Trapt door...
Lage groepen zijn de goedkopere groepen, ....sorry...
€30 tot €60... dat is nogal een verschil. En wat is een setje? Een cassette met ketting? Voor €60 heb je er een van XT.
Cassette met ketting gaat zeker lukken tot 60,- maar ik kom ze ook veel goedkoper tegen. Welke ik moet nemen weet ik nog niet. Wel denk ik dat ze volgend jaar aan de beurt zijn. Heb jij een tip voor een goedlopend redelijk geprijsde set? (cass. + ketting)
Advies: SLX/LX cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p19121/
en KMC ketting: https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... te-p13489/
of Connex ketting: https://www.bike-components.de/en/Conne ... te-p20067/
De Connex link gaat stuk gemakkelijker los dan die van KMC. Verschil in levensduur heb ik nog niet kunnen constateren. Geen klinken meer en veelvuldig te gebruiken.
Plus €5,95 verzendkosten. Zeer klantgericht bedrijf.
en KMC ketting: https://www.bike-components.de/en/KMC/X ... te-p13489/
of Connex ketting: https://www.bike-components.de/en/Conne ... te-p20067/
De Connex link gaat stuk gemakkelijker los dan die van KMC. Verschil in levensduur heb ik nog niet kunnen constateren. Geen klinken meer en veelvuldig te gebruiken.
Plus €5,95 verzendkosten. Zeer klantgericht bedrijf.
Ok, bedankt. Mooie info.
Ik heb alles weer geplaatst zoals het hoort maar helaas nog doortrappen.
Nu de fiets omhoog getakeld en de ketting zit erg "ruimtelijk" om het voortandwiel.
De "ïnhammen" zijn dan ook wat ovaler geworden. Lijkt wel of de ketting niet meer lekker om het wiel zit, ofwel de kettin lijkt uitgerekt.Nu vrijwel zeker dat de grote en de midden tandwiel het probleem zijn. Wist niet dat dit met voortandwielen zou kunnen gebeuren en dat dat alleen maar achter kan voorkomen. Naja, maakt niet uit, de body was maar 12,-.
Maar nu, je advies voor de achtertandwielen ga ik opvolgen. (11 - 32)
De ketting bestaat uit 120 schakels, kan dat kloppen? Mag ik daar zomaar 114 van maken?
De voortandwielen bestaat ook uit 1 geheel met 42, 32 en 22 tanden.
Weet je daar ook het juiste type voor?
Nu maar alles vervangen, ik rij ook vrijwel dagelijks op deze fiets. Denk dat ik ook maar de crankstel snel vervang. Loop erg licht, lijkt vrijwel vetloos en ietsje speling.
Ik heb alles weer geplaatst zoals het hoort maar helaas nog doortrappen.
Nu de fiets omhoog getakeld en de ketting zit erg "ruimtelijk" om het voortandwiel.
De "ïnhammen" zijn dan ook wat ovaler geworden. Lijkt wel of de ketting niet meer lekker om het wiel zit, ofwel de kettin lijkt uitgerekt.Nu vrijwel zeker dat de grote en de midden tandwiel het probleem zijn. Wist niet dat dit met voortandwielen zou kunnen gebeuren en dat dat alleen maar achter kan voorkomen. Naja, maakt niet uit, de body was maar 12,-.
Maar nu, je advies voor de achtertandwielen ga ik opvolgen. (11 - 32)
De ketting bestaat uit 120 schakels, kan dat kloppen? Mag ik daar zomaar 114 van maken?
De voortandwielen bestaat ook uit 1 geheel met 42, 32 en 22 tanden.
Weet je daar ook het juiste type voor?
Nu maar alles vervangen, ik rij ook vrijwel dagelijks op deze fiets. Denk dat ik ook maar de crankstel snel vervang. Loop erg licht, lijkt vrijwel vetloos en ietsje speling.
Wanneer de ketting doortrapt op een kettingblad, dan is het met beiden zeer slecht gesteld....
