Sram force 1 "na doen"
Nou, het argument op die link van perez, crankzinnig (schakelen voorderailleur niet echt iets waar je je altijd op verheugd, ketting (wat ouder, misschien niet perfect afgestelde VD, knullig moment van schakelen gekozen) er soms af is best wel een factor, je elimineert dat in zijn geheel met deze oplossing. Of het nu echt zo ideaal is voor racefietsen, je hebt idd een enorme cassette met nog steeds gaten, valt idd te betwijfelen. Maar dat het een poseur gebeuren is sluit ik me iig niet bij aan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40144
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat schakelen van de VD is een kul-argument; goed afgestelde VD loopt gewoon goed en keertje extra schakelen tov gatencassette mag ook geen probleem zijn.
Dan blijft dus interessant doen over. Op zich niet erg, maar ga geen flauwekulargumenten verzinnen
Dan blijft dus interessant doen over. Op zich niet erg, maar ga geen flauwekulargumenten verzinnen
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar wordt ik bij de mtb,ers ook zo moe van. Het argument om van de voorderrie af te zijn. Gewoon goed afstellen.
En dan vervolgens topics dat een 45t of 46t wenselijk zou zijn (voor de duidelijkheid aan de achterkant).
En wat schakel je met de race nou voor? wind tegen op het kleine blad, wind mee op het grote.
En dan vervolgens topics dat een 45t of 46t wenselijk zou zijn (voor de duidelijkheid aan de achterkant).
En wat schakel je met de race nou voor? wind tegen op het kleine blad, wind mee op het grote.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Iedereen is nog niet over op schijfremmen en daar is de volgende "nieuwigheid" al.
de winkel moet immers blijven draaien.
Wat is het nut van 1 blad vooraan en achteraan een 11-42?
Ik ben even niet mee, maar dat zal aan mij liggen
de winkel moet immers blijven draaien.
Wat is het nut van 1 blad vooraan en achteraan een 11-42?
Ik ben even niet mee, maar dat zal aan mij liggen
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Ach, iedereen denkt na over z'n verzet (of sommige niet ) En als na afwegen blijkt dat voor jouw doeleinde 1x10 of 1x11 prima past moet je dat lekker doen. Heerlijk die vrijheid om je fiets naar wens aan te passen.
Maar het is niet het doel van de topicstarter om te discussieren waarom hij wel of niet met een enkel blad voor wil rijden. Die keuze is al gemaakt.
Maar het is niet het doel van de topicstarter om te discussieren waarom hij wel of niet met een enkel blad voor wil rijden. Die keuze is al gemaakt.
wat is het nut van een double ten opzichte van een triple, wees eerlijk! Ook hier gaan weer drogredenen genoemd worden, ja ik weet het een double is genoeg voor een getrainde fietshobbyist. Triples zijn nu toch zo langzamerhand aan het verdwijnen door de compact. Ik ben toch wel benieuwd hoe dit single gebeuren zich gaat ontwikkelen.
Als je een wat oudere ketting heb schakelt hij er toch wel eens af. Of als je een domme schakelfout maakt (al oprijdend naar een stoplicht dat toch ineens op rood/groen gaat oid) is mij al eens gebeurt. Derailleur afstellen vind ik nog steeds moeilijk overigens, vast wel meer klussukkels zoals ik die daar moeite mee hebben.
Ik zie het ook niet als een ideale oplossing, cadans is koning wat mij betreft, en daar lijkt me zo'n single oplossing niet ideaal voor maar nogmaals, poseur gebeuren is het niet imho. Ik zou het zeker wel eens willen proberen in de toekomst.
Als je een wat oudere ketting heb schakelt hij er toch wel eens af. Of als je een domme schakelfout maakt (al oprijdend naar een stoplicht dat toch ineens op rood/groen gaat oid) is mij al eens gebeurt. Derailleur afstellen vind ik nog steeds moeilijk overigens, vast wel meer klussukkels zoals ik die daar moeite mee hebben.
Ik zie het ook niet als een ideale oplossing, cadans is koning wat mij betreft, en daar lijkt me zo'n single oplossing niet ideaal voor maar nogmaals, poseur gebeuren is het niet imho. Ik zou het zeker wel eens willen proberen in de toekomst.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Opzich denk ik dat je in de polder met een 12/25 en 46 een aardig eindje komt en ook nog eens je hele cassette gebruikt. Er is ongetwijfeld een markt voor.
Maar net als op de MTB vind ik het persoonlijk niets.
Maar net als op de MTB vind ik het persoonlijk niets.
Heerlijk, de meningen zijn weer eens hevig verdeeld .
Ik vind het simplisme van een enkel blad erg aantrekkelijk (smaak ). Daarnaast voel ik me "gesteund" door het feit dat ik met mijn racefiets(en) in ons "polder landschap" nooit het kleine blad gebruik.
