Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportvoeding jeugd

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 07 jan 2016 21:59

Ze is gek op speltpap, maar zelfs daar hoef ik niet mee aan te komen. Let wel op, regelmatig staan we 6 uur 's ochtends op, dus het is echt vroeg. Drinken lukt gelukkig wel redelijk, vandaar dat ik eerst in de "sportvoedings" hoek aan het kijken was, waarbij een sportdrank redelijk voor de hand liggend is, echter die staan meestal stijf van de suiker en ik zou het liefst iets van voedingswaarde nog zien terugkomen.

Chocomelk is ook rijkelijk voorzien van suiker, echter hier komen ook nog wel wat eiwitten en mineralen (calcium en magnesium) in voor, ik zie dat wel als een redelijk alternatief voor nu.

Hierbij nog een leuke uitleg inzake isotoon :-)

http://90.informatie.fitnessnet.nl/

Gebruikersavatar
maikelvw
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jul 2015 08:51

Gebruikersavatar maikelvw 08 jan 2016 09:36

ruud_k schreef:Ze is gek op speltpap, maar zelfs daar hoef ik niet mee aan te komen. Let wel op, regelmatig staan we 6 uur 's ochtends op, dus het is echt vroeg. Drinken lukt gelukkig wel redelijk, vandaar dat ik eerst in de "sportvoedings" hoek aan het kijken was, waarbij een sportdrank redelijk voor de hand liggend is, echter die staan meestal stijf van de suiker en ik zou het liefst iets van voedingswaarde nog zien terugkomen.

Chocomelk is ook rijkelijk voorzien van suiker, echter hier komen ook nog wel wat eiwitten en mineralen (calcium en magnesium) in voor, ik zie dat wel als een redelijk alternatief voor nu.

Hierbij nog een leuke uitleg inzake isotoon :-)

http://90.informatie.fitnessnet.nl/
ik zou vooraf nooit chocomel gebruiken.
waarom wil je niet dat er suikers inzitten? je hebt juist suikers nodig als brandstof.
Ik snap heel goed dat je de rest van de week oplet dat kinderen niet teveel suiker binnen krijgen, maar voor een wedstrijd lijkt me dat helemaal geen probleem.

Je zal als je in de sportvoeding hoek zoekt alleen maar producten tegen komen met (fruit)suikers.

over isotoon:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Isotoon

Het is maar net waar je zoekt, maar Isotoon wordt super vaak misbruikt

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 jan 2016 09:56

Jans schreef:@maikelvw En als je zoiets nu niet weg kunt krijgen? Daar begint het topic zo ongeveer mee. Ik kan me niet voorstellen als je 's morgens geen brood door je keel kunt krijgen, dat je dan wel zo'n reep erdoor kunt krijgen.
En ik zou zelf ook kiezen voor een pakje chocomel ipv sportdrank.
Brood is droog en korrelig. Een reep is smeuïg en zoet. Ik hou het heel vroeg ook het liefst bij zuivel of pap of iets dergelijks. Een banaan gaat ook nog wel. Weet ik veel waarom dat is. het is gewoon zo.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8831
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jan 2016 10:08

TumTumTum schreef:
Jans schreef:@maikelvw En als je zoiets nu niet weg kunt krijgen? Daar begint het topic zo ongeveer mee. Ik kan me niet voorstellen als je 's morgens geen brood door je keel kunt krijgen, dat je dan wel zo'n reep erdoor kunt krijgen.
En ik zou zelf ook kiezen voor een pakje chocomel ipv sportdrank.
Brood is droog en korrelig. Een reep is smeuïg en zoet. Ik hou het heel vroeg ook het liefst bij zuivel of pap of iets dergelijks. Een banaan gaat ook nog wel. Weet ik veel waarom dat is. het is gewoon zo.
Nou, ik ken diverse repen die verre van smeuiig zijn, gewoon zo droog als gort. Nu vind ik diverse broodsoorten helemaal niet korrelig, maar ik kan 's ochtend goed brood door mijn keel krijgen. Die banaan begrijp ik wel, die heft een flinke "glijfactor".
Ik heb meer het probleem dat ik tijdens het fietsen de repen niet weg krijg. Nu heb ik alle tijd om af te stappen, en met een beetje water lukt het weer prima.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 08 jan 2016 10:38

maikelvw schreef:
over isotoon:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Isotoon

Het is maar net waar je zoekt, maar Isotoon wordt super vaak misbruikt
Isotoon wordt helemaal niet misbruikt! Je refereert zelfs naar een uitleg die dit bevestigd. Zoek eens op hoe vocht vanuit de darmen in het lichaam wordt opgenomen!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 jan 2016 11:38

