Shimano schijfrem remt niet meer
Ik rijd inmiddels 2 jaar dag in dag uit met schijfremmen naar het werk, met ook onverharde stukken. Echt remkracht verloren heb ik nog nooit gehad, als je spreekt over niks remkracht en thuis na wat vijswerk wel veel remkracht zou ik de boel toch eens ontluchten wat dat klinkt volledig verkeerd. Zelfs als je ijzer op ijzer aan het remmen bent moet je olie nog steeds voor druk zorgen.
Een keer of twee per jaar schuur ik mijn remblokken wel op en ontvet ik de schijf, bij de mtb doe ik dit nooit maar door op straat te rijden komt er een boel olie, rubber en andere vuiligheid afkomstig van auto's op je schijf terecht. De blokken zijn dan echt vettig, dezelfde plakboel als op je ketting komt te zitten.
Een keer of twee per jaar schuur ik mijn remblokken wel op en ontvet ik de schijf, bij de mtb doe ik dit nooit maar door op straat te rijden komt er een boel olie, rubber en andere vuiligheid afkomstig van auto's op je schijf terecht. De blokken zijn dan echt vettig, dezelfde plakboel als op je ketting komt te zitten.
Ik rijd nu ook een jaartje (dik 8000km) met schijfremmen op mijn koersfiets. Het lawaai maken bij regen/vuil weer herken ik ook. Soms erg storend, totdat je moet remmen en je zonder moeite erg snel stil staat
Ik heb 1 keer gehad dat de remkracht achter wegviel, dit kwam omdat ik bij het installeren de remmen niet goed had ontlucht
Vooraan lukte perfect maar achteraan moet je de fiets zo zetten dat de remklauw echt helemaal beneden hang (bij mijn fiets moet die dus los) en dan 2 keer een volledige spuit met remvloeistof erdoor jagen totdat de bubbeltjes verdwenen zijn. Daarna nooit meer last.
Mijn remblokken gaan ongeveer 5000km mee (standaard Icetech resin blokken van Shimano)
Je hoort duidelijk wanneer je ze moet vervangen, de metalen clip tussen de remblokken raakt de schijven en dat geeft een stevig gepiep tijdens het remmen (zonder dat je remkracht verliest)
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
Ik heb 1 keer gehad dat de remkracht achter wegviel, dit kwam omdat ik bij het installeren de remmen niet goed had ontlucht
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Vooraan lukte perfect maar achteraan moet je de fiets zo zetten dat de remklauw echt helemaal beneden hang (bij mijn fiets moet die dus los) en dan 2 keer een volledige spuit met remvloeistof erdoor jagen totdat de bubbeltjes verdwenen zijn. Daarna nooit meer last.
Mijn remblokken gaan ongeveer 5000km mee (standaard Icetech resin blokken van Shimano)
Je hoort duidelijk wanneer je ze moet vervangen, de metalen clip tussen de remblokken raakt de schijven en dat geeft een stevig gepiep tijdens het remmen (zonder dat je remkracht verliest)
![Afbeelding](https://veloviewer.com/SigImage/11ccec/3/4/M/n/abcdijghij.png)
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36
Maar hoe kan het dan dat ze geluid maken bij regen. En bij de mtb niet? Lijkt mij erg dezelfde techniek.
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Door de stijlpolitie, of zijn er nog valide argumenten tegen introductie ?klimmer schreef:Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.
on topic: kneep je je remhendel door tot aan het stuur of had je wel genoeg druk op je leiding, achter voelt nog wel een iets zachter aan omdat de leiding veel langer is ?
Probleem lijkt me te liggen in niet goed gecentreerde klauwen in combinatie met blokken die wat vochtig zijn en wellicht niet zijn ingeremd
Ook als je remklauw niet goed vast zit zou je nog wel voldoende druk moeten hebben en kunnen remmen, gaat meer gepaard met bijten/bonken
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
-
- Forum-lid
- Berichten: 1229
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Zo voor de vuist weg zou ik zeggen ;specializedmerida schreef:Door de stijlpolitie, of zijn er nog valide argumenten tegen introductie ?klimmer schreef:Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.
-Gewicht, schijfremmen maken je fiets meer als een halve kilo zwaarder. Zeker voor een racefiets toch een vrij grote gewichtstoename.
-helemaal niet storingsongevoelig, blokken moeten ingeremd, schijven vetvrij zijn, zuigers die vuil worden haperen.....
-moeilijker om wiel te wisselen
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36
Dat is ook mijn ervaring. As los en klaar.hoedinie schreef:juist makkelijker.dwangarbeider schreef:-moeilijker om wiel te wisselen
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36
Grappig nooit over nagedacht. Maar op de mtb zit ik altijd in het bos. Dus veel gestuiter etc. En idd op de weg hoor je elk geluidje.TL@ schreef:Straffer nog, het is gewoon dezelfde techniek.
Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt. Op de MTB heb ik ook wel maar daar stoort het om de 1 of andere reden minder (je rijdt daar dan ook niet mee op de weg, normaal gezien)
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Dat gewicht maakt in de polder niet zo veel uit hoordwangarbeider schreef:Zo voor de vuist weg zou ik zeggen ;specializedmerida schreef:Door de stijlpolitie, of zijn er nog valide argumenten tegen introductie ?klimmer schreef:Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.
-Gewicht, schijfremmen maken je fiets meer als een halve kilo zwaarder. Zeker voor een racefiets toch een vrij grote gewichtstoename.
-helemaal niet storingsongevoelig, blokken moeten ingeremd, schijven vetvrij zijn, zuigers die vuil worden haperen.....
-moeilijker om wiel te wisselen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Als ik lek rij moet ik gewoon bi bandje wisselen, heb geen volg auto
Als je geen Avid of formula remmen hebt, heb je zelden problemen met zuigers, inremmen hoeft alleen met nieuwe blokken
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl