Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vittoria Grafeen banden

wm
Forum-lid

wm 15 dec 2015 12:14

Volgens mij heb ik in de krant van "wakker Nederland" gelezen dat Vittoria momenteel op zoek is naar partners t.a.v. de autobandenfabricage.

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 15 dec 2015 23:13

Da's wel heel behoorlijk simplistisch om het marketing crap te noemen...

Als je een beetje bekend bent met hoe het proces van product ontwikkeling werkt dan begrijp je dat een bedrijf hier miljoenen Euro's in steekt. Testen worden natuurlijk in ideale omstandigheden gedaan, dus wellicht zullen de "marketing" cijfers zeker niet altijd gehaald worden.

Echter, als bedrijf kan je tegenwoordig niet meer wegkomen met nep cijfers. Zeker niet met een relatief simpel product als banden. Daarvoor is de concurrentie te scherp en de wereld te transparant geworden middels internet/fora en social media. Daarnaast zullen de banden zeker ook getest zijn door de diverse toprijders en die hebben ook hun feedback gegeven.

Onderaan in het artikel, in één van de links die hier geplaatst is, staat ook een interessant stukje commentaar, welke mij als relatieve leek goed onderbouwd lijkt en ook in de eigenschappen van de band terug lijken te komen.

Citaat:
"Grafeen is maar één atoomlaag dik. Grafiet is eigenlijk gestapeld grafeen. De molecuulstructuur is anders dan die van het reguliere koolstof. Plat en zeshoekig. Net zoals diamant koolstof is met een gekantelde molecuulstructuur, die iets dikker is dan grafeen. De moluculen zijn allemaal onderling verbonden, waardoor een sterke nanolaag ontstaat. Grafeen is ook supergeleidend."

Daarnaast, ook Continental is met zo'n soort goedje in z'n banden gekomen. Het zogenaamde Black Chili compound in onder andere de Grand Prix series. Laten dat nou hele populaire bandjes zijn en niet zonder reden...

campasuper
Forum-lid

campasuper 16 dec 2015 10:12

Zolang het niet op Tommy's Tele Shopping is, krijgt het van mij nog niet het voordeel van de twijfel ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 16 dec 2015 16:59

ruud_k schreef: Onderaan in het artikel, in één van de links die hier geplaatst is, staat ook een interessant stukje commentaar, welke mij als relatieve leek goed onderbouwd lijkt en ook in de eigenschappen van de band terug lijken te komen.

Citaat:
"Grafeen is maar één atoomlaag dik. Grafiet is eigenlijk gestapeld grafeen. De molecuulstructuur is anders dan die van het reguliere koolstof. Plat en zeshoekig. Net zoals diamant koolstof is met een gekantelde molecuulstructuur, die iets dikker is dan grafeen. De moluculen zijn allemaal onderling verbonden, waardoor een sterke nanolaag ontstaat. Grafeen is ook supergeleidend."

Daarnaast, ook Continental is met zo'n soort goedje in z'n banden gekomen. Het zogenaamde Black Chili compound in onder andere de Grand Prix series. Laten dat nou hele populaire bandjes zijn en niet zonder reden...
Zo goed is dit toch niet onderbouwd, want in Grafeen of Grafiet zitten geen moleculen, maar het betreft een atoom rooster. Als je in een technische onderbouwing de verkeerde termen gebruikt komt het toch niet zo sterk over.
Desondanks ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze rijden...

Jweijters
Forum-lid

Jweijters 16 dec 2015 19:54

Hoi knukkel, nu even de termen juist zetten,

Een molecuul is een set chemisch gebonden atomen. Ook grafeen bestaat uit chemisch gebonden atomen, koolstof atomen, deze zijn sp2-gehybridiseerd, wat iets zegt over de hoek die de orbitalen maken, ook wel de hoek tussen de atomen. Deze is 120 graden. Zo vormen 6 atomen een ring in een vlakke structuur, omdat een koolstofatoom in een sp2-hybridisering 3 verbindingen vormt, worden de ringen aan elkaar gevormd, wat weer leidt tot grote platte molecullen. Grafiet kan worden gezien als een opeenstapeling van grafeen moleculen, vanwege de vrije electronen in grafeen, vomen deze samen,in een covalente verbinding, grafiet, het atoomrooster van grafiet is dan ook hexagonaal, vanwege deze vrije electronen is grafiet ook electrisch geleidend. Dit in tegenstelling tot diamant, wat een tedraëderstructuur, 4vlak structuur, heeft, en geen vrije electronen. In diamant heeft ieder atoom 4verbindingen met een onderlinge hoek van 112 graden. Het vormt géén platte structuur! Dat stuk, net zoals diamant, is mijn inziens niet juist geïntrepeteerd door de schrijver van het artikel.

