Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Setje handgespaakte wielen.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 27 okt 2015 12:48

hobbyist schreef:Handgespaakte wielen smoelen niet zo mooi.
O?

Leg eens uit?
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 27 okt 2015 13:07

Op het advies van brede velgen zou ik in ieder geval eerst even kijken of dat wel in jouw fiets past. In mijn geval ben ik bang dat het niet past; rij nu een mavic open pro met 25 mm GP4000S2 bandje, en dan heb ik nog maar enkele mm speling.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9108
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 okt 2015 13:25

jorisb schreef:Op het advies van brede velgen zou ik in ieder geval eerst even kijken of dat wel in jouw fiets past. In mijn geval ben ik bang dat het niet past; rij nu een mavic open pro met 25 mm GP4000S2 bandje, en dan heb ik nog maar enkele mm speling.
Dat is een goede tip! Overigens zal een 25 mm bandje om een brede velg waarschijnlijk wel sneller passen dan hetzelfde bandje om een smalle velg. Op de brede velg zal de band immers minder "hoog" uitvallen. met mijn CXP33 velgen (smal) schraapte de 25 mm band net niet tegen de remhoef, met mijn Hplusson Archetypes is er veel meer ruimte.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 27 okt 2015 13:43

Precies, in de hoogte zou me ook helpen, alleen dan ben ik bang dat de breedte een probleem gaat worden (mijn frame is nu een jaar of 4 oud denk ik). De achtervork is namelijk nogal smal.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9108
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 okt 2015 14:28

Ik kan het me nauweljks voorstellen eigenlijk (dat het niet past). Ik heb nu 3 sets met brede velgen (Archetype, Reynolds Assault en Ryde Pulse) die ik alledrie met 25mm banden rij (respectievelijk Vredestein Senzo, Vittoria Open Corsa en Schwalbe One). In alle gevallen steekt de band eigenlijk nauwelijks buiten de velgrand uit.
Dat heeft dan weer als bijkomend voordeel dat ik de remmetjes niet meer open hoef te zetten bij een wiel-wissel :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 27 okt 2015 17:56

Kijk eens naar site van handgespaakt.nl. Hierin worden alle relevante dingen over wielen uitgelegd. Ken diverse mensen die hier wielen hebben laten bouwen. Allen zeer tevreden. Maakt ook wielen met hoge (full)carbonvelgen.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 28 okt 2015 19:56

hobbyist schreef:Wielbouwers hebben meestal juist geen verkooppraatjes materialist, dat zijn mensen die helemaal gek zijn van de wielersport en de juiste combinatie voor jou willen samenstellen. Wanneer hij alleen maar verkooppraatjes zou hebben had hij mij ook gewoon 240 naven laten kiezen. Merken als campa, Shimano en Fulcrum gaan juist voor de massa en willen zoveel mogelijk verkopen .
Ik weet niet wie je dit heeft wijs gemaakt, maar shimano en campa zijn niet groot geworden omdat ze troep maken. Er zijn zat wielbouwers die vanuit hun marges praten en bouwen met middelmatige spullen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet afzien van handgebouwd maar wel dat je het woord van een wielbouwer nou ook weer niet heilig moet laten zijn. Ik zou bijvoorbeeld liever op een setje c24's rijden dan op een onbestemd Chinees velgjes waar een self proclaimed wielbouwer zijn sticker op heeft geplakt. Dat de spaakbreuken elkaar opvolgden na die eerste spaakbreuk zegt meer over de reparateur dan de kwaliteit van je wielen.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 28 okt 2015 20:35

lawnmower schreef:
hobbyist schreef:Wielbouwers hebben meestal juist geen verkooppraatjes materialist, dat zijn mensen die helemaal gek zijn van de wielersport en de juiste combinatie voor jou willen samenstellen. Wanneer hij alleen maar verkooppraatjes zou hebben had hij mij ook gewoon 240 naven laten kiezen. Merken als campa, Shimano en Fulcrum gaan juist voor de massa en willen zoveel mogelijk verkopen .
Ik weet niet wie je dit heeft wijs gemaakt, maar shimano en campa zijn niet groot geworden omdat ze troep maken. Er zijn zat wielbouwers die vanuit hun marges praten en bouwen met middelmatige spullen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet afzien van handgebouwd maar wel dat je het woord van een wielbouwer nou ook weer niet heilig moet laten zijn. Ik zou bijvoorbeeld liever op een setje c24's rijden dan op een onbestemd Chinees velgjes waar een self proclaimed wielbouwer zijn sticker op heeft geplakt. Dat de spaakbreuken elkaar opvolgden na die eerste spaakbreuk zegt meer over de reparateur dan de kwaliteit van je wielen.
ligt er ook aan of TS überhaupt wel bij een self proclaimed wielbouwer geweest is, je hebt wielbouwers en wielbouwers.

denk dat iedereen wel liever op een C24 setje rijdt dan op China hoepels, maar net zo goed op een setje gemaakt door een Wheeltec, Frieke, Handgespaakt, Zoran etc etc

(dure) fabriekwielen zijn zeker ook niet heilig...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 okt 2015 20:39

Zijn fabriekswielen eigen machinaal gespaakt, of zijn alle wielen handgespaakt? (Ik kan me nl. niet voorstellen hoe een spaakmachine er uit zou moeten zijn).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27880
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 okt 2015 20:51

Kan beide. Hier op t forum hebben we wel eens foto's voorbij zien komen van Fulcrum wielen die met een machine gespaakt zijn. Maar bijvoorbeeld FFWD wordt gewoon met de hand gespaakt. Het één is niet per se beter dan het ander, het gaat om de uitvoering.

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 28 okt 2015 21:00

Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Lomax
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mar 2014 22:03

Lomax 28 okt 2015 23:28

53x11 schreef: Dat is een goede tip! Overigens zal een 25 mm bandje om een brede velg waarschijnlijk wel sneller passen dan hetzelfde bandje om een smalle velg. Op de brede velg zal de band immers minder "hoog" uitvallen. met mijn CXP33 velgen (smal) schraapte de 25 mm band net niet tegen de remhoef, met mijn Hplusson Archetypes is er veel meer ruimte.
Even een vraagje tussendoor. Hoe beviel het om met 25mm bandjes op de CXP33 velgen te rijden? Ik twijfel om over te stappen naar 25mm als mijn 23mm bandjes zijn versleten. Goed idee of beter op 23mm blijven rijden met CXP33 velgen?
thnx

Plaats reactie