Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mortirolo - welk verzet?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 07 aug 2010 00:53

scallaer schreef:(en heel de tijd maar proberen om toch maar een tandje lichter te schakelen)


Gelukt?

Mortirolo is gewoon harken toch?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 07 aug 2010 12:34

Walters schreef:Dit jaar tijdens de GF Marco Pantani gereden. Zon in de rug, 28-30 graden en de Gavia achter de rug. Met 74 kg en 181 ben ik normaal van postuur. Omslag ligt bij 320 watt. Ik was blij met de 30x27 op mijn triple. Ging wel veel mensen voorbij die veel te groot stonden met een compact van 34x25. Wel lol aan beleefd, maar hoef hem zeker niet nog een keer op, heeft weinig met fietsen te maken. De Gavia is een schitterende klim, kun je gewoon normaal doorrijden.

Succes.


Vergelijkbaar niveau bij mij; ik rij met 30 - 26 (vorig jaar 27). Elke keer dat ik soepel draaiend een compact krabber passeer, schakel ik nog een tandje lichter om ze met een cadans van 80 soepel te passeren. En elke keer denk ik: NEEM EEN TRIPLE, EIKEL... Blijft leuk.

niels1979
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 okt 2008 15:57

niels1979 07 aug 2010 13:10

met compact 34x26 ging het goed, sommige stukken wel goed harkend, maar niet in de problemen of dacht aan afstappen

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 aug 2010 19:12

Die kritiek op de "grootstampers" hoeft voor mij echt niet: je maakt je keuze toch zelf?
Ik reed vroeger de telegraphe en galibier boven tegen zowat 15 kms/uur met 42/24 op TELEG en 42/26 op de galibier.
Zie ik er hier nog niet te veel doen met hun triple!
En, ja , ondertussen rij ik ook met 34/27 als kleinste versnelling( ouder, wijzer en zwaarder geworden), maar ik ga daarom nog niet iemand die wat groter rijdt niet "belachelijk" vinden.
'k heb persoonlijk ook geen zin om voor één week per jaar te gebruiken mij een triple aan schaffen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 07 aug 2010 21:04

Nee, zo bedoel ik het ook niet. Heb zelf natuurlijk ook met (veel) te grote versnellingen gereden. Het is gewoon een heel andere manier van rijden. Het wordt echt een uitdaging om de pedalen naar beneden te krijgen en ze dan te ontspannen. Mijn eerste bergen deed ik met 42 - 24. Wel is het zo dat het enkele jaren heeft geduurd voordat ik het juiste verzet had, mede door het credo dat je met 39-26 overal wel bovenkomt.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 08 aug 2010 13:11

ponsteen schreef:.... mede door het credo dat je met 39-26 overal wel bovenkomt......


Dat dus niet. En als wel dan hoe.
Noord-Italie, Colli Tortonesi of Canavese is een hel als je daar met 39-26 heen gaat,
Fietsen moet leuk zijn, afzien moet lekker aanvoelen. Je vakantie wordt er echt niet leuker op als je constant aan de beademing moet.
Waarom moeilijk doen? 34-27 zit tegenwoordig op iedere leuke racefiets en mocht je een oud beestje hebben -zoals ik met mijn Batavus Professional uit de 70's- dan is er ook geen man overboord: gewoon een compact crankstel van Sunrace (50-34) erop en achter een cassette of pignon tot 28 en gaan met die banaan.
Thuis haal je zo dat klimspul er weer vanaf en zet je 't polderverzet weer terug.

Ik weet nog goed dat ik voor 't eerst in Italie ging fietsen met bepakking. 40-28 had ik tot mijn beschikking want dat was echt genoeg zo verzekerden mij de 'kenners'. Ik kwam de heuvel bij Sasso Marconi niet eens heelhuids boven.
De rest van de vakantie wijslijk in de povlakte gebleven en 't jaar erop met een tripple teruggekeerd.

Ivan Basso deed dit jaar Colli Tortonesi met 34-28. Hij won de Giro.

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 10 aug 2010 00:38

34 - 27 ging prima, al ga je soms maar 5Km/U, gwewoon doortrappen.
Gavia in dezelfde rit gedaan, met de Mortirolo in de benen was die toch wel zwaar hoor, maar de afdaling naar Bormio maakt veel goed (90km/u).
I Am SpeCiAliZed

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 10 aug 2010 00:41

De Mortirolo, pffff

Ik zou liever de Gavia en de Stelvio pakken
Camerig is prachtig!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 aug 2010 14:26

Ik heb indertijd de tourmalet, soulor, pont d'espagne, luz ardiden beklommen op een huurfiets met triple.
'k ben toen voor mezelf tot de bevinding gekomen dat niet iedereen beter bergop rijdt met een zo klein mogelijk verzet.
'k kreeg het heel moeilijk en ik had al een paar keer naar 30-25 geschakeld maar dit draaide van geen kanten en terug op de 23 geschakeld waarna ik terug een betere tred te pakken had.
Hiermee doe ik evenwel geen pleidooi voor de "stoempers" maar wel voor een gepaste versnelling naargelang ieders mogelijkheden en voorkeur.
Ondertussen heb ik wel geleerd van in de bergen redelijk klein bergop te rijden aan een hoog beentempo maar dat heeft me wel een paar jaar gekost.
In vlaanderen ( en zelfs belgie) vind ik dat je eigenlijk , als je een klein beetje kunt bergop rijden, geen triple nodig hebt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie