Pagina 2 van 2

Re: Basis Training !

Geplaatst: 26 sep 2015 17:25
door Alan Smeets
louise schreef: Dat geloof ik niet- dat woord meer. Van steeds hetzelfde doen word je op een gegeven ogenblik niet meer beter. TS heeft die basis immers al. (Er stond hierover een paar jaar geleden iets in Fiets (het tijdschrift), daar heb ik dit van onthouden - maar het is ook logisch natuurlijk - anders zou je van, zeg, elke dag 30 km even hard fietsen tot in het oneindige beter worden.)
Als je ermee stopt, wordt het wel minder, dat wel.
Verder is de vraag inderdaad wel erg specifiek.

Louise

Hij doet niet de hele week hetzelfde dus er zit wel variatie in.

37km woon-werk dan neem ik aan dat dit heen en terug is, dus twee ritten van 18,5 km. Dit heeft natuurlijk wel invloed op je conditie, maar voor ritten van 100+ km zal het niet zo'n grote invloed hebben. Als je deze ritten intensiever maakt door middel van blokken loop je het risico dat de impact hiervan weer te groot wordt, zeker als je in het weekend ook nog een snelle rit doet.

Re: Basis Training !

Geplaatst: 26 sep 2015 18:43
door ruud_k
Als ik het doel zo lees en de mogelijkheden begrijp die de vraagsteller heeft, zou ik het allemaal niet te complex maken...

De woon/werk ritten onderhouden netjes de basis conditie. Ik zou ze persoonlijk op een hoge trapfrequentie rijden en niet echt naar wattages en gemiddelde snelheden kijken. Gewoon lekker de souplesse onderhouden.

In het weekend wordt het eigenlijk altijd een combi tussen een interval / high intensity training op zaterdag en een lange duurrit op de zondag. Eens in de 3 weken zou ik er een lange tempo rit van ongeveer 2 uur in gooien ipv een interval training.

Dan blijft eigenlijk alleen nog maar de vraag staan hoe je een interval of high intensity training invult. Dan wordt het de keuze idd of je echt een persoonlijk trainingsschema wilt gaan hebben of dat je wat richtlijnen pakt van wat er omschreven staat op dit forum of het wereldwijde web. Het belangrijkste is wel dat je de discipline kan opbrengen om die zaterdag training van hoge kwaliteit te blijven invullen. Daar richt je dan namelijk je weekschema op in, de bedoeling is dat je van die training "beter" gaat worden en dat het onderdeel van de regelmaat is.

Kan zijn dat anderen er anders over denken, maar zo zou ik het invullen als werkende familieman zijnde... ;)

Re: Basis Training !

Geplaatst: 26 sep 2015 20:36
door smetsky
Hallo,
Ik sta in ploegendienst en de week dat ik met de ochtend sta, en om 4uur op moet, hakt er in de namiddag tijdens het naar huis rijden sterk in, dus ritjes intensiever maken lijkt mij dus geen optie. Een specifiek schema vraag ik niet ,alleen hoe een invulling in het weekeinde er zou kunnen uitzien zonder mij over de kop te rijden, en er toch beter van te worden.

Re: Basis Training !

Geplaatst: 27 sep 2015 13:04
door GJEvK
Wellicht je woon-werk ritjes niet zozeer intensiever (als in "blokken") maken, maar misschien 1 of 2 keer per week een uurtje langer maken? Zeker als het mooi weer is misschien zelfs wel lekker :) Niet alleen Alan maar ook diverse andere sites en boeken (lees "Ik, de Wielrenner" eens, vogeltjes kijken is de belangrijkste training) geven aan dat je best veel tijd in rustige duur traint. Met af en toe een stukje intensiever (variatie !) maar het komt nog steeds neer op een groot deel van je trainingen in de rustige zone.

Aangezien je in het weekend meer tijd hebt en dan ook een snelle rit wilt doen (niet 4 uur lang in dezelfde hartslagzone, maar varieer in de zones), heb je in het weekend meer tijd en energie om ook wat meer intensievere blokken te doen. Dat je dat door de weeks niet hebt vind ik niet gek, maar intensiever betekent niet meteen dat je een uur lang op 160+ moet rijden. Je zou als je je terugrit iets verlengt bv ook kunnen variƫren bv 10 minuten rond de 120, 5 minuten rond de 130. Of kwartiertje rond de 120, 5 minuten 140. Dat lijkt mij in ieder geval meer prikkelend dan de hele rit met dezelfde hartslag naar huis te rijden. En in het weekend kun je dan blokken met hogere intensiteit oppakken. Dat is dan op de ene dag je snelle rit, en de andere dag zou je alsnog een langere rustige duurrit kunnen maken. Langere tochten als doel betekend uiteindelijk ook dat je gewoon uren in het zadel moet zitten, en 5 x 1 uur is niet gelijk aan 1 x 5 uur...