Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen bij +30°C verantwoord?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 jul 2015 08:42

De laatste dagen van de transAlp was het hier 35+ graden. Niet fijn, maar er wordt wel gewoon hard doorgereden. Vooral heel erg veel drinken is het devies.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 jul 2015 09:58

Extra water mee en om de 10-15min een straaltje in je helm spuiten maakt het stuk comfortabeler.

Dunne smalle zweetbad onder je helm: scheelt zweet in ogen(bijt) of bril (zicht)

En idd volg je verstand en gevoel. Hartslag zal hoger liggen dan normaal .

Met dit weer is de hitte niet het grootste probleem, wel de smog .

Woensdag 32 graden en 40km interval aan 250watt gemiddeld gereden... Vrijdag 40km met krap 210 watt terwijl het iets koeler was; maar die smog deed het het hem: die vrijdag ging ik gewoon stuk
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jul 2015 10:46

steven250 schreef:Of tussen 7 en 8 vertrekken, dat deden er vandaag zichtbaar meer :)
is 30 graden (of meer) tussen 7 en 8u dan minder erg, dan diezelfde temperatuur later op de dag?
Want de vraag is of het fietsen bij hoge temperatuur verantwoord is.. niet hoe je die hoge temperatuur moet ontwijken ;).

Voordeel van warrm weer, is warme lucht... dus minder luchtweerstand. Kom je met minder inspanning aan die 35 km/u (of gelijk welke streefsnelheid je hebt) :mrgreen:

In alle redelijkheid.., ik denk dat hier geen zinnig eenduidig antwoord of advies te geven is. alleen een temperatuur zegt niet zoveel, je hebt ook wel/geen bewolking, luchtvochtigheid, eventueel het eerder genoemde smog, en de wind.
Daarnaast verschilt ieder mens, en hoe goed je tegen warmte kunt. En waarschijnlijk ook nog afhankelijk van getrainedheid, en specifiek warm weer getrainedheid, kan me goed voorstellen als je veel in warm weer sport/leeft, je hier ook beter tegen kunt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 05 jul 2015 11:01

Ik vind het geen probleem om te fietsen met 30+, maar ik ga om 13u in de volle zon niet even een training met blokken "volle bak" uitvoeren... Gewoon lekker relaxt rijden, genieten van het mooie weer en de natuur en druk maken om snelheid, wattages of waar je je ook maar me bezig houd, weer doen als het wat koeler is :) Belangrijkste is ruim voldoende drinken! Iedereen zweet bij 30+, ook als je truitje droog is als je thuis komt...

(roepen dat de profs het tenslotte ook doen is altijd wel een dooddoener, weinigen hier zijn zo goed getraind als de gemiddelde prof...)

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 05 jul 2015 17:59

Het hangt ook een beetje van jezelf af hoe goed je tegen de hitte kan. Ik neem aan dat je da zelf ook wel kan inschatten.

Zelf heb ik er nooit last van en doe ik gewoon door.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 jul 2015 18:28

Ik merk de smog ook vooral met mijn astma dan heb ik ondanks het gebruik van Ventolin nog last. Dus dan doe ik het rustiger aan geen bloktraining of zo.

Ook heb ik weer last van mijn zonneallergie.
Afbeelding

Ieder jaar komt het op een andere pkek terug. :(
Ghost Nivolet 6LC

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 06 jul 2015 00:37

Het is denk ik vooral de vraag of je er goed tegen kunt of niet. Ik persoonlijk kan er erg goed tegen en zoek het rijden in de hitte graag op. Al vaak gehad dat mensen die ongeveer even goed getraind waren, stuk gingen van de hitte terwijl ik nergens last van had. Ook afgelopen week twee lange duurtrainingen gedaan van een kleine acht uur tussen half 8 's ochtends en half 4 's middags. Geen probleem alleen goed drinken.

Overigens heb ik een verschrikkelijke hekel aan in de regen rijden. Ongetwijfeld genoeg mensen die daar weer goed in zijn. Ieder z'n specialiteiten :ugeek:

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 jul 2015 09:51

Weer zo'n vraag waar eigenlijk geen antwoord op te geven behalve vanuit jezelf. Waar een ander dus niks aan heeft.

Nee, het is niet onverantwoord als je er goed tegen kan/het gewend bent, zorgt dat je genoeg vocht binnen krijgt en geen bizarre inspanningen levert (gemiddeldes van 35? :shock: )
Ja het is wel onverantwoord als je het bij 25 graden al niet meer uithoudt, te weinig drinkt en wel beestachtige inspanningen gaat leveren en/of daarbij (bijvoorbeeld) ook nog hartpatiënt bent. Het antwoord op die vraag kan je dus alleen zelf geven.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie