Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bladbout draait dol, zit muurvast

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 mei 2015 14:08

Je hebt gelijk Le Grimpeur, zo zie je maar, ik kan het mis hebben.

Spaceship
Forum-lid

Gebruikersavatar Spaceship 20 mei 2015 18:09

Jeroen Boschma schreef:Beste fietsers,

Eergisteren dacht ik m'n Sensa Lombardia / Ultegra even goed schoon te maken en daarvoor even de kettingbladen los te halen. Dat doe ik al 35 jaar namelijk... Nadat de eerste bladbout er piepend en krakend uit kwam dacht ik bij de tweede dat m'n gereedschap bijna afbrak. Uiteindelijk draaide m'n gereedschap dol in de kop, terwijl de bout nog gewoon vast zit. Het lijkt wel of de boel bij Shimano droog en en liefst met lijm ramvast in elkaar is gezet.

Hoe dan ook. Heeft iemand een idee hoe ik die bout er ooit nog uit kan krijgen? Ik kom op dit moment niet verder dan het idee om er een inbus in vast te laten lassen (dat wordt een heel fijn laswerkje...).

Groet,

Jeroen
Hi,

Echt een heel vervelend probleem maar even het volgende.

Gereedschap met een hoge graad passing kan vaak problemen van doldraaien voorkomen. Het kan het verschil maken tussen nét wel loskrijgen of je boutkop verzieken. In de regel: Goed gereedschap dat wat duurder is kan je een hoop ellende besparen.

Ik raad daarom iedereen aan om inbus en torxtools met een hoge passing te kopen zoals bijv van PB Swisstools. Doe je je halve leven mee en gebruik je probleemloos zonder ergenissen. Je voorkomt vaak dingen als dit. De kans dat het fout gaat gaat significant naar beneden.

Natuurlijk kun je niet 100% alles uit sluiten
Ik zou graag van je willen weten wat voor merk gereedschap je hebt gebruikt.

(Natuurlijk kunnen er ook andere dingen nog een rol hebben gespeeld. Misschien dat men bij de assemblage een verkeerd soort borgmiddel gebruikt ipv lage kracht één met een te hoge kracht. Je kunt loctite voor permanente verbinding ontbinden door de bouten aan bep temperatuur bloot te stellen.)

Het hele verhaal over kwaliteits gereedschap gaat ook op voor een linkse tap. Je kunt natuurlijk een goedkoop setje kopen maar als die afbreken ben je nog verder van huis. Ik zou gaan voor één exemplaar van de juiste maat van betere kwaliteit.

Plaats reactie