Pagina 2 van 6

Geplaatst: 03 aug 2010 00:39
door em
En een bril op. Anders zie je na een paar minuten niks meer vanwege de tranen in je ogen van de wind.

Geplaatst: 03 aug 2010 00:43
door fwr
Ik vind afdalen vreselijk en ben vaak echt bang. Moet zeggen dat ik van de meeste tips hier alleen maar banger wordt ...
Stillekracht schreef: - Niet slepend remmen, maar kortstondig hard remmen. Dit om een te hoge temperatuur van je velg en hierdoor binnenband te voorkomen (dan kan hij klappen)

Dit snap ik eigenlijk niet zo goed. Als ik zeventig ga en dan ga remmen is de wrijving toch veel erger dan wanneer ik er door constant remmen voor zorg dat ik niet harder ga dan veertig? En de wrijving lijkt me nog minder erg wanneer ik er voor zorg dat ik niet harder ga dan dertig.

Geplaatst: 03 aug 2010 00:46
door hendrikjan
Dat knietje in de bocht uitsteken zou ik juist niet doen.. daarmee verlaag je volgens mij juist de druk op je wielen en dat wil je juist niet hebben...

Geplaatst: 03 aug 2010 00:57
door nickst
FWR schreef:Ik vind afdalen vreselijk en ben vaak echt bang. Moet zeggen dat ik van de meeste tips hier alleen maar banger wordt ...
Stillekracht schreef: - Niet slepend remmen, maar kortstondig hard remmen. Dit om een te hoge temperatuur van je velg en hierdoor binnenband te voorkomen (dan kan hij klappen)

Dit snap ik eigenlijk niet zo goed. Als ik zeventig ga en dan ga remmen is de wrijving toch veel erger dan wanneer ik er door constant remmen voor zorg dat ik niet harder ga dan veertig? En de wrijving lijkt me nog minder erg wanneer ik er voor zorg dat ik niet harder ga dan dertig.


wanneer je blijft remmen zal hierdoor blijvend frictie tussen remblok en velg zijn.
dit resulteert dan weer in warmte.
hierdoor zal de temperatuur langzaam oplopen.

wanneer je kortstondig "hard"remt zal de velg sneller warm worden, maar door de korte periode maar heel even warm worden.
Weer snel afkoelen wanneer er weer gestopt wordt met remmen.
hierdoor kan de rem/velg niet TE warm worden.

Geplaatst: 03 aug 2010 01:02
door bleek
hendrikjan schreef:Dat knietje in de bocht uitsteken zou ik juist niet doen.. daarmee verlaag je volgens mij juist de druk op je wielen en dat wil je juist niet hebben...


Och, als deze daler zijn fiets het zo schuin houdt zal het bij mij wel meevallen :)

Geplaatst: 03 aug 2010 01:36
door lancer
Het gaat bij Cancelara niet zo zeer over die knie. Wat hij heel mooi doet is volle druk op het buitenste been en het gewicht hierbij verder naar achteren brengen.

Geplaatst: 03 aug 2010 08:44
door rob74
ik zie hier veel tips voorbij komen om goed, snel en veilig te dalen maar volgens mij was dat niet de vraag van de TS. Het ging erover uit hoe je anderen niet tot last bent als niet jezelf niet snel wil dalen.

daarom bij deze mijn tips.
* Handen in de beugels houden; dat is voor je eigen veiligheid, niet die van anderen.
* geen aero houding aannemen of anderszin de indruk te wekken snel te willen gaan
* heel erg belangrijk: BLIJF VAN DE DE IDEALE LIJN AF!!!!
* houd dus overal heel netjes rechts en snij geen bochten scherp aan.

Niets is zo irritant voor een goede daler als er een daalkneus voor hem zit die op de ideale lijn rijdt. Je moet er dan via een rotlijn aan voorbij.

Geplaatst: 03 aug 2010 09:29
door whistle
rob74 schreef:Niets is zo irritant voor een goede daler als er een daalkneus voor hem zit die op de ideale lijn rijdt. Je moet er dan via een rotlijn aan voorbij.
Als je een goede daler bent, is het vast niet zo erg om een keertje van je lijn af te wijken voor iemand die het nog moet leren hoe je af moet dalen of voor iemand die niet zo zeker is.

Geplaatst: 03 aug 2010 09:39
door hendrikjan
ja ik wilde ook op merken dat je juist veel beter wel je lijn kan rijden, omdat het dan juist voorspelbaar is waar iemand heen gaat. Niets zo gevaarlijk als iemand in het verkeer waar van niet goed weet in te schatten waar deze heen zal gaan. Als goed daler heb je er dan geen last van, je kan er zo voorbij , op een plek waar je het je van te voren kan bedenken.

Geplaatst: 03 aug 2010 09:44
door wcs
nav de vragen over slepend remmen of voor een bocht hard remmen, heb ik nog een aanvullend vraagje.

Vroegah zelf eens gehad (niet in een afdaling, maar voor een haakse bocht in een fietspad) dat ik spontaan mn kabel vd voorrem kapot trok.
Dus dat harde remmen in 1x dat is toch een soort van niet-fijn gevoel zeg maar.
Denk dat meer mensen dat idee hebben?

Geplaatst: 03 aug 2010 10:05
door apexrider
In een afdaling heb je vaak meer last van toeristisch autoverkeer en tegemoetkomende fietsers dan van een enkeling die niet zo snel afdaalt.

Geplaatst: 03 aug 2010 11:09
door rob74
apexrider schreef:In een afdaling heb je vaak meer last van toeristisch autoverkeer en tegemoetkomende fietsers dan van een enkeling die niet zo snel afdaalt.

klopt!

een niet snel dalende fietser op de ideale lijn is onhandig
een niet snel dalende auto op de ideale lijn is mega irritant. Daarvoor moet ik teveel van de ideale lijn afwijken om er voorbij te komen.

Maar voor beide gevallen geld:
als je toch niet hard gaat of wil, blijf dan een beetje uit de buurt van mensen die dat wel willen