Bike Fitting
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
4 cm in één keer als je daarvoor op die fiets al een tijd en veel fietste is inderdaad wel erg heftig zegwolly68 schreef:Ik heb 1,5 jaar geleden ook een bikefit gedaan bij Jan Glorie als voorbereiding op de marmotte. Ik ben ook bij de fysio terecht gekomen vanwege knieklachten die ik daarvoor niet had. Zadelhoogte was bijna 4 cm verhoogd. Blijkt te veel te zijn om dat in 1 keer te veranderen. Bovendien is hij erg commercieel ingesteld en wordt de animo al snel minder als je zijn dure pedalen niet koopt. Achteraf reageert hij ook niet meer op feedback.
Een voordeel van een bikefit is dat je zelf veel meer inzicht krijgt in waar je op moet letten wat je zitpositie betreft.
En op een sloping frame (niet zeker of dat van toepassing was/is op wolly68) betekent dat tevens dat je verder achter het bracket komt te zitten en dus ook verder van je stuur.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Die van mij ging 2,5cm omhoog. Maar werd zeer aan geraden om eerst een antal keren 30km te rijden en zo op te bouwen naar je doel. Dit dus gedaan en nergens last van. 4cm is wel heel veel van het één op het andere moment.monsieurpinot schreef:4 cm in één keer als je daarvoor op die fiets al een tijd en veel fietste is inderdaad wel erg heftig zegwolly68 schreef:Ik heb 1,5 jaar geleden ook een bikefit gedaan bij Jan Glorie als voorbereiding op de marmotte. Ik ben ook bij de fysio terecht gekomen vanwege knieklachten die ik daarvoor niet had. Zadelhoogte was bijna 4 cm verhoogd. Blijkt te veel te zijn om dat in 1 keer te veranderen. Bovendien is hij erg commercieel ingesteld en wordt de animo al snel minder als je zijn dure pedalen niet koopt. Achteraf reageert hij ook niet meer op feedback.
Een voordeel van een bikefit is dat je zelf veel meer inzicht krijgt in waar je op moet letten wat je zitpositie betreft.
Was het die € 200,- waard? Ik zit er ook wel eens aan te denken, maar vind het heel veel geld.richard-w schreef:Die van mij ging 2,5cm omhoog. Maar werd zeer aan geraden om eerst een antal keren 30km te rijden en zo op te bouwen naar je doel. Dit dus gedaan en nergens last van. 4cm is wel heel veel van het één op het andere moment.monsieurpinot schreef:4 cm in één keer als je daarvoor op die fiets al een tijd en veel fietste is inderdaad wel erg heftig zegwolly68 schreef:Ik heb 1,5 jaar geleden ook een bikefit gedaan bij Jan Glorie als voorbereiding op de marmotte. Ik ben ook bij de fysio terecht gekomen vanwege knieklachten die ik daarvoor niet had. Zadelhoogte was bijna 4 cm verhoogd. Blijkt te veel te zijn om dat in 1 keer te veranderen. Bovendien is hij erg commercieel ingesteld en wordt de animo al snel minder als je zijn dure pedalen niet koopt. Achteraf reageert hij ook niet meer op feedback.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Was wel in combinatie met kortere stuurpen. Al met al is mijn zithouding wel beter geworden, maar vooral door zelf te experimenteren wat voor mij het beste werkt en dan met zijn uitleg over allerlei zaken in het achterhoofd. Het grootste voordeel heb ik van het SQlab zadel dat ik bij hem heb uitgezocht. Zit daardoor veel stabieler op de fiets. Voordeel bij een bikefit is dat je snel veel verschillende zadels kunt proberen.Zorro schreef:En op een sloping frame (niet zeker of dat van toepassing was/is op wolly68) betekent dat tevens dat je verder achter het bracket komt te zitten en dus ook verder van je stuur.
JPAR schreef:Was het die € 200,- waard? Ik zit er ook wel eens aan te denken, maar vind het heel veel geld.richard-w schreef:Die van mij ging 2,5cm omhoog. Maar werd zeer aan geraden om eerst een antal keren 30km te rijden en zo op te bouwen naar je doel. Dit dus gedaan en nergens last van. 4cm is wel heel veel van het één op het andere moment.monsieurpinot schreef: 4 cm in één keer als je daarvoor op die fiets al een tijd en veel fietste is inderdaad wel erg heftig zeg
Persoonlijk vind ik wel, omdat ik vreselijk last had van mijn knie. De dokter maakte er niks van. Dus toen zelf maar een mogelijke oplossing gezocht.
Lijkt mij niet dat het daarbij uitmaakt of het een sloping frame is of niet. Dit komt door de hoek van de zitbuisZorro schreef:En op een sloping frame (niet zeker of dat van toepassing was/is op wolly68) betekent dat tevens dat je verder achter het bracket komt te zitten en dus ook verder van je stuur.
Zelf ben ik regelmatig aan mijn fiets aan het sleutelen om mijn zitpositie te verbeteren. Vaak met de gedachte: "als dit niet helpt, ga ik bike fitting proberen". Gisteren weer een stuurpen van 30 euro er op gezet. Op die manier kom ik ook wel een keer aan die 200 euro, mocht ik daar nog niet aan zitten met: zadel, zadelpen en stuurpen. Echter, als het klopt, heb ik die onderdelen sowieso nodig.
