Mijn uitspraak is wat kort door de bocht. En ik beaam dat met name tenen, vingers en oren nog wel eens lastig warm te houden zijn en dat dit bij uitstek sterk verschilt van persoon tot persoon (ik heb zelf makkelijk koude tenen, maar veel te snel hele warme handen bijv.).TumTumTum schreef: @Mark Veenstra Tegen kou kan je je kleden...maar het is mij nooit gelukt om toch niet na een uurtje met bevroren tenen rond te fietsen, zelfs met winterschoenen. Het is een gegeven dat hoe minder watt je lichaam produceert hoe minder warmte je zelf aanmaakt. Dus ja, je kan je in theorie kleden op kou, maar een mug als ik die nou eenmaal niet de wattages produceert van een sterke Hollandse vent zal het altijd koud blijven houden.
Wattage en warmte produceren dat zal best meehelpen. Maar als je voeten van te voren al niet warm zijn zullen ze dat tijdens het fietsen ook niet snel meer worden. Goede sokken (evt met een windstopper/neopreen) helpen daarbij, evenals goede overschoenen (met name ook weer wind dicht), en/of zelfs speciale winterschoenen. Maar ook niet vergeten om de rest van je lijf goed te kleden, als je lichaam namelijk moeite heeft met je lijf en bovenbenen (waar sowieso al veel bloed nodig is voor je inspanning), zal het lastiger zijn om de warmte bij je voeten te krijgen. Dus goed kleden bovenlijf (laagjes!) en benen (thermobroek evt met windstopper op de benen), helpen ook mee aan het behouden van warme tenen. Schoenen moeten overigens ook niet te strak zitten.
Goed, zomaar wat tips tegen koude wintertenen, helaas vergen die vaak wat kleine tot grotere kledinginvesteringen... maarja, dat is de tip van de tacx of een crossfiets ten slotte ook.