Pagina 2 van 3
Geplaatst: 17 sep 2010 01:55
door franklin
Poetsen polijsten is niet zo heel moeilijk, maar het kost gewoon erg veel tijd. Afhankelijk van de staat van het te poetsen oppervlak begin je met een fijne of iets grovere polijstpasta. Beter beginnen met een iets te fijne pasta om er vervolgens achter te komen dat sommige krasjes nog niet verdwenen zijn, want dan kun je altijd nog naar een iets grovere pasta. Ben je tevreden dan ga je steeds naar een iets fijnere pasta en ik eindig met een speciale pasta voor chroom. Voor moeilijk bereikbare delen gebruik ik tandenborstels, erg veel tandenborstels. Een oud hemd er overheen, liefst dubbel en dan inpoetsen met de tandenborstel met de doek erover heen. Uitpoetsen zelfde verhaal. Voordeel van deze oude Camagnolo onderdelen is dat de kwaiteit zo goed is dat het eindresultaat bijna weer als nieuw is.
Heb inmiddels beide remmen volledig gepoetst en weer in elkaar gezet. Naven, lagers uit elkaar gehaald en nieuw lagervet aangebracht. Alles weer netjes gemonteerd en nu staan de wielen bij de fm om alle spaken weer op spanning te krijgen. Iets wat ik liever aan de vakman overlaat. Heb inmiddels ook een cassette gevonden. Viel niet mee om een 6-speed cassette te vinden. Heb nu een Sunrace cassette, maar heb de zoektocht naar een orginele campa of eventueel een Sachs Maillard ( waar ik destijds lang mee gereden heb ) nog niet opgegeven.
Het zadel, een San Marco Rolls, zal ik ook nog vervangen. Op zich is het zadel nog in een prima conditie, maar de rails is niet echt mooi meer. Het goud is afgebladderd, ook op plaatsen waar geen bevestiging zat. Gelukkig zag ik dat San Marco op het moment replica's verkoopt van de Rolls zadels, de Vintage collectie.
San Marco Rolls zadel
Toch maar een nieuwe aanschaffen, die dingen zijn niet van de oude te onderscheiden en ik weet dat ik mezelf zou blijven ergeren aan die rails.
Nu nog op zoek naar een paar banden die passen bij deze fiets uit 1990 en ik ben heel dicht bij het punt waarop ik alles weer kan gaan monteren. Nog even wachten op de hulp die ik krijg bij het bijwerken van de kleine lakbeschadigingen.
Geplaatst: 17 sep 2010 03:42
door blueneonn
Wauw! Prachtig dat je zo'n fiets een 2e leven geeft.
Ook leuk dat je ons op de hoogte houd. Ik zal dit zeker volgen en ben zeer benieuwd hoe het er uit gaat zien.
Geplaatst: 26 sep 2010 23:22
door franklin
Heb het nieuwe zadel, de replica van het orginele San Marco Rolls zadel, gekocht en gemonteerd. Ziet er precies hetzelfde uit als het orgineel. Nu maar hopen dat deze rails zich beter houden dan bij het oude zadel.
Sturr helemaal ontdaan van alle lijmresten. Ben nog steeds aan het wachten op mijn wielen waarvan de plaatselijke fm de spaken opnieuw spant. Hij had een monteur minder omdat een van hen een ongeluk heeft gehad en in het ziekenhuis lag. Aangezien dit geen spoedklus is heb ik ook gezegd dat het geen haast heeft.
De lak is bijna bijgewerkt. Het blijft zichtbaar waar de kleine beschadigingen gezeten hebben, maar je moet toch heel goed zoeken om te zien waar dat is. De grootste beschadiging zat op de bovenbuis, maar daar komt straks ook weer de remkabel van de achterrem te zitten en zal dus nagenoeg onzichtbaar zijn.
Wat moet ik allemaal nog doen/zoeken?
-buitenbanden die bij de retro look passen (ben nog aan het zoeken)
-binnenbanden
-buitenkabels voor de remkabels (kleur zwart) kopen
-zoeken van twee kleine dopjes die bovenin de hoods gezeten hebben. Denk dat dezelfde hoods ook gebruikt werden bij groepen waar de remkabels nog boven uit de remgrepen kwam. (nog aan het zoeken)
-stuurlint aanbrengen, heb hier al een mooi zwart stuurlintje liggen alleen nog even twee doppen zonder merknaam vinden. Liever iets neutraals dan doppen met een merknaam erop.
