Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Depressie topic

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 mar 2015 23:09

rchv schreef: Bij mij zit het depressie probleem vooral in ontzettend complex denken waarmee ik mijzelf voor mijzelf onmogelijk maak (volgt u mij nog :? ). Feitelijk heb ik een hoop mee maar de moeite zit onderhuids. Ik merk bij anderen dat ze zich hier moeilijk een voorstelling van kunnen maken, veronderstellend dat het af te leren is.
Ik volg je nog. Zie mijn onderschrift.

Ik denk soms/vaak ook TE veel na over dingen en besefte me jaren geleden dat ik de wereld niet kan veranderen. Zou ik wel zo blijven denken, en de wereld willen veranderen, dan zou ik mezelf echt gek maken. Soms moeilijk om je te distansieren maar uit eigenbelang soms gewoon noodzakelijk.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mar 2015 23:26

TumTumTum schreef:Is het mogelijk dat je naast depressie nog een andere klacht hebt die depressiviteit veroorzaakt of versterkt? Het lijkt er nu op of je medicijnen en therapie hebt gehad voor je depressie maar niet voor een eventuele onderliggende oorzaak.
Dat was bij mij wel het geval. Bij mij is de diagnose asperger gesteld. Uiteindelijk is het maar een labeltje maar het heeft mij wel geholpen mezelf beter te begrijpen en het helpt ook mijn omgeving om rekening met me te houden.

Sindsdien heb ik geen depressie om niks meer gehad. Wel af en toe wat neerslachtig maar dan helpt inderdaad een stuk fietsen of een paar uur aan een retroprojectje sleutelen. Het gevaar blijft natuurlijk wel op de loer liggen, zeker bij grote (negatieve) veranderingen.

Antidepressiva heb ik geprobeerd maar daar werd ik super agressief van, echt zo erg dat ik gewoon dwars door een deur ben gelopen alleen omdat dat stomme ding dicht zat terwijl ik erdoor wilde en dat soort dingen. Dat was trouwens wel lekker fietsen en scheelde zeker 2km/h puur van de adrenaline. Ik ben er maar snel mee getopt en heb die boarddeuren vervangen voor hardhouten exemplaren.
Campagnolo Ultra Dork

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 24 mar 2015 09:44

Zorro schreef:
rchv schreef: Bij mij zit het depressie probleem vooral in ontzettend complex denken waarmee ik mijzelf voor mijzelf onmogelijk maak (volgt u mij nog :? ). Feitelijk heb ik een hoop mee maar de moeite zit onderhuids. Ik merk bij anderen dat ze zich hier moeilijk een voorstelling van kunnen maken, veronderstellend dat het af te leren is.
Ik volg je nog. Zie mijn onderschrift.

Ik denk soms/vaak ook TE veel na over dingen en besefte me jaren geleden dat ik de wereld niet kan veranderen. Zou ik wel zo blijven denken, en de wereld willen veranderen, dan zou ik mezelf echt gek maken. Soms moeilijk om je te distansieren maar uit eigenbelang soms gewoon noodzakelijk.
Hmmm lees hier wel wat herkenbare dingen....

Ook ik kan nog wel eens depressief en doorgeslagen kritisch de wereld zien.
Heb daar via het werk al eens een leuke cursus voor kunnen doen, RET.
(Rationeel emotieve theory) Maar het blijft moeilijk als het "in je zit".

Sporten is ook een must voor mij om dat enigszins in toom te houden (of juist vroeger met voetbal te kunnen ontladen), maar merk dat ik met de toegenomen werk stress en het leven nu met 2 kids ook wel eens zijn tol eist. Die tol is dan in de zin van snel aangebrand of snel geirriteerd. Vooral omdat ik dan veel zie wat beter/makkelijker/slimmer/etc kan....maar je kunt andere niet veranderen en het werkt 9 van de 10 keer averechts.

