Goed aluminium of instap carbon
Het verschil tussen een evenwaardig alu of carbon frame is een 300 a 400€.
Bij een fiets die in totaal 1500€ mag kosten, is het dus de verstandigste keuze
om een alu kader te nemen. En kies je kader naar je lichaamsmaten, dus met een goede geometrie
voor u. Kies voor een topframe als de alez, caad, of een canyon, zet daar een paar goede wielen onder
en je zal een zeer goede fiets hebben.
Bij een fiets die in totaal 1500€ mag kosten, is het dus de verstandigste keuze
om een alu kader te nemen. En kies je kader naar je lichaamsmaten, dus met een goede geometrie
voor u. Kies voor een topframe als de alez, caad, of een canyon, zet daar een paar goede wielen onder
en je zal een zeer goede fiets hebben.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16483
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
En wat is het verschil tussen een overjarig carbon model en een 2015 alu model?
Juist ja, dan neem je weer beter het carbon frame.
En neem je beter een carbon frame met een 105 groep of een alu frame met Ultegra groep?
Te zie van welk jaar de groep is? Een 11-speed 105 groep van 2015 schakelt mogelijk beter dan een overjarige Ultegra 10-speed.
Kortom, je kan er geen lijn optrekken.
Succes.
Juist ja, dan neem je weer beter het carbon frame.
En neem je beter een carbon frame met een 105 groep of een alu frame met Ultegra groep?
Te zie van welk jaar de groep is? Een 11-speed 105 groep van 2015 schakelt mogelijk beter dan een overjarige Ultegra 10-speed.
Kortom, je kan er geen lijn optrekken.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dat de Allez veel beter is dan een Rose of de ander hier genoemde frames geloof ik niet. En om het niet te moeilijk te maken, laten we uitgaan van de catalogus prijzen. Ts zoekt een nieuwe fiets die geschikt moet zijn om te racen, en die naast stijf ''hard'' mag zijn.
Er zijn al een aantal zeer goede opties hier geboden. Dit zijn heel typisch zoals eerder aangegeven ''the usual suspects''. Ik denk dat Ts hier zeker mee in de goede richting wordt gestuurd. Alle fietsen zijn goed.
Je weet al wat voor soort racefiets je wilt: een racer. Dit kan een alu zijn, maar dus ook al een carbon (tcr). Laat dit niet bepalend zijn, maar ga na of één van de genoemde modellen passend zijn bij jouw lichaamsmaten. Dit is belangrijker dan carbon of alu. De oude ultegra 10 en nieuwe 105 11 zijn meer dan voldoende voor jou (en heel veel anderen).
Er zijn al een aantal zeer goede opties hier geboden. Dit zijn heel typisch zoals eerder aangegeven ''the usual suspects''. Ik denk dat Ts hier zeker mee in de goede richting wordt gestuurd. Alle fietsen zijn goed.
Je weet al wat voor soort racefiets je wilt: een racer. Dit kan een alu zijn, maar dus ook al een carbon (tcr). Laat dit niet bepalend zijn, maar ga na of één van de genoemde modellen passend zijn bij jouw lichaamsmaten. Dit is belangrijker dan carbon of alu. De oude ultegra 10 en nieuwe 105 11 zijn meer dan voldoende voor jou (en heel veel anderen).
Bedankt voor alle antwoorden - ik ben zeker weer wat wijzer geworden
Even nog wat feitjes...
Ik staar mij zeker niet blind op carbon, het ziet er wellicht strakker uit, maar het frame dient de juiste functionaliteit te bieden. Alu of carbon.
De groep maakt mij niet zo heel veel uit, een 105 groep functioneert over het algemeen prima voor mijn doeleinden. Wel heb ik dan weer voorkeur voor een "full" 105 groep, en dan met name het crankstel !
Als je er zo over nadenkt..., is het naast een stijf frame zeker ook van belang (voor het geld, upgrade kan later) een setje stijve wielen te hebben. Nu heb ik iets mindere ervaringen op dat vlak met de Aksium's, maar weer goede ervaringen gelezen over de Fulcrum 7's, de Bontragers van Trek en de Shimano's ken ik eigenlijk niet.
