Als toerist fietsen in amsterdam
-
- Forum-lid
Amsterdam heeft een mooi netwerk van fietspaden. Het zijn iets verhoogde rijbanen in het midden van de weg. Met een handigheidje spring je er met je fiets op. Uitkijken dat je niet in de gleuven terecht komt. Toen ik nog in het centrum woonde maakte ik er regelmatig gebruik van om wat op te schieten. Damrak, Rokin, vijzelstraat, Ferdinand Bol en zo bij de Rai de stad uit. Met een beetje mazzel met maximaal een minuut of tien de stad uit.
Toeristen op huurfietsen en hordes Japanners/Chinezen te voet zijn inderdaad grote "gevaren", maar hou er ook vooral rekening mee dat bijna alle locals drukker zijn met hun telefoon dan met het verkeer en liefst ook koptelefoons in de alles soorten en maten op hun kokosnoot hebben en dus niets en niemand horen aankomen! En dan ook nog zonder op- of omkijken door rood fietsen. Bizar hoe weinig ongelukken er desondanks gebeuren.....
Overdrijven is ook een vak hoor! Zo durft er niemand meer op de fiets door de hoofdstad. Ik fiets nu zo'n 20 jaar door Amsterdam (waarvan ik er de eerste 15 jaar ook woonde), en ik geloof niet dat ik ooit op de fiets een ongeluk heb gehad in de stad. De fiets is het ideale vervoermiddel in de stad. Probeer als toerist maar eens het netwerk van bussen en trams te doorgronden
Is mij nog niet gelukt...
(Al die youtube filmpjes met commentaar van toeristen in Amsterdam over de "bike culture" zijn dan wel weer grappig)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
(Al die youtube filmpjes met commentaar van toeristen in Amsterdam over de "bike culture" zijn dan wel weer grappig)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Wiliertoerist
- Forum-lid
+1 maar dan wel op een stadsfiets.
Afgelopen vrijdagnacht nog vanuit het centrum richting huis gekacheld en wat hierboven omschreven is, komt me wel bekend voor...![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Afgelopen vrijdagnacht nog vanuit het centrum richting huis gekacheld en wat hierboven omschreven is, komt me wel bekend voor...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
het mooiste blijft uiteindelijk natuurlijk gewoon de racer pakken en de stad uit, als bewoner houd ik erg van m'n stad (ook op het brikkie), maar juist ook van de gebieden eromheen
Ja ik zuig het niet uit mijn duim hoor. Ik hou er alleen van het daarna een beetje te overdrijven.Wiliertoerist schreef:+1 maar dan wel op een stadsfiets.
Afgelopen vrijdagnacht nog vanuit het centrum richting huis gekacheld en wat hierboven omschreven is, komt me wel bekend voor...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Veni. Vidi. Fietsie.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
Ik woon buiten de stad, Diemen Noord, langs de Kanaaldijk, waar een aantal forumleden regelmatig overheen fietsen.monsieurpinot schreef:het mooiste blijft uiteindelijk natuurlijk gewoon de racer pakken en de stad uit, als bewoner houd ik erg van m'n stad (ook op het brikkie), maar juist ook van de gebieden eromheen
In de stad kom ik normaal alleen per OV of met de auto, maar dat was afgelopen vrijdagavond niet zo'n goed idee.
Haha , mooie replieken allemaal
Ik zal ze tegen de zomer allen nog eens doornemen
Maar zoals bij ons in antwerpen ( je pikt op spot A een fiets op , zet hem weg op spot B , en na je museumbezoekje of zo, neem je er weer eentje........) is het niet echt in Amsterdam maak ik hier uit.
Met dit systeem hoef ik niet te vrezen dat ze men fiets jatten
Een hele dag een fietsje huren en er verantwoordelijk voor zijn lijkt me niet handig.
Dan wordt het een tram en metrokaartje vrees ik![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Die OV-fiets had dus wat geweest zonder die 10€ boete per keer
Maar zoals bij ons in antwerpen ( je pikt op spot A een fiets op , zet hem weg op spot B , en na je museumbezoekje of zo, neem je er weer eentje........) is het niet echt in Amsterdam maak ik hier uit.
Een hele dag een fietsje huren en er verantwoordelijk voor zijn lijkt me niet handig.
Dan wordt het een tram en metrokaartje vrees ik
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Sworks Venge
Op dit punt loopt Amsterdam enorm achter de feiten aan, zoveel is zeker. Je zou denken dat een fietsvriendelijke stad als Amsterdam wel beter weet maar dat is dus niet zo. Het is dan ook niet voor niks dat locals het OV vooral zien als een vervoersmiddel voor werklozen, toeristen en bejaarden...
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
als local niet helemaal met je eens, bus en tram zijn soms een ramp maar vergeet de metro en de trein niet (met een stuk of 12, 13 treinstations en een stuk meer metrostations).havana schreef:Op dit punt loopt Amsterdam enorm achter de feiten aan, zoveel is zeker. Je zou denken dat een fietsvriendelijke stad als Amsterdam wel beter weet maar dat is dus niet zo. Het is dan ook niet voor niks dat locals het OV vooral zien als een vervoersmiddel voor werklozen, toeristen en bejaarden...
wat mij betreft inderdaad betere fietsverhuuroplossing en dan ook wel de fietspaden 2x zo breed..
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
je mag een ov fiets max 72 uur huren, daarna lijkt me toch niet zo'n probleem om 'm op dezelfde plek terug te brengen?brekson schreef:Haha , mooie replieken allemaal
Dan wordt het een tram en metrokaartje vrees ik
ik zie trouwens dat 3 dagen huren bij macbike wel mee valt qua prijs (9,75+6+6) = 21,75
http://www.macbike.nl/nl/photo-gallery/ ... ugtraprem/
(met handrem: € 30,75 voor 3 dagen)