Wat mij het meeste zorgen baart over mijzelf is dat ik door die stress nog wel eens een heel kort lontje kan hebben en van die welbekende mug een hele olifant en wereldramp maak . Zijdelings toch bang dat ik nog wel eens tegen of over een burnout heen zit na afgelopen maanden :?
(zie bijvoorbeeld ook bepaald gedrag in keuzes....voor hen die mijn topics hebben gevolgd :roll: )
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 24 mar 2015 10:11

Soap schreef:Hmmm lees hier wel wat herkenbare dingen....

Ook ik kan nog wel eens depressief en doorgeslagen kritisch de wereld zien.
Heb daar via het werk al eens een leuke cursus voor kunnen doen, RET.
(Rationeel emotieve theory) Maar het blijft moeilijk als het "in je zit".

Sporten is ook een must voor mij om dat enigszins in toom te houden (of juist vroeger met voetbal te kunnen ontladen), maar merk dat ik met de toegenomen werk stress en het leven nu met 2 kids ook wel eens zijn tol eist. Die tol is dan in de zin van snel aangebrand of snel geirriteerd. Vooral omdat ik dan veel zie wat beter/makkelijker/slimmer/etc kan....maar je kunt andere niet veranderen en het werkt 9 van de 10 keer averechts.

Wat mij het meeste zorgen baart over mijzelf is dat ik door die stress nog wel eens een heel kort lontje kan hebben en van die welbekende mug een hele olifant en wereldramp maak . Zijdelings toch bang dat ik nog wel eens tegen of over een burnout heen zit na afgelopen maanden :?
(zie bijvoorbeeld ook bepaald gedrag in keuzes....voor hen die mijn topics hebben gevolgd :roll: )
Ik denk dat dit voor steeds meer mensen gaat gelden. Dat komt deels door karakter maar ook voor een groot deel door de toegenomen druk vanuit de maatschappij. 'Wij' moeten allemaal presteren en daarom verleggen we onze grenzen steeds meer.

Ik heb twee jaar geleden de keuze gemaakt om bij mijn werkgever weg te gaan. De reden hiervoor zat hem heel erg in de punten die jij ook aanhaalt. Ik fietste niet eens meer, terwijk dat juist mijn ontspanning, uitlaatklep enz is. Als ik door was blijven gaan op de weg die ik toen bewandelde was ik in een zware burnout terecht gekomen. Nu heb ik al een klap gehad, maar was ik nog op tijd. Ik ben volledig uit mijn comfortzone gestapt en het is de beste keus geweest die ik kon maken. Voor mijzelf, maar zeker ook voor mijn gezin en vrienden en familie. Inmiddels heb ik een hele leuke nieuwe baan en kan ik mijn ervaringen meenemen in mijn werk.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 24 mar 2015 11:48

Een boek wat mij ontzettend heeft geholpen met de kijk op mensen en de wereld is" effectief communiceren" kleine investering met voor mij veel gemak. https://m.managementboek.nl/boek/978905 ... -arredondo
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Renin
Forum-lid

Renin 24 mar 2015 19:40

Er is best veel bekend over de heilzame effecten van bewegen en psychische klachten. Even een tipje: http://www.sportrusten.nl/depressie-hardlopen-helpt
De beste man geeft ook wel eens lezingen her en de rin het land voor zo'n 5 euro meen ik. Heel benaderbaar ook.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 24 mar 2015 19:54