De Cube Agree GTC is zeker een leuke carbon fiets met volledige 105 groep (incl. crankstel en Fulcrum 7 wielen). De Cannondale is zeker een topper en mooi ! Een Canyon heb ik nu toevallig al, goede stijve fiets, alleen de nieuwe alu modellen hebben een comfort geometrie (als iemand daar ook nog iets zinnigs over kan zeggen mbt de andere merken...?) en valt daarom af denk ik. De Giant en Rose had ik nog niet naar gekeken, goede tip en de top tip is wel de Specialized Allez. Mooie fiets ook ! Iets mindere onderdelen, maar upgraden kan altijd nog. Ga ik zeker even naar kijken. De Focus Cayo had ik ook gezien, alleen biedt de Cube dan net weer even meer voor het geld.
Even nog wat feitjes...
Ik staar mij zeker niet blind op carbon, het ziet er wellicht strakker uit, maar het frame dient de juiste functionaliteit te bieden. Alu of carbon.
De groep maakt mij niet zo heel veel uit, een 105 groep functioneert over het algemeen prima voor mijn doeleinden. Wel heb ik dan weer voorkeur voor een "full" 105 groep, en dan met name het crankstel !
Als je er zo over nadenkt..., is het naast een stijf frame zeker ook van belang (voor het geld, upgrade kan later) een setje stijve wielen te hebben. Nu heb ik iets mindere ervaringen op dat vlak met de Aksium's, maar weer goede ervaringen gelezen over de Fulcrum 7's, de Bontragers van Trek en de Shimano's ken ik eigenlijk niet.
De Cube Agree GTC is zeker een leuke carbon fiets met volledige 105 groep (incl. crankstel en Fulcrum 7 wielen). De Cannondale is zeker een topper en mooi ! Een Canyon heb ik nu toevallig al, goede stijve fiets, alleen de nieuwe alu modellen hebben een comfort geometrie (als iemand daar ook nog iets zinnigs over kan zeggen mbt de andere merken...?) en valt daarom af denk ik. De Giant en Rose had ik nog niet naar gekeken, goede tip en de top tip is wel de Specialized Allez. Mooie fiets ook ! Iets mindere onderdelen, maar upgraden kan altijd nog. Ga ik zeker even naar kijken. De Focus Cayo had ik ook gezien, alleen biedt de Cube dan net weer even meer voor het geld.
Cannondale CAAD10 105 of een canyon ultimate cf sl; afhankelijk van je lichaamsverhoudingen. Ik zou alle cube's, focussen giants te veel compromisfietsen vinden als je wel van een stijf frame houdt. Op de Canyon zitten wel weer je aksiums..
Ik kan uit ervaring vertellen dat de Allez echt een stuk beter is dan een Rose! Degene van wie die Rose was gaf dat ook meteen toe. Ik heb ook wel eens op een Caad10 gefietst en dat vond ik om het even met de Allez.arnolddew schreef:Dat de Allez veel beter is dan een Rose of de ander hier genoemde frames geloof ik niet. En om het niet te moeilijk te maken, laten we uitgaan van de catalogus prijzen. Ts zoekt een nieuwe fiets die geschikt moet zijn om te racen, en die naast stijf ''hard'' mag zijn.
Er zijn al een aantal zeer goede opties hier geboden. Dit zijn heel typisch zoals eerder aangegeven ''the usual suspects''. Ik denk dat Ts hier zeker mee in de goede richting wordt gestuurd. Alle fietsen zijn goed.
Je weet al wat voor soort racefiets je wilt: een racer. Dit kan een alu zijn, maar dus ook al een carbon (tcr). Laat dit niet bepalend zijn, maar ga na of één van de genoemde modellen passend zijn bij jouw lichaamsmaten. Dit is belangrijker dan carbon of alu. De oude ultegra 10 en nieuwe 105 11 zijn meer dan voldoende voor jou (en heel veel anderen).
Verder ben ik het met je eens dat je vooral naar de geometrie moet kijken.
Als je geen comfort geometrie wilt valt de Cube Agree in principe ook af. De Focus Cayo heeft wel een sportieve geometrie. Ik weet niet hoe het met de stijfheid zit maar het is wel het lichtste frame dat je kunt krijgen in deze prijsklasse. De vorige Cayo was wel goed stijf en de nieuwe zal niet minder zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Dan moet je de CAAD vergelijken met een canyon AL, heb je ultegra en ksyriums opzitten. Die wielen was voor mij de reden een canyon te kiezen en geen cannondale oid. De wielen in een canyon zijn gewoon een slag beter voor hetzelfde geld. Het verschil in groep (105, ultegra) is leuk maar functioneel gezien redelijk verwaarloosbaar.sloeren schreef:Cannondale CAAD10 105 of een canyon ultimate cf sl; afhankelijk van je lichaamsverhoudingen. Ik zou alle cube's, focussen giants te veel compromisfietsen vinden als je wel van een stijf frame houdt. Op de Canyon zitten wel weer je aksiums..