Met de 11 speed cassettes vindt ik het persoonlijk wat overdreven om te praten over cassette "gaten", maar ik rij dan ook nu niet met een polder verzet (zoals velen hier). De range wordt wellicht wat groter, maar je kunt ook altijd kiezen om voorblad te wisselen op het moment dat je de bergen in gaat.
Ga ik van dit alles harder fietsen, nee. Is het wellicht wat omslachtig, geen idee. Heb ik zin om het uit te proberen, JAZEKER!
Ik vind het simplisme van een enkel blad erg aantrekkelijk (smaak ). Daarnaast voel ik me "gesteund" door het feit dat ik met mijn racefiets(en) in ons "polder landschap" nooit het kleine blad gebruik.
Met de 11 speed cassettes vindt ik het persoonlijk wat overdreven om te praten over cassette "gaten", maar ik rij dan ook nu niet met een polder verzet (zoals velen hier). De range wordt wellicht wat groter, maar je kunt ook altijd kiezen om voorblad te wisselen op het moment dat je de bergen in gaat.
Ga ik van dit alles harder fietsen, nee. Is het wellicht wat omslachtig, geen idee. Heb ik zin om het uit te proberen, JAZEKER!
Gewichtsverlies bij een fiets die enkel op het grote blad wordt gereden, mag ik dat als onzin bestempelen of draai je ook op het buitenblad tegen beklimmingen op? Ik begrijp dat je het grootste blad van een normaal crankstel wilt houden omdat je de kleinste nooit gebruikt dus dan lijkt klimmen niet de bedoeling. Dan is de gewichtsbesparing echt te verwaarlozen als argument.
Ga je veel off-road of op extreem slecht wegdek fietsen? Zo niet dan is dat hele narrow-wide verhaal leuk voor pure wedstrijdsporters en verder fantastische marketingpraat. In de jaren zeventig en tachtig reden heel veel tijdrijders probleemloos rond met een enkel voorblad. Pas toen eentje op de kasseien van de Champs Elysees in de proloog van de Tour zijn ketting afwierp was het opeens een issue (terwijl kasseien en een epo-gebruikende toptijdrijder gewoon een te extreme combinatie was).
Ga je gewoon lekker in een stevig tempo met je enkele voorblad door de Hollandse polders toeren, en ik lees hierboven dat dat de bedoeling is, dan heb je echt genoeg aan je oude spullen, een setje kortere bladboutjes en eventueel het mechaniek uit de linker greep sleutelen. Zo heb ik het op mijn gravelracer en op mijn polderracer. Op beide fietsen blijft de ketting tot nu toe gewoon keurig liggen.
Alleen op mijn fiets die in Frankrijk staat heb ik nog een crankstel met twee bladen, anders kom ik echt de bergen niet door.
Mijn polderracer met 46t Campagnolo voorblad, normale 10sp achterderailleur 12-25 cassette en linker Ergopower met verwijderd mechaniek:
Ga je veel off-road of op extreem slecht wegdek fietsen? Zo niet dan is dat hele narrow-wide verhaal leuk voor pure wedstrijdsporters en verder fantastische marketingpraat. In de jaren zeventig en tachtig reden heel veel tijdrijders probleemloos rond met een enkel voorblad. Pas toen eentje op de kasseien van de Champs Elysees in de proloog van de Tour zijn ketting afwierp was het opeens een issue (terwijl kasseien en een epo-gebruikende toptijdrijder gewoon een te extreme combinatie was).
Ga je gewoon lekker in een stevig tempo met je enkele voorblad door de Hollandse polders toeren, en ik lees hierboven dat dat de bedoeling is, dan heb je echt genoeg aan je oude spullen, een setje kortere bladboutjes en eventueel het mechaniek uit de linker greep sleutelen. Zo heb ik het op mijn gravelracer en op mijn polderracer. Op beide fietsen blijft de ketting tot nu toe gewoon keurig liggen.
Alleen op mijn fiets die in Frankrijk staat heb ik nog een crankstel met twee bladen, anders kom ik echt de bergen niet door.
Mijn polderracer met 46t Campagnolo voorblad, normale 10sp achterderailleur 12-25 cassette en linker Ergopower met verwijderd mechaniek:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Even nieuw leven inblazen. Voor mijn nieuw aan te schaffen wedstrijdfiets zit ik te denken aan de sram 1x11 groep. De bergen in zal prima gaan met evt een ander voorblad en voor criteriums gebruik ik gewoon m'n vlakke 11 speed cassettes die ik al heb.
Het enige waar ik mee zit is of het werkt met een o.symetric voorblad. Nu rij ik daar ook mee en juist het schakelen met de voorderailleur is een kleine ramp.
Hele mooie fiets trouwens Timo!
Het enige waar ik mee zit is of het werkt met een o.symetric voorblad. Nu rij ik daar ook mee en juist het schakelen met de voorderailleur is een kleine ramp.
Hele mooie fiets trouwens Timo!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar met een 1x11 hoef je voor nooit te schakelen toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013