Mantel carbon clincher wielen
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
bij coolblue snap ik alleen echt niets van al die gekke verschillende domeinen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Carbon vezels zijn alles behalve een goede isolator. Puur het koolstof geleid elektriciteit 5x zo goed als koper en warmte gaat er ook zonder probleem door heen. Het is de epoxy die de isolator is. Carbon is een composiet en daarmee een mengeling van beide eigenschappen, waar op dit punt de eigenschappen van de epoxy meer door wegen.
Vandaag m'n setje binnengekregen. Alles bijelkaar weegt 't spul op mijn weegschaaltje bijna 1600 gram. Bandjes - ik had nog een paar Conti's GP 23mm liggen - er op leggen gaat verdacht soepel. Zo soepel heb ik het niet eerder meegemaakt. Even was ik was ik bang dat ze banden veel te ruim zouden vallen. Echter na oppompen blijken de banden mooi diep in het velgbed te liggen en stevig verankerd in de daarvoor bedoelde gootjes. 60mm ventiel is trouwens niks te lang. Toen nog ff cassette monteren... Helaas; daarvoor - en is hier zag ik net al eerder genoemd - de standaard sleutel van BBB niet het geschikte gereedschap. Je moet blijkbaar een cassettemontagedop hebben zonder aspen erop want anders gaat 't niet lukken. Ik zou zeggen, lever 'm even bij. Wel zo makkelijk. Enfin met 'n ijzerzaag dat pennetje maar verwijderd en meteen de cassette d'r op gezet. Daarna remblokken gemonteerd en klaar is daPoker
Even snel in het pikkedonker 'n blokkie om. Jeemig dat rijdt slick. Wielen rollen heerlijk en bij aanzetten niks raars gevoeld. Er zit een mooi rateltje in de naaf. Niet te hard maar ook niet helemaal geruisloos. Zondag - mits het droog blijft - hopelijk de eerste 100+ rijden. Keep you all posted.
Even snel in het pikkedonker 'n blokkie om. Jeemig dat rijdt slick. Wielen rollen heerlijk en bij aanzetten niks raars gevoeld. Er zit een mooi rateltje in de naaf. Niet te hard maar ook niet helemaal geruisloos. Zondag - mits het droog blijft - hopelijk de eerste 100+ rijden. Keep you all posted.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleine update...
Vanmorgen de eerste 'echte' kilometers in het Heuvelland gemaakt.
De korte variant van m'n bevindingen:
Wauw!
Hier de lange versie:
Vertrokken uit Maastricht om naar het werk te karren. In de eerste vlakke kilometers is het gevoel zeer positief. Ik heb de remmen toe-in afgesteld om piepen te voorkomen en werkt perfect,; geen piepje. De wielen remmen niet veel anders dan alu wielen. Dan duikt het eerste klimmetje op. Rasberg vanuit Maastricht. Bij flink aanzetten... "ploink ploink" en daarna stil. Het zijn de spaken die zich nog even zetten. Verder geven de wielen geen krimp. Nu had ik een paar alu half hoge kinlin's die echt knetter stijf waren maar deze full carbon jongens doen er niet veel voor onder. Ze voelen ietsje minder direct maar dat kan ook nog komen door de nog niet perfecte afstelling van m'n nieuwe fiets. Ikk merk dat ik nog 1,5 tot 2 centimeter hoger moet zitten.
Dan de eerste afdaling. Het is nog vroeg dus niet druk en durf ik de afdaling van de Cauberg wel vol in te duiken. Met tegen de 70 kom ik onder bij de splitsing. Vol in de remmen. Omdat ik een langere remweg had verwacht was ik al eens begonnen met remmen ter hoogte van het zebrapad (voor de mensen die het daar kennen weten dat je dan nog 30 meter tot de splitsing hebt) maar die voorzichtigheid bleek niet nodig. Remmen in de afdaling doet niet veel onder voor alu. De meegeleverde remblokken doen dus prima hun werk. De naven lopen - voor nieuwe - soepel. Komende zondag staat er een ritje van 100+ op de planning in het Heuvelland en of Ardennen. Mocht er wat veranderen in het gevoel dan meld ik me wel weer.
Anyway. Het gevoel nu... dik tevreden dus en ben erg in m'n nopjes met de wieltjes.
Vanmorgen de eerste 'echte' kilometers in het Heuvelland gemaakt.