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
De Canyon al slx is wel 200€ duurder dan de Caad10 105rikkert schreef:Dan moet je de CAAD vergelijken met een canyon AL, heb je ultegra en ksyriums opzitten. Die wielen was voor mij de reden een canyon te kiezen en geen cannondale oid. De wielen in een canyon zijn gewoon een slag beter voor hetzelfde geld. Het verschil in groep (105, ultegra) is leuk maar functioneel gezien redelijk verwaarloosbaar.sloeren schreef:Cannondale CAAD10 105 of een canyon ultimate cf sl; afhankelijk van je lichaamsverhoudingen. Ik zou alle cube's, focussen giants te veel compromisfietsen vinden als je wel van een stijf frame houdt. Op de Canyon zitten wel weer je aksiums..
Cannondale
Compromisfietsen?sloeren schreef:Cannondale CAAD10 105 of een canyon ultimate cf sl; afhankelijk van je lichaamsverhoudingen. Ik zou alle cube's, focussen giants te veel compromisfietsen vinden als je wel van een stijf frame houdt. Op de Canyon zitten wel weer je aksiums..
Leuk filmpje, misschien een beetje gekleurd maar toch....
https://www.youtube.com/watch?v=I2ZTWadMRw8
tommeke14 schreef:Ik kan uit ervaring vertellen dat de Allez echt een stuk beter is dan een Rose! Degene van wie die Rose was gaf dat ook meteen toe. Ik heb ook wel eens op een Caad10 gefietst en dat vond ik om het even met de Allez.arnolddew schreef:Dat de Allez veel beter is dan een Rose of de ander hier genoemde frames geloof ik niet. En om het niet te moeilijk te maken, laten we uitgaan van de catalogus prijzen. Ts zoekt een nieuwe fiets die geschikt moet zijn om te racen, en die naast stijf ''hard'' mag zijn.
Er zijn al een aantal zeer goede opties hier geboden. Dit zijn heel typisch zoals eerder aangegeven ''the usual suspects''. Ik denk dat Ts hier zeker mee in de goede richting wordt gestuurd. Alle fietsen zijn goed.
Je weet al wat voor soort racefiets je wilt: een racer. Dit kan een alu zijn, maar dus ook al een carbon (tcr). Laat dit niet bepalend zijn, maar ga na of één van de genoemde modellen passend zijn bij jouw lichaamsmaten. Dit is belangrijker dan carbon of alu. De oude ultegra 10 en nieuwe 105 11 zijn meer dan voldoende voor jou (en heel veel anderen).
Verder ben ik het met je eens dat je vooral naar de geometrie moet kijken.
Mijn verstand wil er bijna niet aan. Resume; als je een Allez frameset pakt 695,- en een Rose uit dezelfde prijsklasse, en je monteert op allebei dezelfde velgen, groep en afmontage. Je stelt de fiets een beetje fatsoenlijk af op je maten, dan is de Allez stukken beter dan de Rose?
Is dat dan niet iets persoonlijks m.b.t. de handeling e.d. Qua stijfheid en kwaliteit m.b.t. gebruikte materiaal en fabricage lijkt het mij onwaarschijnlijk.
On topic: alle hier genoemde opties zijn hele goede. Giant is zeker een kwaliteits fiets. Ze zijn (een van de?) de grootste bouwer ter wereld, en maken ook de fietsen voor o.a. Canyon. Ze hebben dus ontzetten veel know-how in huis. Hun carbon is van uitstekende kwaliteit. Ook focus heeft een hele goede naam. Met de Cayo racen ze zelfs met hun prof. teams. De geo. lijkt wat op de Caad10, en hun grotere broer de Izalco.
Wat betreft de velgen. Al deze frames verdienen (op den duur) goede velgen, vanaf het niveau Fulcrum racing 3 lijkt mij. Dit is i.d. bepalender/belangrijker dan een groep.