-als laatste zoek ik nog een cassette 6-speed. Liefst Sachs Maillard of Campagnolo. Dit zal wel een een hele lange zoektocht kunnen worden. Gelukkig heb ik een goedkope Sunrace cassette kunnen vinden, dus tot die tijd kan ik in die in ieder geval nog blijven gebruiken.
Geplaatst: 27 sep 2010 12:31
door fromberg
Ik heb vorig jaar voor een collega een lichtgewicht stalen Gazelle opgeknapt. Fiets is nog geweest van Reem Kok, destijds in de Achterhoek een bekend renner. (Spijtig dat ik op dit moment de fotos niet meer kan vinden.) Ik heb dit minder uitgebreid gedaan dan jij dit nu doet maar ik had wel eer van mijn werk en collega blij want de fiets was al door anderen opgegeven..Ik blijf je project volgen..
Geplaatst: 27 sep 2010 15:26
door marconi
Franklin schreef:Poetsen polijsten is niet zo heel moeilijk, maar het kost gewoon erg veel tijd. Afhankelijk van de staat van het te poetsen oppervlak begin je met een fijne of iets grovere polijstpasta. Beter beginnen met een iets te fijne pasta om er vervolgens achter te komen dat sommige krasjes nog niet verdwenen zijn, want dan kun je altijd nog naar een iets grovere pasta. Ben je tevreden dan ga je steeds naar een iets fijnere pasta en ik eindig met een speciale pasta voor chroom. Voor moeilijk bereikbare delen gebruik ik tandenborstels, erg veel tandenborstels. Een oud hemd er overheen, liefst dubbel en dan inpoetsen met de tandenborstel met de doek erover heen. Uitpoetsen zelfde verhaal. Voordeel van deze oude Camagnolo onderdelen is dat de kwaiteit zo goed is dat het eindresultaat bijna weer als nieuw is.
Heb inmiddels beide remmen volledig gepoetst en weer in elkaar gezet. Naven, lagers uit elkaar gehaald en nieuw lagervet aangebracht. Alles weer netjes gemonteerd en nu staan de wielen bij de fm om alle spaken weer op spanning te krijgen. Iets wat ik liever aan de vakman overlaat. Heb inmiddels ook een cassette gevonden. Viel niet mee om een 6-speed cassette te vinden. Heb nu een Sunrace cassette, maar heb de zoektocht naar een orginele campa of eventueel een Sachs Maillard ( waar ik destijds lang mee gereden heb ) nog niet opgegeven.
Het zadel, een San Marco Rolls, zal ik ook nog vervangen. Op zich is het zadel nog in een prima conditie, maar de rails is niet echt mooi meer. Het goud is afgebladderd, ook op plaatsen waar geen bevestiging zat. Gelukkig zag ik dat San Marco op het moment replica's verkoopt van de Rolls zadels, de Vintage collectie.
San Marco Rolls zadel
Toch maar een nieuwe aanschaffen, die dingen zijn niet van de oude te onderscheiden en ik weet dat ik mezelf zou blijven ergeren aan die rails.
Nu nog op zoek naar een paar banden die passen bij deze fiets uit 1990 en ik ben heel dicht bij het punt waarop ik alles weer kan gaan monteren. Nog even wachten op de hulp die ik krijg bij het bijwerken van de kleine lakbeschadigingen.
Vraagje: Veel alu Campa componenten waren afgewerkt met een soort melkachtige beschermlaag die het uiterlijk zo kenmerkend maakten. Poets je nu die beschermlaag niet weg met die polijstpasta's die jij gebruikt hebt?
