene rem eerder aangrijpt dan de andere en de velg opzij drukt. Met een flinke sprint en in bochten zal je waarschijnlijk meer zijdelingse krachten op het wiel krijgen, maar voor mijn gevoel is het toch beter om de remmen precies symmetrisch afgesteld te hebben.
valt mee, gaat om een heeeeel klein beetje. Voor mij werkt het al jaren, daardoor kan ik de blokken dichter op de velg zetten als dat ik ze op gelijke afstand zou monteren. Je praat echt over een 3/4mm of zo. Aan de aandrijfkant heeft de velg altijd iets meer de neiging om door te buigen onder invloed van kracht.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1045
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 02 mar 2015 22:24

Kan flex ervoor zorgen dat je eerder de chainstay raakt dan een remblok? Zit met beschadiging op chainstay, nochtans genoeg ruimte voor band. Dus of (heel veel) flex of iets meegesleept....

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 03 mar 2015 08:54

Die beschadigingen komen waarschijnlijk van zooi en ongeschoren banden. Die haartjes op banden maken precies op die plaatsen 'beschadigingen'.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 03 mar 2015 10:56

Wat kan wetenschap toch leuk zijn. Het gaat zo tegen mijn verwachtingen in :) heel leuk!
:winkthumb:

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1045
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 03 mar 2015 12:51

Tom-s schreef:Die beschadigingen komen waarschijnlijk van zooi en ongeschoren banden. Die haartjes op banden maken precies op die plaatsen 'beschadigingen'.
Zijn banden zonder uitsteeksels die ook al op andere fiets hun kilometers gedaan hadden...dus zou of aan rommel moeten liggen die ik meegesleept heb (door de remhoef heen?) en een wiel dat aanslaat tegen de chainstay....

Gebruikersavatar
cunces
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 19:50

Gebruikersavatar cunces 03 mar 2015 19:41

Gerboon schreef:Techniek scheelt een heleboel in dit probleem. Rechtuit sprinten ipv die fiets proberen in 2en trappen wil nog wel eens helpen.
wat bedoel je hiermee :P ?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 03 mar 2015 19:50

Nou ik weet uit ervaring dat het uitmaakt hoe je sprint.
Wanneer je enkel kracht zet op de pedalen blijft je fiets mooi uitgelijnd.
Trek je echter enorm aan het stuur en houdt je de fiets heel scheef, dan verwring je eigenlijk heel de fiets en zodoende kan het achterwiel gaan aanlopen.

Toen ik begon met fietsen sprintte ik op de laatste manier en reed daardoor mijn aksiums tegen de blokjes. Nu ik mijn techniek echter heb verbeterd en de fiets stiller houd tijdens het sprinten haal ik hogere snelheden en loopt het wiel niet meer aan.

Ik haalde slechts 52 per uur met het zwaaien van de fiets, terwijl ik nu doorgaans zo tussen de 58-60 weet te halen met een sprintje. Een deel is training, maar zeker 3 à 4 km per uur heb ik gewonnen met een betere techniek.

Gebruikersavatar
cunces
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 19:50

Gebruikersavatar cunces 03 mar 2015 22:54

idd als je ziet cavendish zwaait bijna niet en die zal er wel veel vanaf weten
https://www.youtube.com/watch?v=fc1yeX_7lWM

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 06 mar 2015 10:35

nijkie schreef:Vaak worden er ook iets sterkere spaken aan de aandrijfzijde gemonteerd...
Dit hoor ik voor 't eerst :shock:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 mar 2015 19:31

theodorocampagnolo schreef:
nijkie schreef:Vaak worden er ook iets sterkere spaken aan de aandrijfzijde gemonteerd...
Dit hoor ik voor 't eerst :shock:
Wheel-Tec gebruikt standaard CX-ray, en aan de aandrijfzijde CX-sprint; net iets dikker en sterker.
Afbeelding

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 06 mar 2015 22:17

Klopt idd, dat is bij mij ook zo gedaan.

Plaats reactie