Ernie C. schreef: Dat was bij mij wel het geval. Bij mij is de diagnose asperger gesteld. Uiteindelijk is het maar een labeltje maar het heeft mij wel geholpen mezelf beter te begrijpen en het helpt ook mijn omgeving om rekening met me te houden.
Dat was ook een beetje wat ik bedoelde. Ik wilde niet persee over autisme beginnen omdat het iets anders zou kunnen zijn of in jouw geval er niks anders aan de hand hoeft te zijn. Maar stel dat er iets anders is waardoor je al jaren zonder het te weten vast loopt in allerlei dingen en constant op je tenen moet lopen om datgene voor elkaar te krijgen wat men van je verwacht dan zou je ondertussen zo uitgeput kunnen zijn dat je daardoor een depressie ontwikkeld hebt. Hoeft niet, maar kan. Dan kan je wel medicatie tegen je depressie gaan gebruiken maar als er aan de onderliggende oorzaak niks gedaan wordt blijft het steeds terug keren.
rchv schreef: schreef: Bij mij zit het depressie probleem vooral in ontzettend complex denken waarmee ik mijzelf voor mijzelf onmogelijk maak (volgt u mij nog :? ). Feitelijk heb ik een hoop mee maar de moeite zit onderhuids. Ik merk bij anderen dat ze zich hier moeilijk een voorstelling van kunnen maken, veronderstellend dat het af te leren is.
Onbegrip is idd de helft van het probleem. Ik vind het telkens weer verbazingwekkend hoe moeilijk het is voor sommige mensen om zich een beetje in te leven in iemand anders die iets mankeert. Dat begint zelfs al met aan de buitenkant onzichtbare ziektes als reuma en kanker terwijl bij de meeste mensen toch wel bekend zal zijn dat dit vreselijke ziektes zijn. Het goede nieuws is dat heel veel pyschische ziektes goed te genezen zijn, maar net als een gebroken been; niet vanzelf. Helaas wordt er in onze samenleving enorm intolerant over gedaan.

In willekeurige volgorde heb ik ze inmiddels allemaal wel eens gehoord, altijd van mensen die er zelf allemaal zo'n last niet van hebben:
- psychische ziektes bestaan eigenlijk niet echt; het is een keuze, een instelling, het gevolg van een levenshouding of een karakterzwakte. Met daaruit de gevolgtrekking dat je je zelf wel kan genezen door het gewoon keihard te willen.
- je hebt nergens last van want "wij" hebben er ook geen last van, het is aanstellerij.
- iedereen heeft wel eens een dipje
- het is gemakzuchtig labeltje waar je je achter verschuilt
- en de mooiste: je moet eens wat minder somber zijn, als ik zo somber was dan werd ik er ook depressief van.
- last but not least; als je iets aan je hersenen mankeert ben je natuurlijk gewoon 'een gek' die in een inrichting thuis hoort.

Dit is ook een aardig boek over een kerel die getroffen wordt door een zware depressie en zich daar samen met zijn racefiets weer uitfietst.
http://www.maartenvanbuuren.com/boeken/ ... at-fietsen

Afbeelding
Veni. Vidi. Fietsie.

rchv
Forum-lid

Gebruikersavatar rchv 31 mar 2015 04:34

Bedankt voor de tip TumTumTum, ik heb het boek zonet besteld. Niet in de laatste plaats omdat mijn huisarts mij vaak naar mijn fietsen vraagt. Een tijd terug moest hij me wat oplappen na een val met m'n racefiets, toeval wilde dat hij in de wielersport geïnteresseerd is. Sindsdien herinnert hij mij aan het belang van fietsen voor mijn mentale welzijn, voorgeschreven door de dokter :D

Nog wat met betrekking van mijn ervaring van depressie; er wordt hier een paar de opmerking aangehaald van "Iedereen heeft wel eens een moeilijke periode of dip". Vroeger kreeg ik die vaker te horen en eigenlijk omschrijft het heel goed wat ik beleef; ik leef min o meer in een moeilijke periode of dip, slechts af en toe voel ik me opgewekt of levenslustig. Niets als fietsen helpt mij trouwens zo goed om die gevoelens te ervaren.