€12 voor een body is inderdaad heel weinig. Het advies voor de achtertandwielen zul je hier ergens opgedaan hebben, niet van mij, want ik heb geen idee van welke fiets je hebt. KMC kettingen hebben 116 schakels, andere kettingen hebben 114 schakels, maar die heb je bij moderne racefietsen e.d. niet nodig. Ergens tussen 104 en 110 schakels heb ik in de praktijk gezien. Dus altijd inkorten.
Dus: zijn de kettingbladen (toch een mtb?) vastgelast op de crank? Dan kun je alleen een nieuw crankstel kopen, hetgeen ook al niet meer dan €24-34 kost. Acera voorbeeld:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... SR-p35955/
Koop er een voor een losse trapas. Waarschijnlijk heb je vierkant JIS trapas. Houdt er rekening mee, dat nieuwe crankstellen verder naar buiten staan (vanwege dikkere banden en dus bredere chainstays) en je dus ook een kortere trapas nodig hebt en/of een moderne voorderailleur met veel meer bereik. Anders zal je oude derailleur het buitenblad niet kunnen bereiken. Zo nu en dan heb je die toch nodig....
Ben langzamerhand toch wel benieuwd hoe oud jouw fiets is....
Weet alvast dat het geen racefiets is.....
€12 voor een body is inderdaad heel weinig. Het advies voor de achtertandwielen zul je hier ergens opgedaan hebben, niet van mij, want ik heb geen idee van welke fiets je hebt. KMC kettingen hebben 116 schakels, andere kettingen hebben 114 schakels, maar die heb je bij moderne racefietsen e.d. niet nodig. Ergens tussen 104 en 110 schakels heb ik in de praktijk gezien. Dus altijd inkorten.
Dus: zijn de kettingbladen (toch een mtb?) vastgelast op de crank? Dan kun je alleen een nieuw crankstel kopen, hetgeen ook al niet meer dan €24-34 kost. Acera voorbeeld:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... SR-p35955/
Koop er een voor een losse trapas. Waarschijnlijk heb je vierkant JIS trapas. Houdt er rekening mee, dat nieuwe crankstellen verder naar buiten staan (vanwege dikkere banden en dus bredere chainstays) en je dus ook een kortere trapas nodig hebt en/of een moderne voorderailleur met veel meer bereik. Anders zal je oude derailleur het buitenblad niet kunnen bereiken. Zo nu en dan heb je die toch nodig....
Ben langzamerhand toch wel benieuwd hoe oud jouw fiets is....
Weet alvast dat het geen racefiets is.....
Ik heb alles nu gedemonteerd en ga er mee dinsdag naar een grote fietsenwinkel.
Denk dat ik dan de beste kans maak op spul die goed op elkaar past. Zal misschien iets meer kosten maar dan ben ik wel klaar. Voor woon.werk verkeer is het een hele fijne fiets en hoop er weer 10 jaar mee verder te kunnen. Oja, het is geen racefiets maar een "stadshybride" met een gruwelijk vlinderstuur. Sparta Argeon, met oversized frame.
Weer bedankt voor al je info en tijd die je er in gestoken hebt en ik laat nog weten hoe het af is gelopen.
Denk dat ik dan de beste kans maak op spul die goed op elkaar past. Zal misschien iets meer kosten maar dan ben ik wel klaar. Voor woon.werk verkeer is het een hele fijne fiets en hoop er weer 10 jaar mee verder te kunnen. Oja, het is geen racefiets maar een "stadshybride" met een gruwelijk vlinderstuur. Sparta Argeon, met oversized frame.
Weer bedankt voor al je info en tijd die je er in gestoken hebt en ik laat nog weten hoe het af is gelopen.
Op een stadshybride zou je wel eens 114 kettingschakels nodig kunnen hebben. Maar dat weet die fietsenmaker ook. Dat wel nog....
Nou, vandaag het crankstel binnengekregen en het spul zit er op maar de voor-derailleur is ook versleten. Te veel speling en loopt wat aan op het grootste blad. Iets verbogen zodat de grootste en middenblad nu even goed schakelen. Kleinste blad haalt ie nu net niet meer. Kan maar beter ook hiervoor naar de winkel gaan he, voor de goede maat enzo. Alles kost wel 1.5 a 2 keer zo duur als op internet maar dat geeft niet. Als het maar weer werkt.