Geplaatst: 27 sep 2010 16:01
door franklin
Heb bij Mario Verhoeven een cassette besteld, kan dus weer iets wat ik van mijn lijstje schrappen
@ Marconi, de polijstpasta's die ik gebruik zijn heel fijn dus die laag blijft mooi zitten. Heb aan de onderkant van de achter derrailleur wel een flinke kras die ik met wat groffer polijstmiddel te lijf heb moeten gaan en daar is het dus wel eraf. Je krijgt dan meer een hoogglans metaal. Ik ben de eerste eigenaar van deze fiets en ben er altijd heel erg zuinig op geweest. Daarom is alles ook nog in zeer goede staat en zitten er niet al te veel krassen op het materiaal.
Geplaatst: 27 sep 2010 17:05
door dickygiovanni
Wat een geduld heb jij man! Maar het resultaat mag er zijn, prachtige kleuren dit kader zeg!
Geplaatst: 27 sep 2010 17:37
door db87
Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.
Geen zere handen van al dat polijsten?
Geplaatst: 27 sep 2010 18:05
door franklin
Toevallig kwam ik tijdens mijn zoektocht naar onderdelen een pagina uit een oude Gazellefolder tegen en wat zag ik daar? Juist het AB frame in precies de kleuren die ik heb.
Ben het poetsen en polijsten helemaal beu, loop al weken rond met zwarte handen die niet schoon te krijgen zijn. Resultaat maakt een hoop goed. Dan te bedenken dat ik een tijd geleden nog twijfelde of ik de fiets niet moest verkopen...
Ben echt blij dat ik dat niet gedaan heb.
Geplaatst: 28 sep 2010 21:22
door marconi
Franklin schreef:Heb bij Mario Verhoeven een cassette besteld, kan dus weer iets wat ik van mijn lijstje schrappen
@ Marconi, de polijstpasta's die ik gebruik zijn heel fijn dus die laag blijft mooi zitten. Heb aan de onderkant van de achter derrailleur wel een flinke kras die ik met wat groffer polijstmiddel te lijf heb moeten gaan en daar is het dus wel eraf. Je krijgt dan meer een hoogglans metaal. Ik ben de eerste eigenaar van deze fiets en ben er altijd heel erg zuinig op geweest. Daarom is alles ook nog in zeer goede staat en zitten er niet al te veel krassen op het materiaal.
OK. Ik vroeg het omdat ik ooit, heel lang geleden, een racestuur heb gepoetst en dat werd een grote sof omdat de mooie beschermlaag eraf gepoetst werd. Ik gebruikte toen gewone koperpoets hetgeen toch minder goed uitwerkte.
Dat was een Belgisch stuur van Sylveer Maes. Misschien zit er iets in koperpoets waar die beschermlaag niet tegen kan. Ik maak dus nooit meer alu onderdelen schoon met een poetsmiddel.
Mooie bike! Ik heb nog een Gazelle AA Champion Mondial met 8 speed Campa Record die ik er later heb opgezet. De lak is gaaf! Ook de verchroomde voorvork en achtervorken zijn nog smetteloos. Veel plezier ermee !
Geplaatst: 29 sep 2010 00:25
door franklin
Vandaag belde de fm dat mijn wielen klaar waren. Gelijk kabels gekocht toen ik de wielen op ging halen en meteen begonnen met het monteren van remkabels en schakelkabels. Eerst de kabel van de voorderrailleur. (Let niet op de paar boutjes die nog ontbreken, die moet ik nog polijsten)
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gazelle/crank.jpg]
Vervolgens de achterderrailleur. Heb in de schuur nog een oude pignon gevonden die nadat ik hem helemaal schoon had gemaakt nog erg goed bleek te zijn. Wist niet eens dat ik nog zo'n goede had liggen. Als de pignon die ik besteld heb binnen is heb ik mooi nog een goede reserve.
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gaze ... derrie.jpg]
Remkabels gemonteerd en stuurlint aangebracht.
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gaze ... kabels.jpg]
Derrailleurkabels ingekort en even het voorwiel erin gestoken. Ook de ketting ligt er weer op.
[img=
http://fjw-modding.nl/afbeeldingen/gazelle/ketting.jpg]
Morgen nog de remkabels inkorten. Het begint weer op een fiets te lijken.
Geplaatst: 29 sep 2010 19:22
door kees0251
Franklin schreef:
Morgen nog de remkabels inkorten. Het begint weer op een fiets te lijken.
De buitenkabel voor de voorrem is nu al te kort.....