Het is duidelijk dat er meerdere oorzaken van depressie kunnen zijn, bij mij is dat van kinds af aan heel moeilijk denken, snel gespannen en angstig zijn wat ik voor een goed deel overgeërfd heb. Maar het kan ook een trauma zijn, Asperger lees ik hier, etc. In mijn geval heb ik cognitieve therapie gedaan om dat denken aan te pakken, negatieve gedachten leerde ik opnieuw bekijken. Dat helpt om niet in negatieve cirkels te blijven hangen. Ook heb ik deze truc geleerd; als je in je denken blijft hangen op een bepaalde gedachte, richt je aandacht dan op je gehoor en benoem 5 dingen die je hoort, vervolgens op je fysiek en benoem 5 dingen die je lichaam voelt. Werkt super, ook om in slaap te komen :)

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 31 mar 2015 07:36

rchv schreef:Nog wat met betrekking van mijn ervaring van depressie; er wordt hier een paar de opmerking aangehaald van "Iedereen heeft wel eens een moeilijke periode of dip". Vroeger kreeg ik die vaker te horen en eigenlijk omschrijft het heel goed wat ik beleef; ik leef min o meer in een moeilijke periode of dip, slechts af en toe voel ik me opgewekt of levenslustig.
Af en toe een dip is iets anders als een (klinische) depressie. Tegenslagen krijgt iedereen in het leven mee te maken, die kunnen een dip veroorzaken maar bij een bepaalde groep slaat dit door naar een depressie.

Een klinische depressie gaat niet over met een vakantie van een weekje. Een klinische depressie vraagt om een flinke mentale en bij voorkeur ook fysieke inspanning. Veel mensen blijven hier in hangen omdat de zorg in Nederland nog altijd gebaseerd is op inzichten uit de tijd van Freud en Jung. Imho zwaar achterhaalde inzichten die herstel in de weg staan. In die tijd werden mensen in instellingen gepropt met weinig tot geen fysieke inspanning.
Wat mij in dit land opvalt is dat veel therapie zich richt op omgaan met in plaats van zorgen dat er op een dieper niveau aan een permanente oplossing wordt gewerkt. Antidepressiva wordt ingezet als een pijnstiller zoals een aspirientje. Van AD wordt je niet beter, want het lost niks op, het verzacht alleen de pijn en komt vaak met stevige bijwerkingen.

Fietsen werkt als een katalysator in het herstelproces. Fietsen helpt je weggaan uit je hoofd en meer in een flow komen waarin je dingen beter kunt relatieveren zodat je ze kunt verwerken. Ik geloof dat sporten in combinatie met de juiste ondersteuning een veel beter behandelplan oplevert dan die knutselprogramma's waar veel incompetente hulpverleners nu mee werken. Om dan nog maar te zwijgen over de vaak ernstige psychische stoornissen waar menig behandelaar zelf de behandelkamer mee binnenkomt.
Al een tijd pleit ik voor een soort apk voor behandelaren in de zorg maar zoals je zult begrijpen kunnen ze daar mijn bloed wel drinken. (op een enkeling na die begrijpt dat de zorg daardoor veel beter wordt)

miezie
Forum-lid

miezie 31 mar 2015 09:07

Ik heb zelf een diep dal gezien en heb nu het fietsen nodig om in balans te blijven en niet weer terug te vallen. Ik noem het altijd gekscherend therapeutisch fietsen :-), maar het is zo waar...

Deel van mijn verhaal staat op mijn website: http://minze.nl

Op mijn 25e liep ik voor mezelf vast, had ik gelukkig de juiste mensen om me heen en kon ik opkrabbelen. Eigenlijk teveel om op te noemen... Dit jaar word ik 30. Maar he, ik woon ook vlakbij de heuvelrug en ben meer dan bereid eens een bakkie te doen of een rondje te maken.

Het kan me trouwens steeds minder boeien wat anderen van mijn fietsgedrag vinden en levenshouding, ik ben fit, mentaal sterk en heb de neiging om mezelf enorm uit te dagen. En toevallig maakt dat, dat ik een lieve partner kan zijn, effectief en goed ben in mijn werk en het leven intens leef met alle ups en downs en nog zoveel meer.

Het begon met een goede collega, daarna een training, daarna een steengoede therapeut, toen een personal trainer, daarna praatgroepen, lotgenoten, cursussen, maar bovenal leren hoe ik zelf in elkaar steek. Het is een mooie reis.

Openheid helpt trouwens ook, super om er voor uit te komen :-).

