Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak crank

giantjan
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 mar 2014 10:39

giantjan 07 jul 2015 22:46

dan ga ik de pedalen ook nog even na kijken. ik denk niet dat ik met die lagers ga klooien, heb hier ook niet het gereedschap voor.

mixel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2015 15:19

mixel 08 jul 2015 13:19

Je zou ook nog even de kettingbladen en boutjes kunnen nalopen. Eventueel alles demonteren, schoonmaken en weer in elkaar zetten met een beetje vet.

giantjan
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 mar 2014 10:39

giantjan 08 jul 2015 23:35

Die had ik al aan gedraaid. Maar deze zaten nog goed vast.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9133
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 jul 2015 08:44

Bij bb30 is de kans echt heel groot dat de kraak uit de lagers komt hoor! Zeker bij FSA lagers. Waarom haal je je crank er niet even af, en je as eruit? Kun je voelen of de lagers nog mooi lopen, even schoonmaken en opnieuw invetten. Dan ben je in ieder geval weer voor een tijdje van de kraak af waarschijnlijk!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 09 jul 2015 11:31

Mijn ervaring is dat een kraak/tik overal vandaan kan komen. Probleem is inderdaad dat de bron van het geluid op het gehoor heel moeilijk is te lokaliseren. Zo heb ik weken last gehad van een kraak/tik die uit de crank leek te komen.
Systematisch te werk gaan is dan het devies. In mijn geval: lagers vervangen en de volgende onderdelen schoongemaakt en opnieuw gemonteerd: bladboutjes; ketting en cassette; balhoofd; zadel, zadelpen en -klem; snelspanners; pedalen. Heb ook een andere wielset gestoken.
Kraak/tik bleef tot mijn grote ergernis hoorbaar. Totdat ik bij controle van het frame tegen de voorderailleur aanstootte en de verduvelde kraak/tik hoorde. Daar zat ie dus! Met een beetje WD40 is het probleem vervolgens opgelost.
... más allá ...

Plaats reactie