Wiel staat scheef in frame, hoe te verhelpen?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
OK, duidelijk. Vanuit die invalshoek heb ik het niet bekeken. Ik ben dus duidelijk geen singlespeed-bouwer .
60 x Ventoux
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Wielset lijkt me bedoeld voor een fixie /baanframe.
Frame lijkt me bedoeld voor (oude) schroefpignon.
Is het dan niet normaal dat zulk een wielset uit het center staat indien gemonteerd in dit frame? Zit het wiel niet mooi temidden bij een fixie / baanframe? Ik vermoed van wel. De tussenringetjes optie zou ik eigenlijk ook als eerste proberen, vooraleer je een goed gespaakt wiel (voor een bepaald soort frame) gaat beginnen hercentreren. Mijns inziens is de wielenbouwer dus niet persé fout.
(maar ik kan het mishebben -dikke sigaarsmiley-)
Frame lijkt me bedoeld voor (oude) schroefpignon.
Is het dan niet normaal dat zulk een wielset uit het center staat indien gemonteerd in dit frame? Zit het wiel niet mooi temidden bij een fixie / baanframe? Ik vermoed van wel. De tussenringetjes optie zou ik eigenlijk ook als eerste proberen, vooraleer je een goed gespaakt wiel (voor een bepaald soort frame) gaat beginnen hercentreren. Mijns inziens is de wielenbouwer dus niet persé fout.
(maar ik kan het mishebben -dikke sigaarsmiley-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Indien je toch met de spaken aan de gang gaat, zet dan de band er in de juiste draairichting op als je klaar bent.
lijkt erop dat de spaker het wiel netjes in het midden van de flensen heeft gespaakt maar geen rekening heeft gehouden met de dish / asymmetrie van de naaf doordat er aan 1 kant ruimte is voor een tandwiel. Mogelijk is de gebruikte spaaklengte verkeerd, maar waarschijnlijk gaat het zo ook wel lukken, maar waarschijnlijk niet door aan de ene kant de spaken iets losser te draaien en aan de andere kant dezelfde. Je kan het zelf proberen, maar misschien beter om het te laten doen.
Bedankt voor alle informatie.
Ik ga denk ik deze week even naar de lokale fietsenmaker. Dit is voor mij de eerste keer dat ik aan een fiets werk dus kan het beter profesioneel laten doen.
De fietsenmaker zal ook wel weten wat beter is. Het wiel richten met ringen ertussen(snap niet goed wat jullie bedoelen, mischien kan iemand dit uitleggen?) of door middel van de spaken.
Ik zal ook gelijk de band in de goede draairichting erop leggen
Ik ga denk ik deze week even naar de lokale fietsenmaker. Dit is voor mij de eerste keer dat ik aan een fiets werk dus kan het beter profesioneel laten doen.
De fietsenmaker zal ook wel weten wat beter is. Het wiel richten met ringen ertussen(snap niet goed wat jullie bedoelen, mischien kan iemand dit uitleggen?) of door middel van de spaken.
Ik zal ook gelijk de band in de goede draairichting erop leggen
De paraplu in het wiel verandert niet door te spelen met ringen links en rechts van de naaf.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Ja, naaf staat niet in het midden. Gemakkelijk te verhelpen. De spaken moeten aan een zijde iets worden aangedraaid en/of die aan de andere zijde iets losser worden gezet. Draai de nippels van de spaken aan de tandwielkant eens allemaal een halve slag aan. Als deze spaken al behoorlijk strak staan kun je de spaken aan de niet-tandwielzijde een kwart slag losser draaien (het vast- of losdraaien van nippels aan de niet-tandwielzijde heeft een groter effect, vandaar). Daarna eventueel meer totdat de velg mooi in het frame zit.
Succes,
Hans
Succes,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
@ klimmer:
de paraplu verandert WEL bij tussenringen aan 1 kant.
Maar wellicht niet genoeg, tis te zeggen, het wiel staat op centimeters (of toch een centimeter) niet gecentreerd, en tussenringen aan 1 kant gaan slechts een paar millimeter kunnen corrigeren.
@ maatwielen: de naaf staat ALTIJD in het midden.
De velg dus niet...
Alles is denk ik gezegd. Ben benieuwd naar de uitkomst!
de paraplu verandert WEL bij tussenringen aan 1 kant.
Maar wellicht niet genoeg, tis te zeggen, het wiel staat op centimeters (of toch een centimeter) niet gecentreerd, en tussenringen aan 1 kant gaan slechts een paar millimeter kunnen corrigeren.
@ maatwielen: de naaf staat ALTIJD in het midden.
De velg dus niet...
Alles is denk ik gezegd. Ben benieuwd naar de uitkomst!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
IMHO correct opgemerkt.klimmer schreef:De paraplu in het wiel verandert niet door te spelen met ringen links en rechts van de naaf.
IMHO niet correct, immers het 'paraplu' zijn van een wiel wordt in eerste instantie bepaald door de gebruikte spaaklengtes (aan NDS langer dan aan DS) en kan 'bijgesteld' worden door het aanpassen van de spaakspanning. Tenminste, zo ging het bij de wielen die ik zelf gebouwd heb .de zwarten schreef:...de paraplu verandert WEL bij tussenringen aan 1 kant.
Door het gebuik van tussenringen verander je alleen de positie van de naaf in het frame, doch aan de mate van het 'paraplu' zijn van het wiel verandert er dan toch helemaal niets?
60 x Ventoux
Exact, met die ringetjes (als je daar al de ruimte voor hebt) verandert alleen de positie van het wiel als geheel. De mate waarin het wiel meer of minder paraplu gespaakt is verandert daar niet door.Le Grimpeur schreef:Door het gebuik van tussenringen verander je alleen de positie van de naaf in het frame, doch aan de mate van het 'paraplu' zijn van het wiel verandert er dan toch helemaal niets?
In principe moet de afstand as tot velg voor beide zijden gelijk zijn.
Daar heb je een centreerboog voor.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Aan de vorm van het wiel verandert niets (de vorm van de paraplu verandert dus inderdaad niet, excuses indien verkeerd verwoord), maar door tussenringen links gaat het wiel wel relatief meer naar rechts staan en dus meer centraal. Dit kan maar met een paar ringetjes, want het frame wordt uitgebogen, en ik ga er even van uit dat het links en rechts evenveel uitbuigt. Dus maximum een paar millimeter.
In principe moet de afstand as tot velg helemaal niet gelijk zijn, maar het is wel meestal zo bij een single speed, gezien er weinig ruimte aan de drive side nodig is voor het tandje.
In principe moet de afstand as tot velg helemaal niet gelijk zijn, maar het is wel meestal zo bij een single speed, gezien er weinig ruimte aan de drive side nodig is voor het tandje.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Het is maar net welk perspectief je neemt: als je vanuit de velg kijkt, staat de naaf niet in het midden (mijn perspectief), als je vanuit de naaf kijkt, staat de velg niet in het midden (jouw perspectief). Beide beschrijven ze natuurlijk dezelfde situatie.de zwarten schreef:@ klimmer:
de paraplu verandert WEL bij tussenringen aan 1 kant.
Maar wellicht niet genoeg, tis te zeggen, het wiel staat op centimeters (of toch een centimeter) niet gecentreerd, en tussenringen aan 1 kant gaan slechts een paar millimeter kunnen corrigeren.
@ maatwielen: de naaf staat ALTIJD in het midden.
De velg dus niet...
Alles is denk ik gezegd. Ben benieuwd naar de uitkomst!
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl