Pagina 2 van 2
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 06 nov 2015 22:53
door Karl66
Ik zal er wel weer niks van snappen, maar we hebben toch al een redelijke standaard BB van 68mm, waar je, al dan niet met buitenboordlagers, zowat elk crankstel in kwijt kan? Ook wel bekend als BSA? Wat is hier dan de toegevoegde waarde van?
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 06 nov 2015 23:09
door 53x11
Dat er een 30 mm as in past. En dat je, door de lagers ín het frame te plaatsen ipv daarbuiten, de Q-factor maximaal klein kunt houden.
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 06 nov 2015 23:56
door Ernie C.
En hoe ga je zo'n cup aandraaien met zo'n dun randje? En dan heb ik het nog niet eens over het losdraaien van cups die erg vast zitten. Ik voorzie een hoop bekraste frames.
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 07 nov 2015 11:49
door de zwarten
Met die BB tool van chris king zie ik niet veel krassen komen.
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 08 nov 2015 08:12
door riquest
Is dit nu ook voor carbon frames met press fit straks te gebruiken? Het was al lastig om er wijs uit te worden en dit maak het ook niet makkelijker.
Wellicht kan een van de technische forummers het in jip en Janneke taal aan mij voorkauwen. Alvast bedankt (:-)
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 08 nov 2015 08:19
door klimmer
Staat er al: schroefdraad in carbon is niet mogelijk, alleen in metalen brackethulsen: aluminium, staal of titanium. Dit is toch duidelijke J&J-taal?
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 08 nov 2015 09:12
door havana
Niet duidelijk wat riquest bedoelt. Voor nieuwe frames ja, want die zullen er (hopelijk!) mee uitgerust gaan worden. Voor bestaande carbon frames met PF30, zie antwoord @Klimmer.
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 08 nov 2015 11:15
door Trappers
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 08 nov 2015 15:49
door riquest
havana schreef:Niet duidelijk wat riquest bedoelt. Voor nieuwe frames ja, want die zullen er (hopelijk!) mee uitgerust gaan worden. Voor bestaande carbon frames met PF30, zie antwoord @Klimmer.
Mijn Cube (carbon racer) heb ik zelf al eens willen vervangen met nieuwe pers lagers van Hope. Deze bevatten een kunststof huls die ook geschroefd wordt. De linkerkant schroeft dan vast op de rechterkant (over andersom). Het is dan een combi van persen en daarna schroeven.
Bij deze zou dat op dezelfde manier kunnen6 maar wat ik inderdaad zie is dat alleen over schroefdraad gaat in je frame...?
Overigens heeft mijn Cube een aluminium bus waarin de bracket is geperst. Wellicht is het schroefdraad dan ook te tappen zodat de T47 ook bruikbaar is.
Zoals ik al aangeef, alleen maar vragen van de leek. hopelijk is het zo iets duidelijker met deze toelichting.
Anders gewoon even wachten op de intro van 2016. Dan zal er wel meer duidelijk worden.
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 08 nov 2015 20:51
door bigfloor
Alhoewel ik het nog steeds een goed idee vind, vraag ik me wel af of er geen andere problemen gaan komen met carbon frames (de niet metalen frames beter gezegd) waar dus geen schroefdraad in getapt kan worden. Dan moet er dus iets van een metalen bus ingelijmd worden waar vervolgens de schroefdraad in zit (zeg maar de manier die oa door Colnago wordt toegepast).
Lossen we dan niet het probleem van Pressfit op (kraken) en krijgen dan daarvoor een ander probleem terug (losrakende metalen bus) ?
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 08 nov 2015 21:37
door 53x11
Dat is met standaard bsa (of ita) draad in een carbon frame toch niet anders?
Re: Nieuw type Bottom bracket: T47
Geplaatst: 09 nov 2015 23:48
door klimmer
Mijn internet security software zegt Malware site!
Even afwachten maar.