Gelukkig heb ik het probleem van vroeg eten niet, ik lust altijd boterhammen. In mijn omgeving regelmatig te maken gehad met mensen met hetzelfde probleem. Twee tips. Hoe vroeg het ook is ruim tijd in om te eten (dit kan ook in de auto bij een lange reis, maar zorg voor rust voor degenen die moeilijk eet). Mijn ervaring door de jaren is ook dat het helemaal niet echt vast voedsel hoeft te zijn. Vla of pudding voldoet prima en ik heb gemerkt dat veel mensen dat wel redelijk makkelijk weg krijgen 's morgens. Enige nadeel daarvan is dat als het van koemelk is bij sommige dit veel slijmontwikkeling of maagproblemen geeft, maar dan zijn de soja varianten prima oplossingen. Zeker bij een relatief korte inspanning van <1 uur zou ik niet te veel pushen naar echt vast voedsel, als er maar wat energie binnenkomt en de spijsvertering op gang wordt gebracht.
Ach, ik zeg ook maar wat

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 10 jan 2016 21:45

maikelvw schreef:
ruud_k schreef:Ze is gek op speltpap, maar zelfs daar hoef ik niet mee aan te komen. Let wel op, regelmatig staan we 6 uur 's ochtends op, dus het is echt vroeg. Drinken lukt gelukkig wel redelijk, vandaar dat ik eerst in de "sportvoedings" hoek aan het kijken was, waarbij een sportdrank redelijk voor de hand liggend is, echter die staan meestal stijf van de suiker en ik zou het liefst iets van voedingswaarde nog zien terugkomen.

Chocomelk is ook rijkelijk voorzien van suiker, echter hier komen ook nog wel wat eiwitten en mineralen (calcium en magnesium) in voor, ik zie dat wel als een redelijk alternatief voor nu.

Hierbij nog een leuke uitleg inzake isotoon :-)

http://90.informatie.fitnessnet.nl/
ik zou vooraf nooit chocomel gebruiken.
waarom wil je niet dat er suikers inzitten? je hebt juist suikers nodig als brandstof.
Ik snap heel goed dat je de rest van de week oplet dat kinderen niet teveel suiker binnen krijgen, maar voor een wedstrijd lijkt me dat helemaal geen probleem.

Je zal als je in de sportvoeding hoek zoekt alleen maar producten tegen komen met (fruit)suikers.

over isotoon:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Isotoon

Het is maar net waar je zoekt, maar Isotoon wordt super vaak misbruikt
De kern van het vraagstuk zit 'm niet in het feit of er wel of niet suikers inzitten (de suikers zijn simpelweg nodig tijdens de prestatie), echter, als ik puur het stukje "sportvoeding" onder de loep neem, dan merk je al snel dat de hoeveelheid suikers van dergelijke voeding is afgestemd op een volwassene.

Bij het gebruik van poeders kan je natuurlijk wel minder gebruiken, maar dat heeft weer z'n weerslag op de smaak.

Verder is isotoon gewoon isotoon, daar valt niet zoveel aan te misbruiken denk ik :winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13457
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2016 22:03

Chocomel lijkt me zo slecht niet niet, zeker niet voor een kind. Is ontbijtkoek niets? dat krijgen ze bij mij altijd wel weg.

Zelf heb ik soms ook moeite met eten. Ik doen dan een banaan, 100ml vanille yogurt en drie geperste sinasappels in de blender, soms nog wat spinazie bladere erbij en daar fiets is prima 2en half uur op. kinderen vinden het ook lekker.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2016 00:37

Koekjes en chocomel, dan heeft ze niet zo'n hele boterham of dampende bak pap voor zich staan. Een kind van 12 hoort om 6:00u nog gewoon in bed te liggen dus ik begrijp goed dat ze daar dan nog geen trek in heeft.

Mijn zoontje van 6 had zwemles tussen 17:15u en 18:15u en met van te voren warm eten kreeg hij last van zijn maag maar als hij niks at was hij halverwege ook niet meer vooruit te branden. Die kreeg gewoon één of twee sportrepen en daar heeft hij niks aan overgehouden (behalve zij C-diploma). Dat waren de Aptonia repen van de Decathlon of gewoon mueslirepen van de Lidl of van Lu, die doen qua calorieën nauwelijks onder voor een sportreep.
Campagnolo Ultra Dork

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 16 jan 2016 22:08

Ik vind dat ik ook om 6 uur nog in bed hoor te liggen in het weekend... ;)

Feit is dat die wedstrijden vroeg beginnen en soms is het ook nog wel een stukje rijden er naar toe.

Anyway, morgenochtend is het weer zover. Ik sta om 6 uur klaar met een volle beker chocomelk :winkthumb:

Plaats reactie