-
- Forum-lid
Als je nergens last van hebt heeft een bikefit niet per se nut. Het kan natuurlijk altijd beter, maar je loopt wel het risico dat je door de verandering ergens last van krijgt of iets dergelijks.
Of je als gemiddelde toerfietser een hoop geld wil betalen voor (mogelijk) een paar procent verbetering met het risico dat je juist niet meer lekker zit is dus de vraag.
Het is imho meer voor wedstrijdrijders die op zoek zijn naar (kleine) verbeterpunten en mensen die ergens last van hebben of echt niet goed op hun fiets zitten.
Nou kan een jonger lichaam zich wat makkelijker aanpassen dan een ouder lichaam, dat kan ook nog meespelen in de overweging.
Of je als gemiddelde toerfietser een hoop geld wil betalen voor (mogelijk) een paar procent verbetering met het risico dat je juist niet meer lekker zit is dus de vraag.
Het is imho meer voor wedstrijdrijders die op zoek zijn naar (kleine) verbeterpunten en mensen die ergens last van hebben of echt niet goed op hun fiets zitten.
Nou kan een jonger lichaam zich wat makkelijker aanpassen dan een ouder lichaam, dat kan ook nog meespelen in de overweging.
Ik heb nu tweemaal een bikefitting laten doen: eentje bij Velometric en bij SMC Maasstad.
Moet eerlijk zeggen dat Velometric, na alle goede verhalen, me tegenviel. Dit kwam met name omdat mijn zadel ineens 35mm is verhoogd en ik binnen een week met een overbelaste achillespees links zat. Dit valt, denk ik, te wijten aan het uitsluitend rechts plaatsen van de sensoren (retul-systeem), waardoor het linkerbeen niet goed wordt geanalyseerd. Ik heb een (fors) beenlengteverschil en hiervoor is ten tijde van de meting niet gecorrigeerd, terwijl de fiets is afgesteld op mijn rechterbeen (die ook het langst is).
De plotselinge verhoging en setback van mijn zadel hebben geresulteerd in een gevoelige achillespees, waar ik nog steeds last van heb.
SMC Maasstad beviel me een stuk beter, vooral omdat Robert (eigenaar en sportarts) je niet perse afstelt op de 'grens' en ook meer een groene zone hanteert waarbinnen je goed zit. Daarnaast meet hij aan twee zijden en heb je een tweede sessie na een paar weken om te kijken of alles goed is afgesteld.
Uit deze meting kwam naar voren dat ik te hoog zat (en ik had mijn zadel al 20mm lager gezet tov. Velometric) en dat ik nu aan het compenseren was door mijn enkels te overstrekken.
Moet eerlijk zeggen dat Velometric, na alle goede verhalen, me tegenviel. Dit kwam met name omdat mijn zadel ineens 35mm is verhoogd en ik binnen een week met een overbelaste achillespees links zat. Dit valt, denk ik, te wijten aan het uitsluitend rechts plaatsen van de sensoren (retul-systeem), waardoor het linkerbeen niet goed wordt geanalyseerd. Ik heb een (fors) beenlengteverschil en hiervoor is ten tijde van de meting niet gecorrigeerd, terwijl de fiets is afgesteld op mijn rechterbeen (die ook het langst is).
De plotselinge verhoging en setback van mijn zadel hebben geresulteerd in een gevoelige achillespees, waar ik nog steeds last van heb.
SMC Maasstad beviel me een stuk beter, vooral omdat Robert (eigenaar en sportarts) je niet perse afstelt op de 'grens' en ook meer een groene zone hanteert waarbinnen je goed zit. Daarnaast meet hij aan twee zijden en heb je een tweede sessie na een paar weken om te kijken of alles goed is afgesteld.
Uit deze meting kwam naar voren dat ik te hoog zat (en ik had mijn zadel al 20mm lager gezet tov. Velometric) en dat ik nu aan het compenseren was door mijn enkels te overstrekken.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dit specifieke geval ging over het compenseren van een beenlengte verschil dat door hem vast gesteld was. Toen er langzaam maar zeker steeds meer klachten ontstonden en hij naar de fysio ging kwam de aap uit de mouw. Er was helemaal geen beenlengte verschil, maar z'n bekken stond scheef. Dat is nog verder verkeerd 'geduwd' door dat verschil proberen te compenseren.beezer schreef:Wat bedoel je daarmee ?amclassic-fan schreef:Vriend van me heeft dankzij Jan heel wat fysio bezoekjes kunnen doen...
Voor de rest is hij enkel overtuigd van het spul dat hij zelf verkoopt. Je moet Speedplay pedalen hebben, een ISM of SMP zadel, veel schoenen deugen ook niet, enz. Daarnaast zet hij iedereen als een toerfietser op de fiets. Ik kon altijd zo de wedstrijdrenners in het oosten er tussen uit pikken die bij hem waren geweest.
Zo is er op veel van de BikeFitting bedrijven wel meer of minder aan te merken. Als ik de gemiddelde toerfietser rond zie rijden hebben ze nog genoeg te doen. Ik ben nogal allergisch voor het feit dat velen er een wetenschappelijk verhaal van pogen te maken, terwijl het daar nul komma nul mee te maken heeft. Met m'n gezonde verstand kan ik iemand ook netjes op de fiets zetten. Zolang er geen specifieke klachten zijn die niet op te lossen zijn vind ik dat meer dan voldoende.