Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Reparaties zelf doen of FM ?

Maruss
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 25 aug 2015 13:25

Ongeveer alles is bij mij wel eens misgegaan, maar volgens m'n vrienden heb ik dan ook 2 linkerhanden (gelukkig ben ik linkshandig dus dat scheelt een beetje). Vaak doen en je wordt er steeds handiger in en het gaat ook veel sneller.

hopelijk zijn dit overbodige tips:
- overzichtelijke ruimte waar je gereedschap, oude onderdelen en nieuwe onderdelen allemaal een plaats hebben
- neem er de tijd voor, anders kan er veel fout gaan.
- Maak na het afronden van het onderhoud altijd een test ritje voordat je de fiets weer echt gaat gebruiken
- let goed op bij het uit elkaar halen van de fiets zodat je niet met onderdelen blijft zitten die ergens van je fiets zijn gekomen of verkeerde volgorde, of verkeerde richting.

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 25 aug 2015 13:39

havana schreef:Ultegra 9v dat is een Octalink trapas. Uitgaande van een 2 kettingbladen heb je deze nodig (BSA versie).
.
Hoe weet je welke trapas geschikt is ? Waaraan kan ik dat zien ?

Het is een oud fietsje, FM had het over een soort "draaidraad" Engels kan dat kloppen ?

Hoe weet ik zeker dat ik de goede onderdelen bestel ?

Momenteel zit er overal ultegra op...... Mijn voorkeur zou hier weer naar uitgaan om het hetzelfde te houden, maar maakt het in de praktijk uit ?
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27887
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 aug 2015 14:35

Draaidraad Engels, dat is de BSA-versie.

Hoe ik dat weet? Ultegra 9v is Octalink, dat is gewoon zo ;)

Verschil tussen een ander merk ketting of cassette ga je niet merken....

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 aug 2015 14:58

Je moet toch wel wat gereedschap aanschaffen ; afnemers, inbussleutels, kettingpons.... en als je kabels gaat vervangen een goede kabelkniptang. Dat kost toch wel wat, zeker als het maar voor eenmalig gebruik is. Een oude trapas kan wel heel erg vast zitten, dan heb je niet veel aan zo'n hobbyafnemertje.
Je moet overwegen of het je waard is om tijd, moeite, leergeld en geld voor gereedschap te investeren om fietsreparaties zelf uit te voeren. Het is perfect doenbaar maar niet iedereen wil het, gelukkig maar voor de fietsenmakers.

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 25 aug 2015 15:06

LOL...

oke mooi.....klantenservice van Futurum vertelde me ook dat er op de trapas een code staat.......

Ik ga het aan !

stap 1 = gereedschap
Cranktrekker (losmaken cranks...)
Kettingzweep (waarvoor eigenlijk ?)
Balhoofdsleutel (uhhhh...... Heb ik een balhoofd ?)
Pedaalsleutel ( kan ook met een inbus ?)
Kettingpons (die ken ik wel)
Trapassleutel (aha, die heb ik nodig)
Cassette afnemer (hmmmm.)
+ montagepasta oid

stap 2
montagestandaard (lees dat het ideaal is.... op z'n kop zetten is niet voldoende ?)

Zou ipv standaard... fietstrainer-houder tacx volstaan ?

Thnx btw voor alle snelle reacties, nooit geweten dat fietsers ook zo behulpzaam waren :)
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 25 aug 2015 16:13

[quote="havana"]Ultegra 9v dat is een Octalink trapas. Uitgaande van een 2 kettingbladen heb je deze nodig (BSA versie).

Is deze bike24.de de goedkoopste site ? Naar wat ik kan vinden is hij in de regel goedkoper dan vele en zijn verz.k. niet meer dan via nl. verkoper.......
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27887
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 aug 2015 16:46

Bike24 is zeer goedkoop, evenals Bike-components.de

In NL zijn Salden, Mantel en Hopmans vrij goedkoop. Futurum is ook prima.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 aug 2015 18:32

ipv een standaard kun je de fiets ook ophangen aan zadel en stuur, zo doen veel fietsenmakers dat en kost je een pak minder dan een standaard.
Roseversand heeft veel keuze in gereedschap. Een cranktrekker en een afnemer voor octalink wordt op de huidige fietsen niet meer gebruikt, dus ik weet niet of je dat nog overal gaat vinden.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 25 aug 2015 18:33

Ik kan helaas alleen in de zomer en bij droog weer aan mujn fiets sleutelen i.v.m. te weinig ruimte. Heb ook geen overdekt terras of zo en een kelder of schuur ontbreekt ook. Denk dat ik maar ga verhuizen. :mrgreen:
Een oude boerderij met grote schuur dat was ideaal maar ja het geld hè. :cry:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 25 aug 2015 19:17

Sweety2008 schreef:Ik kan helaas alleen in de zomer en bij droog weer aan mujn fiets sleutelen i.v.m. te weinig ruimte. Heb ook geen overdekt terras of zo en een kelder of schuur ontbreekt ook. Denk dat ik maar ga verhuizen. :mrgreen:
Een oude boerderij met grote schuur dat was ideaal maar ja het geld hè. :cry:

Ik mag hem van vriendinlief in de keuken hangen :D
wordt een mooie werkplek met water bij de hand
"Help, ik ga het zelf proberen !"

Gebruikersavatar
Barrel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:45
Locatie: ut laage Noorden !

Gebruikersavatar Barrel 25 aug 2015 19:19

dwangarbeider schreef:ipv een standaard kun je de fiets ook ophangen aan zadel en stuur, zo doen veel fietsenmakers dat en kost je een pak minder dan een standaard.
Roseversand heeft veel keuze in gereedschap. Een cranktrekker en een afnemer voor octalink wordt op de huidige fietsen niet meer gebruikt, dus ik weet niet of je dat nog overal gaat vinden.

En een nieuwer model trapas in t oude fietsje ? Dat wil zeker niet ......
"Help, ik ga het zelf proberen !"

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 25 aug 2015 20:55

Barrel schreef:
dwangarbeider schreef:ipv een standaard kun je de fiets ook ophangen aan zadel en stuur, zo doen veel fietsenmakers dat en kost je een pak minder dan een standaard.
Roseversand heeft veel keuze in gereedschap. Een cranktrekker en een afnemer voor octalink wordt op de huidige fietsen niet meer gebruikt, dus ik weet niet of je dat nog overal gaat vinden.

En een nieuwer model trapas in t oude fietsje ? Dat wil zeker niet ......

Gaat wel hoor, bracketpot is 68mm, kan dus. Heb je alleen wel een nieuwer model crank nodig.

Is je huidige trapas wel versleten dan, die octalink trapassen gaan meestal langer mee dan de fiets ;)
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Plaats reactie