Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano schijfrem remt niet meer

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 19 okt 2015 13:18

Ik rijd inmiddels 2 jaar dag in dag uit met schijfremmen naar het werk, met ook onverharde stukken. Echt remkracht verloren heb ik nog nooit gehad, als je spreekt over niks remkracht en thuis na wat vijswerk wel veel remkracht zou ik de boel toch eens ontluchten wat dat klinkt volledig verkeerd. Zelfs als je ijzer op ijzer aan het remmen bent moet je olie nog steeds voor druk zorgen.

Een keer of twee per jaar schuur ik mijn remblokken wel op en ontvet ik de schijf, bij de mtb doe ik dit nooit maar door op straat te rijden komt er een boel olie, rubber en andere vuiligheid afkomstig van auto's op je schijf terecht. De blokken zijn dan echt vettig, dezelfde plakboel als op je ketting komt te zitten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 okt 2015 13:44

Ik rijd nu ook een jaartje (dik 8000km) met schijfremmen op mijn koersfiets. Het lawaai maken bij regen/vuil weer herken ik ook. Soms erg storend, totdat je moet remmen en je zonder moeite erg snel stil staat :winkthumb:

Ik heb 1 keer gehad dat de remkracht achter wegviel, dit kwam omdat ik bij het installeren de remmen niet goed had ontlucht :oops:
Vooraan lukte perfect maar achteraan moet je de fiets zo zetten dat de remklauw echt helemaal beneden hang (bij mijn fiets moet die dus los) en dan 2 keer een volledige spuit met remvloeistof erdoor jagen totdat de bubbeltjes verdwenen zijn. Daarna nooit meer last.

Mijn remblokken gaan ongeveer 5000km mee (standaard Icetech resin blokken van Shimano)

Je hoort duidelijk wanneer je ze moet vervangen, de metalen clip tussen de remblokken raakt de schijven en dat geeft een stevig gepiep tijdens het remmen (zonder dat je remkracht verliest)
Afbeelding

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 19 okt 2015 14:55

Maar hoe kan het dan dat ze geluid maken bij regen. En bij de mtb niet? Lijkt mij erg dezelfde techniek.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 okt 2015 15:02

Straffer nog, het is gewoon dezelfde techniek.

Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt. Op de MTB heb ik ook wel maar daar stoort het om de 1 of andere reden minder (je rijdt daar dan ook niet mee op de weg, normaal gezien)
Afbeelding

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 19 okt 2015 15:52

klimmer schreef:Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.
Door de stijlpolitie, of zijn er nog valide argumenten tegen introductie ?

on topic: kneep je je remhendel door tot aan het stuur of had je wel genoeg druk op je leiding, achter voelt nog wel een iets zachter aan omdat de leiding veel langer is ?

Probleem lijkt me te liggen in niet goed gecentreerde klauwen in combinatie met blokken die wat vochtig zijn en wellicht niet zijn ingeremd

Ook als je remklauw niet goed vast zit zou je nog wel voldoende druk moeten hebben en kunnen remmen, gaat meer gepaard met bijten/bonken
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 19 okt 2015 20:29

specializedmerida schreef:
klimmer schreef:Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.
Door de stijlpolitie, of zijn er nog valide argumenten tegen introductie ?
Zo voor de vuist weg zou ik zeggen ;

-Gewicht, schijfremmen maken je fiets meer als een halve kilo zwaarder. Zeker voor een racefiets toch een vrij grote gewichtstoename.
-helemaal niet storingsongevoelig, blokken moeten ingeremd, schijven vetvrij zijn, zuigers die vuil worden haperen.....
-moeilijker om wiel te wisselen

Gebruikersavatar
hoedinie
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:04

Gebruikersavatar hoedinie 19 okt 2015 21:32

dwangarbeider schreef:-moeilijker om wiel te wisselen
juist makkelijker.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2015 22:03

Dan wil ik wel een wedstrijdje doen ;) Dat ga je namelijk 100% zeker verliezen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 okt 2015 22:09

Na wat oefenen is het nauwelijks trager en met steekas (Rat van Focus) zelfs even snel.

Dan nog zal dat als toerist niet veel uitmaken, denk ik.
Afbeelding

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 19 okt 2015 22:36

hoedinie schreef:
dwangarbeider schreef:-moeilijker om wiel te wisselen
juist makkelijker.
Dat is ook mijn ervaring. As los en klaar.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 19 okt 2015 22:37

TL@ schreef:Straffer nog, het is gewoon dezelfde techniek.

Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt. Op de MTB heb ik ook wel maar daar stoort het om de 1 of andere reden minder (je rijdt daar dan ook niet mee op de weg, normaal gezien)
Grappig nooit over nagedacht. Maar op de mtb zit ik altijd in het bos. Dus veel gestuiter etc. En idd op de weg hoor je elk geluidje.

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 19 okt 2015 22:51

dwangarbeider schreef:
specializedmerida schreef:
klimmer schreef:Dit is precies de reden dat de introductie van schijfremmen stuit op veel weerstand en weinig enthousiasme.
Door de stijlpolitie, of zijn er nog valide argumenten tegen introductie ?
Zo voor de vuist weg zou ik zeggen ;

-Gewicht, schijfremmen maken je fiets meer als een halve kilo zwaarder. Zeker voor een racefiets toch een vrij grote gewichtstoename.
-helemaal niet storingsongevoelig, blokken moeten ingeremd, schijven vetvrij zijn, zuigers die vuil worden haperen.....
-moeilijker om wiel te wisselen
Dat gewicht maakt in de polder niet zo veel uit hoor :lol:
Als ik lek rij moet ik gewoon bi bandje wisselen, heb geen volg auto
Als je geen Avid of formula remmen hebt, heb je zelden problemen met zuigers, inremmen hoeft alleen met nieuwe blokken :o
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Plaats reactie