Alles over vakanties op én met de fiets

Noord / midden italie

dario
Forum-lid

dario 04 mar 2015 10:23

Hangt zoals gezegd af van je voorkeuren: in het oosten biedt de bergrug van de Apennijnen (grenzend aan Umbria) het stevigste klimwerk; hoe zuidelijker, hoe hoger de bergen (Monti Sibillini, grenzend aan Abruzzo, met toppen tussen 2000 en 2500 m). Mooiste steden zijn Urbino (in het noorden) en Ascoli (helemaal in het zuiden).
Mooiste kustgebied is Monte Conero (waar ze ook puike wijnen maken trouwens).
Gefietst heb ik er zelf alleen nog maar in de omgeving van San Marino/Urbino, en dat was ronduit prachtig: even mooi als Toscana, maar dan (voorlopig nog) zonder de drukte van het massatoerisme. Nu ja, San Marino zelf schijnt in de zomer wel erg druk te zijn, maar buiten het seizoen is het er lekker rustig, en aangenaam verblijven.
Maar let op: in de zomermaanden is het er wel even warm als in Toscana!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 04 mar 2015 14:57

Wij gaan al jaren naar de Marche. Meestal zitten we op fietsafstand van Ascoli. Temperaturen zijn steeds rond de 30 graden geweest. We hebben een enkele keer +35 gehad en ook wel eens een paar dagen onder de 20.

Op de Autostrada zie je in de Po-vlakte de temperaturen alleen maar oplopen tot 40 graden, maar dan gaan ze vanaf Rimini ineens stapsgewijs omlaag. Het is dus niet hoe zuidelijker, hoe warmer.

Dit jaar gaan we begin augustus naar de flanken van de Monte Sibillini. (Amandola/Sarnano)

Huisjes staan op de zelfde site die ik hierboven al heb aangegeven. Maar dan moet je de regio aanpassen naar Regio Marche. Daarbinnen kun je nog verder specificeren naar Provincies. Pesaro-Urbino, Ancona, Macerata, Fermo, Ascoli (van Noord naar Zuid).
Elke provincie heeft een eigen karakter. In het noorden is het behoorlijk bergachtig. In het zuiden meer golvend.

Meestal rijd ik in provincies Fermo/Ascoli ritten van 50 á 100km en dan kom ik stevast tussen de 1.500 en 2.000hm uit.

Niet ver van Urbania zit nog een hele goeie Nederlandse B&B met appartementen.

Uitgezonderd de opmerking over de warmte sluit ik me verder volledig aan bij Dario.

dario
Forum-lid

dario 04 mar 2015 15:26

Klopt allicht: even warm als Toscana is waarschijnlijk ietwat overdreven; de oostzijde van de Apennijnen is inderdaad doorgaans iets gematigder dan de westzijde (ook in de winter trouwens).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Jorisee
Forum-lid

Jorisee 04 mar 2015 17:18

MarcFaFo schreef:Marche
Hier ga ik heen. Huis gehuurd onderaan de Monte Nerone!

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 04 mar 2015 17:48

dario schreef:Klopt allicht: even warm als Toscana is waarschijnlijk ietwat overdreven; de oostzijde van de Apennijnen is inderdaad doorgaans iets gematigder dan de westzijde (ook in de winter trouwens).
Ik ben geen klimatoloog of meteoroloog, er zit slechts een smalle strook van 25 á 50 km tussen zee (en zeeniveau) en de bergen die omhoog gaan tot 2.400 meter. Voor Nederlanders echt een heerlijk klimaat.

Er zijn een paar leuke cyclo's op de Italiaanse cyclo-kalender te vinden:
http://www.lecomaridellamdd.it

Gran Fondo Straducale (vanuit Urbino) is een hele mooie cyclo
Gran Fondo dei Monti Sibillini (vanuit Caldarola) idem.

Op GPSies staan een paar prachtige rondritten in de Monte Sibillini, w.o. een paar van mij.

robbiey
Forum-lid

robbiey 19 mar 2015 20:50

Inmiddels zijn we eruit bedankt voor alle jullie tips. We hebben nu een vakantiehuisje tussen Urbino en urbania. Erg veel zin in om daar lekker te peddelen.
Jullie bekend met deze fietsregio? Zijn de 2 steden leuk om in/op te fietsen?
Ik geloof dat het niet ver is van bijv. De trainingsberg van Pantani.
Zijn er fietsroutes beschikbaar?

Thanks

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 19 mar 2015 21:07

Ben benieuwd waar je onderdak gevonden hebt.

Routes, evenementen: http://www.straducale.it/it/. Deze GF moet je hetzij rijden op de dag van het evenement, of narijden op een andere dag.

Tochten:
Over de Bocca Trabaria naar Sansepolcro en terug.
Door de tunnel bij Lunano en dan naar de Carpegna
Verder veel witte weggetjes en echte stekelvarkens.
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 30 mei 2015 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

robbiey
Forum-lid

robbiey 20 mar 2015 22:12

Ik zit dicht bij dorpje pieve di cagne. Ik zie op strava redelijk wat steile klimmetjes.
Ook zie ik veel mountainbike routes ik hoor dat die binnenwegen wel goed begaanbaar
zijn met de racefiets.
Zijn er nog fietswinkels in de buur voor eventualiteiten?

dario
Forum-lid

dario 22 mar 2015 16:00

Zeer mooi is de weg tussen Urbino en San Marino: zeker doen!

robbiey
Forum-lid

robbiey 30 mei 2015 19:37

Wellicht inmiddels al meer fietsliefhebbers die naar la marche gaan deze zomer?

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 31 mei 2015 11:47

Eind julie/begin augustus naar de Marche, maar dan helemaal aan de zuidkant, dus op de grens van Marche, Umbria en Abbruzze

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 01 jun 2015 16:31

Ik ben een paar jaar geleden naar de marche geweest en wat een mooi gebied. Prachtige heuvels en als ik uit mn tentje kroop zag ik het sibilini gebergte.

enigste minpuntje vond ik toen was de temperatuur. Hele middagen boven de 40 graden gehad dus s'ochtends fietsen en s'middags naar stadjes.

Wij zaten vlakbij het dorpje montelparo dus ook dichtbij het gebergte.
Maak joe woar

Plaats reactie