Nu terug on topic,

Nu wat speculatie:
De grafeen moleculen, wat over het algemeen lange moleculen zijn, zullen in de band een bepaalde oriëntatie hebben waardoor ze bepaalde eigenschappen aan de band toevoegen. Zie het maar als koolstofvezels, maar dan in het mini.
Hierdoor heeft een band in de richting van de grafeen moleculen andere eigenschappen dan haaks op de structuur. Hierdoor, kan ik mij voorstellen, zal een dergelijke band specifieke eigenschappen krijgen, maar dat is speculatie.

Wat ik in ieder geval wel lees is dat er in een tube nog steeds siliconen zitten tegen het lekken van de band.

Gr,
Joris

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 17 dec 2015 00:03

Nu ben ik niet afgestudeerd als chemicus, maar dan heb je het toch over de atoomstructuur, en niet de molecuul structuur? De scheikunde leraar sloeg ons vroeger iig om de oren als je het over moleculen in diamant of grafiet had :?

Jweijters
Forum-lid

Jweijters 18 dec 2015 10:22

in grafiet en diamant heb je het inderdaad over de atomstructuur. Men dacht dan ook altijd dat grafiet uit enkel covalent gebonden atomen bestond, nu blijkt dat grafiet uit grafeen bestaat.... maar bij grafiet blijf je het hebben over de atoomstructuur.
in grafeen heb je het over de molecuulstructuur, in grafeen zijn de atomen dan ook chemisch gebonden.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 18 dec 2015 10:48

Volgens wat ik lees heeft grafeen een kristalstructuur. Volgens bovenstaande moet dat een moleculaire kristalstructuur zijn. Als ik me goed herinner (is al heel lang geleden dat ik scheikunde studeerde) is een kristalstructuur drie-dimensionaal. Hoe rijmt zich dat dan met een dikte van slechts één atoom?

Ik ben nagenoeg alles vergeten over chemie (op wat gemeengoed na), maar dat van die hybridisaties herinner ik me nog goed. De sp2 120 en de sp3 109 en 28'; en als je die 28' vergat op het examen, dikke rode streep erdoor. Haha. Een mens zou er nog nostalgisch van worden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2015 15:01

ruud_k schreef:
Echter, als bedrijf kan je tegenwoordig niet meer wegkomen met nep cijfers. Zeker niet met een relatief simpel product als banden. Daarvoor is de concurrentie te scherp en de wereld te transparant geworden middels internet/fora en social media. Daarnaast zullen de banden zeker ook getest zijn door de diverse toprijders en die hebben ook hun feedback gegeven.
Wie gaat die laag van één atoom dik terugvinden in die band? Ik ben in ieder geval benieuwd hoe ze zoiets produceren en hoe ze de kwaliteitscontrole uitvoeren.

Als het gewoon erg goede bandjes zij worden ze toch wel verkocht. Dan maakt het niet uit of er daadwerkelijk grafeen in zit of dat ze gewoon de puntenslijper van kantoor boven de productielijn hebben geïnstalleerd.
Campagnolo Ultra Dork

luukr
Forum-lid

luukr 11 jan 2016 08:35

Iemand al ervaring met de band? Hoor er niet zoveel meer over.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 14 jan 2016 09:30

Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

ProTon
Forum-lid

Gebruikersavatar ProTon 14 jan 2016 10:15

campasuper schreef:Zolang het niet op Tommy's Tele Shopping is, krijgt het van mij nog niet het voordeel van de twijfel ...
:lol: :lol: :lol:

Plaats reactie