Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interval training

De Alternatieve
Forum-lid

De Alternatieve 08 apr 2015 11:13

Alan Smeets schreef:
Het zit zeker niet tussen je oren dat je beter met de verzuring om kunt gaan. Door zwaarder te sporten met verzuring, wat met lopen eerder gebeurd, laat je makkelijker met de hogere lactaatwaarden omgaan. Je traint dan het intensieve deel van je conditie. Ik ga je dan vragen wat je doelstelling is. Is dit langer op dezelfde hoge intensiteit fietsen, m.a.w. je wordt sterker of dat je jouw conditie verbeterd en hetzelfde vermogen op een lagere hartslag kunt trappen m.a.w. je wordt beter?
Volgens mij is sterker altijd beter en zijn beide bovenstaande scenario's een voorbeeld van sterker dus beter. ;)
Maar dat is slechts een menig.
Ik heb over jouw bovenstaande bewering ook een vraag; Als je het intensieve deel van je conditie traint, verbetert het dan ook je conditie (hetzelfde vermogen op een lagere hartslag trappen) doordat je de aansturing van je spieren traint, m.a.w. je coördinatie wordt beter?

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 08 apr 2015 11:25

Je gaat dan niet hetzelfde vermogen op een lagere hartslag trappen. Je kunt alleen hetzelfde vermogen met dezelfde hartslag langer volhouden.

Als jouw max (wat je iets langer kunt volhouden) 350 Watt is en je omslagpunt 250 Watt, dan kun je 300 Watt misschien 4 min volhouden. Door hard te trainen leer je met de verzuring om te gaan en kun je 300 Watt 8 min volhouden. Je zit dan aan je plafond en wordt niet beter.

Als je basis beter is/wordt kun je het omslagpunt en je maximale vermogen verhogen. De renner die ik hierboven beschrijf heeft een hele slechte basis. Omslagpunt op 70% van de max, dus het is onwaarschijnlijk dat deze persoon zijn max op korte termijn verbeterd. Hij kan wel zijn plafond verhogen en beter worden. Als hij zijn omslagpunt naar 280 Watt verhoogt (80% van de max) wat nog steeds matig is voor een wielrenner. Dan kan hij 300 Watt 20 min volhouden. Deze renner heeft hetzelfde vermogen met een lagere hartslag en is beter geworden.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 08 apr 2015 11:28

Alan Smeets schreef:Ik ga je dan vragen wat je doelstelling is. Is dit langer op dezelfde hoge intensiteit fietsen, m.a.w. je wordt sterker of dat je jouw conditie verbeterd en hetzelfde vermogen op een lagere hartslag kunt trappen m.a.w. je wordt beter?
Uiteraard een compromis. Iedere renners wil, lijkt mij, met minder 'moeite' net zo hard kunnen fietsen, maar wanneer er bijvoorbeeld bij het begin van de koers serieus wordt doorgetrokken wil je ook langer flink kunnen geven.

In de opbouw train ik de conditie, lagere hartslag bij gelijke belasting, met het fietsen van rondjes van 4 uur (Hr ~135-145) en het verzuringsdeel met het lopen van 3km 2maal per week. Ik ben van nature totaal geen loper, heb daar nul gevoel mee, dus probeer dat altijd kort te houden om zo blessures te voorkomen (die ik maar al te snel oploop).

Al met al een logische verhaal. Afwisselen van sporten, en bijbehorende belastingen, kan geen kwaad en is mogelijk zelfs goed om in de verschillende zones wat te trainen.

mw Tralala
Forum-lid

mw Tralala 10 apr 2015 09:25

Toen ik nog wannabe triathleet was, ging zowel hardlopen als fietsen sneller dan in tijden dat ik maar 1 sport beoefende (zwemmen dan weer niet, dat is altijd een drama geweest)...

