Mocht je je max hartslag weten dan is een grove indicatie 100% ftp is 88-92% van je max hartslag dus rond omslagpunt.havana schreef:Parcours was Amsterdam Rijnkanaal, dus nergens hoeven remmen o.i.d. Met mijn 73 kg kom ik op 3,5 watt/kg.
Ik heb de test blind gedaan maw geen hartslag of vermogen in beeld, alleen cadans en lap time.
FTP vermogen, testing en vermogens analyse
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ik heb de hartslag uiteraard wel geregistreerd, maar niet in beeld gezet.
Begrijp ik,komen de waardes redelijk overeen na uitlezen data?havana schreef:Ik heb de hartslag uiteraard wel geregistreerd, maar niet in beeld gezet.
Maar je conditie is dik in orde gezien wat jij rijdt.
Je hebt in ieder geval een hele mooie investering gedaan.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Ja, zoals ik al schreef. Gemiddelde HR tijdens de FTP-test was was vrijwel gelijk aan wat ik dacht dat m'n omslagpunt was.
Ik denk dat er nog meer in zit, omdat tegen de wind in fietsen op het vlakke niet echt mijn ding is. Ik ben heel benieuwd wat eruit komt als ik 20 min tegen een helling op fiets, of zoiets simuleer op m'n spinner.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Netjes ingeschat dan voor een eerste keer, ik was de eerste maanden met de vermogensmeter koning zelfoverschatting
Probleem van de 20 minuten testen is dat we in Nederland niet gewend zijn aan dit soort inspanningen, daardoor kan je zoals Sluwe al opmerkte vrij snel wat progressie boeken qua FTP getal. Je moet er al goed over nadenken om een weg te vinden waar je 20 minuten door kunt trappen. Toen ik in Enschede woonde was dit echt problematisch, kruispunten vol gas over rijden ben ik niet zo'n fan van.
In de meeste buitenlanden kennen ze dit probleem natuurlijk niet, want een klimmetje van 20 minuten is praktisch overal wel in de buurt. Of desnoods een kortere klim met een vlakke aanloop zonder kruispunten en scherpe bochten.
20 minuten test doe ik zelf niet vaak. Ondanks dat ik mezelf behoorlijk kan pushen in training wil het echt niet als ik veel koers. Je moet wel herstelt zijn om de test te doen, maar wilt ook geen test doen net voor een koers. Daarnaast zijn inspanning van 2-5 minuten in Nederlandse koersen van veel doorslaggevender belang dan inspanningen van 20 minuten.
Probleem van de 20 minuten testen is dat we in Nederland niet gewend zijn aan dit soort inspanningen, daardoor kan je zoals Sluwe al opmerkte vrij snel wat progressie boeken qua FTP getal. Je moet er al goed over nadenken om een weg te vinden waar je 20 minuten door kunt trappen. Toen ik in Enschede woonde was dit echt problematisch, kruispunten vol gas over rijden ben ik niet zo'n fan van.
In de meeste buitenlanden kennen ze dit probleem natuurlijk niet, want een klimmetje van 20 minuten is praktisch overal wel in de buurt. Of desnoods een kortere klim met een vlakke aanloop zonder kruispunten en scherpe bochten.
20 minuten test doe ik zelf niet vaak. Ondanks dat ik mezelf behoorlijk kan pushen in training wil het echt niet als ik veel koers. Je moet wel herstelt zijn om de test te doen, maar wilt ook geen test doen net voor een koers. Daarnaast zijn inspanning van 2-5 minuten in Nederlandse koersen van veel doorslaggevender belang dan inspanningen van 20 minuten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Mag niets uitmaken, meer mentaal issue.havana schreef:Ik denk dat er nog meer in zit, omdat tegen de wind in fietsen op het vlakke niet echt mijn ding is. Ik ben heel benieuwd wat eruit komt als ik 20 min tegen een helling op fiets, of zoiets simuleer op m'n spinner.
What makes the boat go faster?
Zal best maar het mentale moet je toch ook niet onderschatten.
Gevoelsmatig rijd ik makkelijker bergop met hartslag X dan met dezelfde hartslag op het vlakke. Ben heel benieuwd wat de vermogensmeter dan laat zien.
Een weg vinden waar je 20 min voluit kan rijden is geen groot probleem. Hier in Zeist kun je naar het Rijnkanaal, in Groningen heb je wel 100 mogelijkheden...
Gevoelsmatig rijd ik makkelijker bergop met hartslag X dan met dezelfde hartslag op het vlakke. Ben heel benieuwd wat de vermogensmeter dan laat zien.
Een weg vinden waar je 20 min voluit kan rijden is geen groot probleem. Hier in Zeist kun je naar het Rijnkanaal, in Groningen heb je wel 100 mogelijkheden...
Wat ik al eerder zei.havana schreef:Zal best maar het mentale moet je toch ook niet onderschatten.
Of je trapt een te groot verzet. Vermogen is vermogen maar het optimum qua trapfrequentie (om een zo hoog mogelijk vermogen te halen) ligt hoger naarmate het geleverde vermogen hoger is. Zit iets onder of boven dat optimum dan daalt je vermogen behoorlijk drastisch aangezien een soort van parabolische kromme is.
20rpm met 60 Watt is goed te doen maar, fiets maar eens 300 Watt op 40rpm. Voelt niet goed en automatisch ga je je trapfrequentie omhoog brengen.
Er is een optimum snelheid-kracht combinatie (=power). Ik kan even geen goede afbeelding vinden om het te illustreren.
Wat was je gemiddelde rpm Havana?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Precies 100, dus te laag was het zeker niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Begrijp wat je bedoelt. Ik had hetzelfde vorig jaar 1/2 triathlon Almere. Eerste deel over de dijk richting Lelystad behoorlijk wind tegen. Daarna wind mee 2e deel. Voor mijn gevoel eerste deel slecht gereden. Wat bleek achteraf bij het uitlezen van power profile lag mijn NP eerste deel zelfs hoger dan 2e deel met wind mee. Tegen de wind in stoempen is gewoon zwaar.havana schreef:Zal best maar het mentale moet je toch ook niet onderschatten.
Gevoelsmatig rijd ik makkelijker bergop met hartslag X dan met dezelfde hartslag op het vlakke.
What makes the boat go faster?