De korte variant van m'n bevindingen:
Wauw!
Hier de lange versie:
Vertrokken uit Maastricht om naar het werk te karren. In de eerste vlakke kilometers is het gevoel zeer positief. Ik heb de remmen toe-in afgesteld om piepen te voorkomen en werkt perfect,; geen piepje. De wielen remmen niet veel anders dan alu wielen. Dan duikt het eerste klimmetje op. Rasberg vanuit Maastricht. Bij flink aanzetten... "ploink ploink" en daarna stil. Het zijn de spaken die zich nog even zetten. Verder geven de wielen geen krimp. Nu had ik een paar alu half hoge kinlin's die echt knetter stijf waren maar deze full carbon jongens doen er niet veel voor onder. Ze voelen ietsje minder direct maar dat kan ook nog komen door de nog niet perfecte afstelling van m'n nieuwe fiets. Ikk merk dat ik nog 1,5 tot 2 centimeter hoger moet zitten.
Dan de eerste afdaling. Het is nog vroeg dus niet druk en durf ik de afdaling van de Cauberg wel vol in te duiken. Met tegen de 70 kom ik onder bij de splitsing. Vol in de remmen. Omdat ik een langere remweg had verwacht was ik al eens begonnen met remmen ter hoogte van het zebrapad (voor de mensen die het daar kennen weten dat je dan nog 30 meter tot de splitsing hebt) maar die voorzichtigheid bleek niet nodig. Remmen in de afdaling doet niet veel onder voor alu. De meegeleverde remblokken doen dus prima hun werk. De naven lopen - voor nieuwe - soepel. Komende zondag staat er een ritje van 100+ op de planning in het Heuvelland en of Ardennen. Mocht er wat veranderen in het gevoel dan meld ik me wel weer.
Anyway. Het gevoel nu... dik tevreden dus en ben erg in m'n nopjes met de wieltjes.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
"ploink ploink" .... dat komt bij mij niet goed over. Lijkt alsof de spaken niet goed gezet zijn , ws klopt de spaakspanning na het "ploink ploink" niet meer. Ik heb nog nooit "ploink ploink" gehad met handgespaakt wielen van bv Zoran of Force Wheelz.dapoker schreef:Kleine update...
Bij flink aanzetten... "ploink ploink" en daarna stil. Het zijn de spaken die zich nog even zetten. Verder....
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Misschien is je interpretatie van "ploink ploink" anders dan wat ik er mee bedoelde te zeggen. Het wat geen hard geluid ofzo. Ik hoorde twee goede tikken en dat was 't. Daarna de verdere rit niets meer gehoord/gevoeld. Bij m'n handgespaakte set van Wheeltec heb ik hetzelfde gehoord en de eerste ritjes ook meermaals. Die wielen waren toch heel goed gespaakt (bevestigd door andere wielbouwers die het geserviced hebben). Ik denk dat het met de spaakspanning dus wel goed zit maar ik zal het even checken en hou het in de gaten.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Door het aanspannen van de spaaknippel heeft de spaak zelf de neiging om ook mee te gaan draaien, dit gaat natuurlijk niet door de gebogen kop waarmee de spaak in de naaf zit. Deze tordering veroorzaakt het ploink geluid. Door te fietsen met zo'n wiel herzetten de spaken zich weer een beetje.
Een echt goed gespaakt wiel wordt na het spaken nog eens manueel "verwrongen" in zijdelingse richting. Dan zetten de spaken zich al en dan kan een eventueel laatste slagje er definitief uitgehaald worden. Dan zul je ook geen ploink meer horen.
Een echt goed gespaakt wiel wordt na het spaken nog eens manueel "verwrongen" in zijdelingse richting. Dan zetten de spaken zich al en dan kan een eventueel laatste slagje er definitief uitgehaald worden. Dan zul je ook geen ploink meer horen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Inderdaad, 50 mm full carbon voor 949 Euro.rschouten schreef:De prijs is inmiddels met 150€ omhoog gegaan.
Dan zijn de wielen van DForce in Beerse (B) merkelijk beterkoop.
- Zelfde naven (Powerway)
- Zelfde spaken (Sapim)
- Vergelijkbare brede full carbon velg (geen idee of het 100% dezelfde zijn)
- Levenslange garantie op spaakbreuk
En nog eens redelijk wat goedkoper.
En in België zijn er nog vergelijkbare wielbouwers.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend