Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hooikoorts

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 12 jun 2015 16:27

Ik had er vroeger ook veer meer last van. Het begon in mijn studententijd uit het niks; ik zat op het balkon en de pluizen van een wilg waaide door de straat. Bam! Dagenlang als een gek niezenen hoesten, dikke keel, tranende ogen en hoofdpijn. Om gek van te worden. De hooikoortsmedicijnen die ik kreeg hielpen maar een uurtje.
Na een tijdje probeerde ik een ander middel; ceterizine, en dat hielp wek. Maar wat GG zegt; medicijnen hebben altijd een of andere nare bijwerking, of je het nu merkt of niet.

Dit jaar heb ik voor het eerst gemerkt dat het minder is; ik heb er eigenlijk alleen rond april even last van gehad maar dat was goed te doen met die ceterizine. Nu moet het volkomen ondraaglijk zijn als ik de hooikoorts-site bekijk maar ik heb echt nergens last van.

Je schijnt vier verschillende soorten hooikoortsmedicijnen te hebben, en misschien moet je uitvinden welke het beste voor je werkt.

Van Wikipedia:
Medicatie van hooikoorts is vooral gericht op klachtenvermindering; in de vorm van immunotherapie is een preventieve behandeling mogelijk. Er zijn vier soorten reguliere behandelingen tegen hooikoorts: cromonen, antihistaminica, corticosteroïden en immunotherapie.

Cromonen, veelal in de vorm van een neusspray, remmen het vrijkomen van antistoffen. Cromonen werken geleidelijk en moeten dagelijks gebruikt worden. Ze hebben geen bijwerkingen. Voorbeelden zijn cromoglicinezuur en nedocromil.

Antihistaminica blokkeren de effecten van histamine en hebben een snellere werking dan cromonen. Een antihistaminicum onderdrukt allergische reacties door het blokkeren van histamine. Een antihistaminicum voor hooikoorts is verkrijgbaar in de vorm van tabletten, drank en druppels. Voorbeelden zijn acrivastine, cetirizine, clemastine, cyproheptadine, desloratadine, ebastine, fexofenadine, ketotifen, levocetirizine, loratadine en mizolastine. Daarnaast kunnen neussprays en oogdruppels lokaal verlichting geven. Voorbeelden zijn azelastine, emedastine, ketotifen, levocabastine en levocabastine. Deze stoffen kunnen bijwerkingen veroorzaken.

Corticosteroïden (bijnierschorshormonen) werken ontstekingsremmend, verminderen overgevoeligheidsverschijnselen en voorkomen zwelling van het neusslijmvlies. Corticosteroïden worden gebruikt indien langdurig hinder van hooikoorts wordt ondervonden. Toedieningsvormen zijn neussprays of longpufjes. Voorbeelden zijn beclometason, budesonide, flunisolide, fluticason, mometason en triamcinolonacetonide.

Immunotherapie (allergievaccinatie of desensibilisatie) is een behandeling die niet alleen de klachten bestrijdt, maar ook de onderliggende oorzaak van de hooikoorts aanpakt. Bij deze behandelingsvorm kan een hooikoortspatiënt ongevoelig worden gemaakt voor de pollen waar hij/zij gevoelig voor is. Dit gebeurt door telkens een kleine hoeveelheid allergenen toe te dienen. Meestal is dit steeds in een iets toenemende hoeveelheid, gedurende drie tot vijf jaar. Het lichaam kan dan langzaam aan het allergeen wennen en er na verloop van tijd minder hevig op reageren. De behandelmethode is te verkrijgen in de vorm van tabletten en injecties. Overleg met de arts is voor immunotherapie noodzakelijk. Voorbeelden van middelen zijn: Oralgen, Grazax, Sublivac Best, Novo Helisen, SlitOne en Staloral. Deze medicamenten zijn op recept verkrijgbaar en kunnen bijwerkingen veroorzaken.

Natuurlijke behandeling Behandelmethodes uit de Fytotherapie of homeopathie zijn veelal geen reguliere medicijnen maar zelfzorgmiddelen. Via methoden afkomstig uit de farmacognosie groeit het aantal middelen met een natuurlijke herkomst. Er zijn verschillende gerandomiseerde, dubbelblinde studies met positieve uitkomsten uitgevoerd in relatie met hooikoorts. Een extract (Ze339) van het groot hoefblad (Petasites hybridus) blijkt even effectief als antihistaminica, zoals cetirizine. Andere voorbeelden van natuurlijke middelen bij hooikoorts is het homeopathische product Galphimia glauca en het fythotherapeutische Pollenax dat eveneens profylactisch gebruikt kan worden. Natuurlijke middelen hebben minder of geen bijwerkingen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 jun 2015 17:14

wat ook helpt, is met een bril fietsen.
De medicatie die ik gebruik zijn de pilletjes "Bellozal" werkt goed bij mij.
Voordien "Rupatall" maar de Bellozal werkt bij mij vele malen beter.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jun 2015 18:55

Ik heb vooral last van prikogen en niezen de laatste weken. Grootste probleem is echter die chronische vermoeidheid, ondanks dat ik mijn lijf momenteel helemaal niet extreem belast. Ben ook beetje huiverig voor pilletjes antihistamine ivm de mogelijke vermoeidheidsbijwerkingen.
Less is bore

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 12 jun 2015 22:04

@Gastheeg ik ben nu 53 en kan niet zeggen dat minder is geworden hoor. Ik heb ook nog astma erbij en dit is dan echt geen pretje kan ik jou vertellen. Mijn oom was boven de 60 toen hij voor het eerst hooikoorts kreeg en hij is nu 76 en nog steeds heeft hij er enorm veel last van. Hij zegt altijd dit neem ik mee het graf in. :P
Ghost Nivolet 6LC

nr071
Forum-lid

nr071 12 jun 2015 22:31

Bij mij zijn de klachten niet elk jaar hetzelfde. Momenteel meer last van benauwdheid en griepachtige verschijnselen dan het gebruikelijke niezen. Brandende ogen zijn een constante. Ik ben gestopt met pilletjes (tenzij ik echt niet meer zonder kan) vanwege de bijwerkingen.

Ik accepteer maar dat het speelt, en wacht met smart op een sappige regenbui (vorige zaterdag lekker gefietst want s' nachts regen, zo rond de 30 gemiddeld, zondag en woensdag stralend weer weer met strakke wind, met hangen wurgen 26 gemiddeld... :cry: ). Als je dan langs een akker rijdt waar de boer aan het hooien is, is het helemaal pret... heerlijk, die lucht van vers gemaaid gras... Ik troost me maar met de gedachte dat het stomvervelend is, maar dat je er niet aan dood gaat.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 13 jun 2015 21:39

Net als de TS heb ik tijdens het sporten veel minder last, maar ja je kan niet altijd fietsen. Zonder medicijnen gaat het niet. De antihistamine levoceterzine doet het voor mij. Vooral bij het beginnen met slikken in het begin van het seizoen (voor mij is dat half mei) een tijdje het versufte gevoel. Dat wordt na een week of 2 wel wat minder. Wel gebruik ik minder dan de aanbevolen dosis. In plaats van 1 tablet per dag doe ik er 1 per anderhalve dag. Dat bleek een goede mix.

Wat me verder is opgevallen dat kauwgom helpt tegen sommige symptomen. De kriebel in de keel en het niezen wordt dan echt minder. De prikkende en tranende ogen blijven dan helaas.

iceskater77
Forum-lid

iceskater77 14 jun 2015 10:16

amclassic-fan schreef:Bij mij verminderd desloratadine de klachten tot een acceptabel niveau, soms moet ik daar de dosering wel wat voor opschroeven. Dit middel geeft over 't algemeen geen tot weinig bijwerkingen, ik heb er zelf nooit last van gehad.
+1 doet voor mij ook de truc. Draag ook goede zonnebril die goed sluit rondom de ogen

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 14 jun 2015 15:17

rhino7 schreef:Enkele jaren geleden ook veel last van gehad. De arts kwam met een oplossing om elk jaar medio februari 3 injecties(serieuze) te geven. Ik weet niet wat voor spul het was, maar dat kun je een keer navragen.

Dan had ik de zomer er vrijwel geen last van. Nu al een paar jaar geen injectie meer gehad en ik denk dat ik erover heen gegroeid ben.
Moet ik dit zien als een immunotherapie? Heb hier ooit aan meegedaan door middel van dagelijks een aantal druppels onder de tong. Na twee jaar lang elke dag een opgezwollen tong als reactie daar op was ik het wel beu.

Ik heb tijdelijk fexofenadine gebruikt. Hier werd ik echt stoned van. Nu weer terug naar desloratadine, maar die verlichten alleen als ik veel meer gebruik dan de voorgeschreven dosis, ook niet echt de bedoeling.

Ben wel ooit getest, weet dat ik heftig reageer op bomen en kruiden (begin van het seizoen) en wat minder op gras. Dit zorgt er gelukkig wel voor dat ik hoogzomer wat minder klachten heb.

Wat betreft de brandende ogen, geen medicijn werkt zo goed als even een koude washand op geopende ogen leggen!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jun 2015 16:48

Ik heb wel eens wat onderzoekjes over de dosering van desloratadine opgezocht. De conclusie van alle onderzoeken was dat het opvoeren van de dosering werkte voor de meeste proefpersonen en bij de meeste geen bijwerkingen gaf. 2 tot 3 tabletten (van uit mijn hoofd 5 mg) neem ik zelf als één niet afdoende werkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 14 jun 2015 17:55

Het heeft gelukkig weer geregend en de pollen zijn uit de lucht. Gelijk merkbaar.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 14 jun 2015 20:48

amclassic-fan schreef:Ik heb wel eens wat onderzoekjes over de dosering van desloratadine opgezocht. De conclusie van alle onderzoeken was dat het opvoeren van de dosering werkte voor de meeste proefpersonen en bij de meeste geen bijwerkingen gaf. 2 tot 3 tabletten (van uit mijn hoofd 5 mg) neem ik zelf als één niet afdoende werkt.
Hmm interessant. Mijn huisarts is het daar duidelijk niet mee eens. Kreeg bij mijn laatste bestelling bij de apotheek de pillen bijna niet mee omdat ik eigenlijk 3 maanden had moeten doen met de hoeveelheid die ik daarvoor had (1 tablet per dag), terwijl ze nu na anderhalve maand op waren.

Na aanleiding hiervan heb ik toen die zwaardere tabletten gekregen.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jun 2015 09:15

Sweety2008 schreef:@Gastheeg ik ben nu 53 en kan niet zeggen dat minder is geworden hoor. Ik heb ook nog astma erbij en dit is dan echt geen pretje kan ik jou vertellen. Mijn oom was boven de 60 toen hij voor het eerst hooikoorts kreeg en hij is nu 76 en nog steeds heeft hij er enorm veel last van. Hij zegt altijd dit neem ik mee het graf in. :P
Misschien allebei toch eens laten testen. Veel allergieën worden voor het gemak maar op de stapel hooikoorts gegooid. Hooikoorts na je 45e "oplopen" is echt heel bijzonder en op je 53e moet het echt al fors afgenomen zijn.

Een iets kritische allergietest zou voor beide wel eens voor een verrassing kunnen zorgen met idem verlichtend behandelplan.

Plaats reactie