Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29 jul 2010 22:46
door ikweetutnietmeer
ingmar145 schreef:Bedankt alle voor de reacties tot dusver.

Met jullie toevoegingen erbij krijg ik meer en meer het idee dat ik wellicht beter voor triple kan gaan en dan dus over moet stappen.

Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.


Niet te overhaast beslissingen nemen. je hebt nog twee jaar de tijd. gewoon eerst effe wat met de huidige verzetten uitproberen. je moet eerst zelf ervaren wat je het beste ligt, pas daarna ga je dmv een verzettentabel met verschillende combinaties spelen.

Trouwens over twee jaar is Sram Apex volop te krijgen en hoef je enkel je cassette en achterderailleur te vervangen. Apex biedt kettingkransen a la atb die voorheen voor race nog niet te krijgen waren. (11-12-13-15-16-17-22-25-28-32). tegen die tijd misschien ook voor rival te krijgen.

http://www.bikeradar.com/news/article/s ... look-25053

Geplaatst: 01 aug 2010 13:08
door bonnick
ingmar145 schreef:Bedankt alle voor de reacties tot dusver.

Met jullie toevoegingen erbij krijg ik meer en meer het idee dat ik wellicht beter voor triple kan gaan en dan dus over moet stappen.

Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.


Gewoon zorgen dat je goed getraind bent en een compact er op, dan gaat het zeker lukken. Zelf heb ik een triple en daar heb ik nu spijt van als haren op mijn hoofd. Binnenblad gebruik ik bijna nooit en inmiddels ben ik ook gaan koersen, dat is een drama met een triple.

Geplaatst: 01 aug 2010 13:54
door voske
@Ingmar145: je conclusie is te kort door de bocht. Ik heb jaren met een triple gereden 30-25 kleinste verzet, maar ik heb nu een compact en voor de bergen een 11-28 kleinste verzet 34-28. Dat is namelijk dezelfde verhouding als bij de triple. In de ardennen en limburg houd ik gewoon de normale cassette (12-25) achter. Prima combi zo. De cassette wisselen is het echt super makkelijk en snel te doen dus sleutelen is geen probleem. Ik zou nooit meer anders dan een compact willen

Geplaatst: 01 aug 2010 16:23
door Le Grimpeur
Voske schreef:@Ingmar145: je conclusie is te kort door de bocht. Ik heb jaren met een triple gereden 30-25 kleinste verzet, maar ik heb nu een compact en voor de bergen een 11-28 kleinste verzet 34-28. Dat is namelijk dezelfde verhouding als bij de triple. In de ardennen en limburg houd ik gewoon de normale cassette (12-25) achter. Prima combi zo. De cassette wisselen is het echt super makkelijk en snel te doen dus sleutelen is geen probleem. Ik zou nooit meer anders dan een compact willen

+1! En zelfs als je een triple met 34-28 zou rijden, heb je als het ware maar één extra "lichter verzet/kleinere versnelling". Als dat het verschil moet maken;).

Geplaatst: 01 aug 2010 20:54
door pbdrost
Bonnick schreef:
ingmar145 schreef:Bedankt alle voor de reacties tot dusver.

Hallo allemaal,

Ik volg deze interessante discussie aandachtig.

EEn vraag aan Voske; je zegt dat de verhouding 34/28 hetzelfde is als bij de triple; (30-27).. Is dat hetzelfde? (geen idee)

Ben redelijk getraind en zit ook aan een compact te denken. Wil ook een keer in de bergen (zoncolan, aubisque) en wellicht de dolomieten marathon gaanb rijden. Dus als SRAM 11-28 heeft en jij zegt dat dit net zo licht is als de 30-27 (lichtste bij de triple), dan heb ik een stuk meer vertrouwen!

dank
groet Pieter

Met jullie toevoegingen erbij krijg ik meer en meer het idee dat ik wellicht beter voor triple kan gaan en dan dus over moet stappen.

Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.


Gewoon zorgen dat je goed getraind bent en een compact er op, dan gaat het zeker lukken. Zelf heb ik een triple en daar heb ik nu spijt van als haren op mijn hoofd. Binnenblad gebruik ik bijna nooit en inmiddels ben ik ook gaan koersen, dat is een drama met een triple.

Geplaatst: 01 aug 2010 21:20
door voske
Pieter: Ik gaf aan dat 30-25 (vroeger de standaard bij triple) ongeveer gelijk is aan 34-28. Bij de eerste leg je bij 1 omwenteling 2,51m af en bij de tweede 2,54m. Indien je met 30-27 gaat rijden (2,32m per omwenteling) is dat weer ongeveer 8% minder zwaar. Maar dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt dat je gewoon voor de compact moet gaan. Indien je de dolomieten etc gaat rijden, moet je in staat zijn om 34-28 rond te draaien en anders wordt het gewoon zwaar. Ikzelf heb me bij de Marmotte onderaan de Alp opgeblazen en tussen 7 en 10km/u de tweede helft van de klim gereden. Maakt dan echt niet meer uit of je 34-28 of 30-27 hebt, in allebei de gevallen blijft het zwaar en is je beentempo (te) laag :-)

Hier kun je nog een beetje spelen met verzetten en beentempo/snelheid
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm

Geplaatst: 02 aug 2010 12:39
door mouse
Le Grimpeur schreef:
Voske schreef:@Ingmar145: je conclusie is te kort door de bocht. Ik heb jaren met een triple gereden 30-25 kleinste verzet, maar ik heb nu een compact en voor de bergen een 11-28 kleinste verzet 34-28. Dat is namelijk dezelfde verhouding als bij de triple. In de ardennen en limburg houd ik gewoon de normale cassette (12-25) achter. Prima combi zo. De cassette wisselen is het echt super makkelijk en snel te doen dus sleutelen is geen probleem. Ik zou nooit meer anders dan een compact willen

+1! En zelfs als je een triple met 34-28 zou rijden, heb je als het ware maar één extra "lichter verzet/kleinere versnelling". Als dat het verschil moet maken;).


maar je hebt wel een betere verdeling/opvolging van je kransjes en een groter bereik. Je hebt idd wel overlappingen, maar dat is eigenlijk een voordeel wat je toelaat om met een rechte/mooiere kettingloop te rijden; je ketting loopt niet onder bepaalde omstandigheden extreem schuin.

Ik vraag me eigenlijk af of dit niet de oorzaak was van Shlecks kettingprobleem...: vooraan op groot blad en achteraan op kleinste verzet/grootste blad.