Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Sram Rival in de bergen

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 29 jul 2010 22:46

ingmar145 schreef:Bedankt alle voor de reacties tot dusver.

Met jullie toevoegingen erbij krijg ik meer en meer het idee dat ik wellicht beter voor triple kan gaan en dan dus over moet stappen.

Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.


Niet te overhaast beslissingen nemen. je hebt nog twee jaar de tijd. gewoon eerst effe wat met de huidige verzetten uitproberen. je moet eerst zelf ervaren wat je het beste ligt, pas daarna ga je dmv een verzettentabel met verschillende combinaties spelen.

Trouwens over twee jaar is Sram Apex volop te krijgen en hoef je enkel je cassette en achterderailleur te vervangen. Apex biedt kettingkransen a la atb die voorheen voor race nog niet te krijgen waren. (11-12-13-15-16-17-22-25-28-32). tegen die tijd misschien ook voor rival te krijgen.

http://www.bikeradar.com/news/article/s ... look-25053

bonnick
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 aug 2006 15:28

bonnick 01 aug 2010 13:08

ingmar145 schreef:Bedankt alle voor de reacties tot dusver.

Met jullie toevoegingen erbij krijg ik meer en meer het idee dat ik wellicht beter voor triple kan gaan en dan dus over moet stappen.

Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.


Gewoon zorgen dat je goed getraind bent en een compact er op, dan gaat het zeker lukken. Zelf heb ik een triple en daar heb ik nu spijt van als haren op mijn hoofd. Binnenblad gebruik ik bijna nooit en inmiddels ben ik ook gaan koersen, dat is een drama met een triple.

voske
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 aug 2006 22:43

voske 01 aug 2010 13:54

@Ingmar145: je conclusie is te kort door de bocht. Ik heb jaren met een triple gereden 30-25 kleinste verzet, maar ik heb nu een compact en voor de bergen een 11-28 kleinste verzet 34-28. Dat is namelijk dezelfde verhouding als bij de triple. In de ardennen en limburg houd ik gewoon de normale cassette (12-25) achter. Prima combi zo. De cassette wisselen is het echt super makkelijk en snel te doen dus sleutelen is geen probleem. Ik zou nooit meer anders dan een compact willen

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 01 aug 2010 16:23

Voske schreef:@Ingmar145: je conclusie is te kort door de bocht. Ik heb jaren met een triple gereden 30-25 kleinste verzet, maar ik heb nu een compact en voor de bergen een 11-28 kleinste verzet 34-28. Dat is namelijk dezelfde verhouding als bij de triple. In de ardennen en limburg houd ik gewoon de normale cassette (12-25) achter. Prima combi zo. De cassette wisselen is het echt super makkelijk en snel te doen dus sleutelen is geen probleem. Ik zou nooit meer anders dan een compact willen

+1! En zelfs als je een triple met 34-28 zou rijden, heb je als het ware maar één extra "lichter verzet/kleinere versnelling". Als dat het verschil moet maken;).
60 x Ventoux

pbdrost
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2010 16:41

pbdrost 01 aug 2010 20:54

Bonnick schreef:
ingmar145 schreef:Bedankt alle voor de reacties tot dusver.

Hallo allemaal,

Ik volg deze interessante discussie aandachtig.

EEn vraag aan Voske; je zegt dat de verhouding 34/28 hetzelfde is als bij de triple; (30-27).. Is dat hetzelfde? (geen idee)

Ben redelijk getraind en zit ook aan een compact te denken. Wil ook een keer in de bergen (zoncolan, aubisque) en wellicht de dolomieten marathon gaanb rijden. Dus als SRAM 11-28 heeft en jij zegt dat dit net zo licht is als de 30-27 (lichtste bij de triple), dan heb ik een stuk meer vertrouwen!

dank
groet Pieter

Met jullie toevoegingen erbij krijg ik meer en meer het idee dat ik wellicht beter voor triple kan gaan en dan dus over moet stappen.

Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.


Gewoon zorgen dat je goed getraind bent en een compact er op, dan gaat het zeker lukken. Zelf heb ik een triple en daar heb ik nu spijt van als haren op mijn hoofd. Binnenblad gebruik ik bijna nooit en inmiddels ben ik ook gaan koersen, dat is een drama met een triple.

voske
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 aug 2006 22:43

voske 01 aug 2010 21:20

Pieter: Ik gaf aan dat 30-25 (vroeger de standaard bij triple) ongeveer gelijk is aan 34-28. Bij de eerste leg je bij 1 omwenteling 2,51m af en bij de tweede 2,54m. Indien je met 30-27 gaat rijden (2,32m per omwenteling) is dat weer ongeveer 8% minder zwaar. Maar dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt dat je gewoon voor de compact moet gaan. Indien je de dolomieten etc gaat rijden, moet je in staat zijn om 34-28 rond te draaien en anders wordt het gewoon zwaar. Ikzelf heb me bij de Marmotte onderaan de Alp opgeblazen en tussen 7 en 10km/u de tweede helft van de klim gereden. Maakt dan echt niet meer uit of je 34-28 of 30-27 hebt, in allebei de gevallen blijft het zwaar en is je beentempo (te) laag :-)

Hier kun je nog een beetje spelen met verzetten en beentempo/snelheid
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 02 aug 2010 12:39

Le Grimpeur schreef:
Voske schreef:@Ingmar145: je conclusie is te kort door de bocht. Ik heb jaren met een triple gereden 30-25 kleinste verzet, maar ik heb nu een compact en voor de bergen een 11-28 kleinste verzet 34-28. Dat is namelijk dezelfde verhouding als bij de triple. In de ardennen en limburg houd ik gewoon de normale cassette (12-25) achter. Prima combi zo. De cassette wisselen is het echt super makkelijk en snel te doen dus sleutelen is geen probleem. Ik zou nooit meer anders dan een compact willen

+1! En zelfs als je een triple met 34-28 zou rijden, heb je als het ware maar één extra "lichter verzet/kleinere versnelling". Als dat het verschil moet maken;).


maar je hebt wel een betere verdeling/opvolging van je kransjes en een groter bereik. Je hebt idd wel overlappingen, maar dat is eigenlijk een voordeel wat je toelaat om met een rechte/mooiere kettingloop te rijden; je ketting loopt niet onder bepaalde omstandigheden extreem schuin.

Ik vraag me eigenlijk af of dit niet de oorzaak was van Shlecks kettingprobleem...: vooraan op groot blad en achteraan op kleinste verzet/grootste blad.

Plaats reactie