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 31 mar 2015 11:47

Meerdere malen officieel gediagnosticeerd met depressies.
Ik wist het al zeker en gelukkig is het ook wetenschappelijk aangetoond: buitenlucht en bewegen zijn de beste anti-depressiva die er zijn.

http://www.bewegenvoorjebrein.nl/

Mijn peut zegt: je hebt jezelf gered, doordat je altijd bent blijven fietsen.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 31 mar 2015 12:05

NicoNB schreef:
rchv schreef:Nog wat met betrekking van mijn ervaring van depressie; er wordt hier een paar de opmerking aangehaald van "Iedereen heeft wel eens een moeilijke periode of dip". Vroeger kreeg ik die vaker te horen en eigenlijk omschrijft het heel goed wat ik beleef; ik leef min o meer in een moeilijke periode of dip, slechts af en toe voel ik me opgewekt of levenslustig.
Af en toe een dip is iets anders als een (klinische) depressie. Tegenslagen krijgt iedereen in het leven mee te maken, die kunnen een dip veroorzaken maar bij een bepaalde groep slaat dit door naar een depressie.
Hoewel depressiviteit veel meer mensen overkomt dan wel eens wordt gedacht zijn de meeste mensen in de gelukkige omstandigheden dat ze er nooit zelf mee te maken krijgen. Tegenslag kennen ze natuurlijk wel, en daaraan gekoppeld een neerslachtige of een keer een sombere bui. Een dipje dus. Dat inderdaad iedereen wel eens heeft.
Maar een jarenlange voortslepende depressie is natuurlijk iets geheel anders. Het is maar goed dat heel veel mensen zich dat niet kunnen voorstellen, maar de voor de depressievelingen zelf is dat soms erg vervelend.
Wat mij in dit land opvalt is dat veel therapie zich richt op omgaan met in plaats van zorgen dat er op een dieper niveau aan een permanente oplossing wordt gewerkt. Antidepressiva wordt ingezet als een pijnstiller zoals een aspirientje. Van AD wordt je niet beter, want het lost niks op, het verzacht alleen de pijn en komt vaak met stevige bijwerkingen.
Ik ben het wel met je eens. Alleen denk ik dat juist zwaar depressieve mensen wel goede begeleiding nodig hebben bij het beginnen met sporten. Alleen maar een fiets of een paar loopschoenen voorschrijven en iemand maar laten gaan is niet genoeg. Je bent vast wel bekend met Bram Bakker? Ik heb pas zijn boek "Sporten voor Beginners" gelezen, hij schrijft ook dat sport ingezet kan worden als manier een depressie de baas te worden. In principe mee eens, maar wel geschreven vanuit het standpunt van de therapeut. Ik weet als "ervaringsdeskundige" dat het toch wel iets gecompliceerder in elkaar zit dan dat.
Iemand met een depressie is niet zo maar een gezond iemand met een ziekte die genezen kan worden. Soms is er sprake van een meervoudige diagnose of zijn er aanvullende problemen. Simpel voorbeeld; niet zelden hebben depressieve mensen die jarenlang treurig op de bank gehangen hebben zo'n beste conditie niet meer, dat zal allemaal weer opgebouwd moeten worden. Of is er sprake van een laag zelfbeeld, angststoornissen of paniekaanvallen.

Het beoefenen van een sport is vaak vooral een mentaal gevecht. Als je mentaal niet zo sterk (meer) bent kunnen teleurstellingen je nog verder in de put brengen. Wat ik zelf ontzettend confronterend vond is het contrast met "normale" gezonde andere sporters die je vanzelf een keer gaat ontmoeten.
Ik geloof dat sporten in combinatie met de juiste ondersteuning een veel beter behandelplan oplevert dan die knutselprogramma's waar veel incompetente hulpverleners nu mee werken.
Ik ook, maar wel met goede begeleiding. Ik heb het vermoeden dat juist voor de mensen die baat zouden hebben bij sporten de drempels om er aan te beginnen en mee door te gaan soms te groot zijn om te nemen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie