Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat is jouw ervaring?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 aug 2015 10:44

TumTumTum schreef: @Mark Veenstra Tegen kou kan je je kleden...maar het is mij nooit gelukt om toch niet na een uurtje met bevroren tenen rond te fietsen, zelfs met winterschoenen. Het is een gegeven dat hoe minder watt je lichaam produceert hoe minder warmte je zelf aanmaakt. Dus ja, je kan je in theorie kleden op kou, maar een mug als ik die nou eenmaal niet de wattages produceert van een sterke Hollandse vent zal het altijd koud blijven houden.
Mijn uitspraak is wat kort door de bocht. En ik beaam dat met name tenen, vingers en oren nog wel eens lastig warm te houden zijn en dat dit bij uitstek sterk verschilt van persoon tot persoon (ik heb zelf makkelijk koude tenen, maar veel te snel hele warme handen bijv.).

Wattage en warmte produceren dat zal best meehelpen. Maar als je voeten van te voren al niet warm zijn zullen ze dat tijdens het fietsen ook niet snel meer worden. Goede sokken (evt met een windstopper/neopreen) helpen daarbij, evenals goede overschoenen (met name ook weer wind dicht), en/of zelfs speciale winterschoenen. Maar ook niet vergeten om de rest van je lijf goed te kleden, als je lichaam namelijk moeite heeft met je lijf en bovenbenen (waar sowieso al veel bloed nodig is voor je inspanning), zal het lastiger zijn om de warmte bij je voeten te krijgen. Dus goed kleden bovenlijf (laagjes!) en benen (thermobroek evt met windstopper op de benen), helpen ook mee aan het behouden van warme tenen. Schoenen moeten overigens ook niet te strak zitten.

Goed, zomaar wat tips tegen koude wintertenen, helaas vergen die vaak wat kleine tot grotere kledinginvesteringen... maarja, dat is de tip van de tacx of een crossfiets ten slotte ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 aug 2015 11:40

alleen het feit dat in de winter fietsers elkaar weer groeten vind ik al de moeite waard

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2015 11:57

Doorfietsers :lol:

Niet te vergelijken met zomerfietsers.

nucleus
Forum-lid

nucleus 04 aug 2015 11:59

Uiteindelijk komt het neer op motivatie denk ik. Wat mij echt helpt is het hebben van een doel, zoals bijvoorbeeld een toertocht / cyclo / fietsvakantie waar je goed getrained aan de start wilt staan. Dat levert mij ook de motivatie om echt op de Tacx te gaan zitten en uurtjes te maken. De Tacx kan mentaal zwaar zijn als je snel verveeld bent. Ikzelf probeer te variëren en draai in de winter ritjes variërend van een half uur tot 2 uur, gedurende de winteravonden veelal rustig, in het weekend vaak intensief met blokken.
Daar staat dan wel altijd de TV bij aan die me een film toont of iets anders van interesse. Met wat geluk is er ergens cyclocross of baanwielrennen op en kun je met de mannen (of vrouwen) meefietsen. De Sufferfest video's worden hier ook graag gedraaid.

Zo snel het weer het toelaat (lees: geen neerslag en exorbitante hoeveelheden pekel) dan ben ik, ondanks dat ik een echte koukleum ben, buiten op de weg te vinden. Het vergt wel investeren in goede winterkleding (warme winddichte broek, winddicht softshell jack, overschoenen, helmmuts/pet, buff, goed paar handschoenen), maar dat ben je zo weer vergeten als je in alle rust over de verlaten wegen bolt, de collega winterfietser groet, en daarna voldaan onder de warme douche stapt.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 04 aug 2015 14:24

Ik fiets elke winter door met een goede set winterkleding.
Tenzij het heel hard regent of als het glad is.
older Budweiser

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 04 aug 2015 14:59

Spinning. Eerste weken is het een hel, maar daarna wel comfortabel, warm, en gezellig. En makkelijk in te passen in het dagelijks leven (sportschool is open van 7-23u).

En zodra het buiten een beetje redelijk is, natuurlijk wel een weekendrondje buiten :) En redelijk is: boven 0, geen sneeuw, geen regen. Fiets uiteindelijk wel voor m'n plezier, en met niet-leuk weer is fietsen niet leuk... :) (ook in de zomer niet trouwens).

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 04 aug 2015 15:40

Doorfietsen in de weekenden en schaatsen (1x in de week), soms een keertje spinning. Meer valt er niet echt te doen. Met sneeuw is het juist fantastisch fietsen op de mtb. Dan zie je me dus zeker buiten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 04 aug 2015 15:59

ik fiets meer km in winter dan in zomer, zie het als een soort van zomerreces

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 aug 2015 16:01

Welke winters :mrgreen:

Gewoon doorfietsen:

Woon werk op de fiets
Afbeelding

Winterfun op de fiets
Afbeelding

Overigens is februari een van de droogste maanden van het jaar. Zonde om dan niet te gaan fietsen 8-)

Daarnaast is de winter natuurlijk een mooie gelegenheid wat variantie in je sporten aan te brengen. Stukje hardlopen, stuk wandelen, schaatsen, keertje zwemmen, weekje skieen zodat de andere spieren ook een keertje wat doen ;)

Maar tacxen? Nee dank u. Vroeger gedaan maar als ik zo'n ding win bij een prijsvraag staat hij zonder uit te pakken zo op Marktplaats. 3 uur in de vrieskou fietsen vind ik mentaal minder zwaar dan een half uur op de tacx.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 aug 2015 16:04

haha, geweldige foto's!

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 04 aug 2015 17:25

Tja ieder zijn meug, voor mij is de Tacx een prima alternatief naast het buiten fietsen bij relatief droog weer in de weekenden :D (Moet er nog wel een leuk projectje voor starten trouwens bedenk ik mij net weer, de cyclo winter fiets :lol: )

De Tacx met TrainerRoad, Sufferfest, Tacx video's, ja voor mij prima de winter door komen.
Schaatsen schitterend om te kijken, maar zelf doen? Nee, wat heb ik daar een *** hekel aan :oops:

Maar, GastheerG, respect voor je doorzettingsvermogen hoor! Geeft wel epische plaatjes.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Speedybiker2
Forum-lid

Speedybiker2 04 aug 2015 19:34

In de zomer dinsdag en donderdag op de racert, zondag de mountainbike.
In de winter alleen de zondag op de mountainbike, mits het weer het toelaat. Ga niet met neerslag en gladheid rijden.
Zo blijf ik toch een beetje in beweging.
Duct Tape Is Like The Force: It Has A Light Side And A Dark Side And It Holds The Universe Together.

Plaats reactie