Maar wat ik me eigenlijk afvraag is hoe jullie je fiets interval trainingen doen? Als ik blokjes ofzo wil doen, staan er altijd rode stoplichten, gevaarlijke kruisingen, overstekende bejaarden met rollators, moeders met kinderen, haakse bochten, enzovoort in de weg. Daarom beperk ik me tot strava segmenten, waardoor ik eigenlijk alleen maar fartlek intervallen doe. Is dat net zo goed als "normale" intervallen?
En is de enige manier om fatsoenlijk intervallen te trainen de tacx? Of hebben jullie andere slimme manieren daarvoor gevonden?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 10 apr 2015 09:28

Interval binnen op de Tacx.
What makes the boat go faster?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 10 apr 2015 09:33

Kan jij (of anderen) een paar voorbeelden van trainingen noemen? Ik zit, enigzins onvrijwillig, de komende maand wat vaker op de tacx namelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 10 apr 2015 11:05

Tacx site http://www.tacx.com/nl/experience/tacx- ... ngprograms of neem voor $10 per maand abo op Trainerroad +1000 trainingen van endurance, sweet spot, FTP, anaerobic, etc.
What makes the boat go faster?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 10 apr 2015 14:01

mw Tralala schreef:En is de enige manier om fatsoenlijk intervallen te trainen de tacx? Of hebben jullie andere slimme manieren daarvoor gevonden?
Ligt eraan waar je woont, ik woon gelukkig in de buurt van diverse beklimmingen tussen de 2 en 8 minuten klimmen. Ik rij daar dan rustig naar toe en rij wat rondjes. Voor het intensieve interval werkt dat goed maar de rustperiode is vaak te lang.
Afbeelding

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 10 apr 2015 14:12

@mw Tralala Kom in Drenthe wonen; nergens last van met interval trainingen ..........:-)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 10 apr 2015 17:51

Livio Livius schreef:Tacx site http://www.tacx.com/nl/experience/tacx- ... ngprograms of neem voor $10 per maand abo op Trainerroad +1000 trainingen van endurance, sweet spot, FTP, anaerobic, etc.
Ik kan Trainerroad van harte aanraden! Afgelopen winter en de gerichte trainingen prima mee kunen doen :D
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

De Alternatieve
Forum-lid

De Alternatieve 13 apr 2015 14:01

De beste manier van intervallen voor mij is af en toe een wedstrijdje rijden op een afgesloten wielerparcours bij een wielervereniging.
Nergens haal ik hogere snelheden en hogere hartslagen als bij het dichtrijden van een gaatje. :D
Zelfs bij een maximaaltest haal ik niet zulke hoge hartslagen als bij een dergelijk wedstrijdje.
Daarbij is het veel goedkoper dan de aanschaf van hardware of software en je leert nog sturen ook.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 30 apr 2015 12:02

TumTumTum schreef:
Alan Smeets schreef:Hardlopen is een leuke afwisseling voor een wielrenner, maar je hebt er helemaal niets aan op de fiets tenzij je aan cyclo cross doet. Daarnaast is de kans op blessures met hardlopen groter.
Heb je er echt niets aan? Ook niet voor het opbouwen van conditie?
Volgens mij heb je toch wel degelijk ‘iets’ aan hardlooptraining. Ter herinnering, hier op het Fiets-forum heb ik het al eens eerder geschreven... Destijds bij het debuut van mijn ‘wielercarrière’ heb ik Luik-Bastenaken-Luik (240 km) gereden met welgeteld nul fiets-km's in de benen. Een gewone fiets stond er jarenlang niet meer in de schuur, en daags voor LBL kocht ik mijn eerste racefiets met een mtb-stuurtje en 42x28 als lichtste verzet. Vrijdags naar Maastricht afgereisd, samen met een paar vrienden (die LBL al een paar keer hadden gereden). En na een kort nachtje slapen, begon het Ardennen-avontuur in Luik, louter op basis van mijn hardloopconditie (halve marathon in 1u20'). Uitrijden was het motto en liefst op geen enkele klim (ook niet op de Redoute) afstappen. En dat is uiteindelijk dus gelukt.

Naar mijn idee draagt het hardlopen dan ook wel een paar steentjes bij. Voor mij is hardlopen en fietsen in ieder geval een prima combinatie.

Plaats reactie