Lees je eens in over de voordelen van LSD (long slow distance) training.53x11 schreef:Ik snap oprecht het probleem niet. Je geeft aan 200 km te kunnen fietsen, volgens mij op een voor jou acceptabele snelheid. Wat boeit het dan wat je hartslag dan is?
slakkentempo duurtraining :)
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
@53x11 jij fietst lekker je rondje en hebt er plezier in om dit met een bepaalde snelheid te doen. Dat is ook super!
Andere mensen die hebben een doelstelling waarmee ze fietsen, trainen ergens voor en vragen derhalve advies op dit forum. Monique70 heeft bewust de keuze gemaakt om een test te doen en meer in D1 te gaan fietsen. Monique zal waarschijnlijk later dit jaar ook de voordelen gaan ondervinden van haar trainingsaanpak. Nu is het even lastig omdat je niet direct het resultaat ziet dat je wilt bereiken.
Andere mensen die hebben een doelstelling waarmee ze fietsen, trainen ergens voor en vragen derhalve advies op dit forum. Monique70 heeft bewust de keuze gemaakt om een test te doen en meer in D1 te gaan fietsen. Monique zal waarschijnlijk later dit jaar ook de voordelen gaan ondervinden van haar trainingsaanpak. Nu is het even lastig omdat je niet direct het resultaat ziet dat je wilt bereiken.
Klinkt mij meer in de oren als het doel uit het oog verliezen en het middel tot doel verheffen. Maar goed, daar verdien jij je brood mee, dus ik snap je reactie wel.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik herken de vraag van Monique uit eigen ervaring.
Mijn normale manier van fietsen is redelijk volle bak en niet al te lang. Langer gaat maar niet vanzelf.
Na een paar weken langzaam gefietst te hebben had ik de grootste moeite om me te motiveren om nog op te stappen.
Heeft het enige zin om de waarheid in het midden te zoeken? Heeft het meerwaarde om rustiger te fietsen (zeg D2) maar wel zo dat het nog een beetje op racefietsen lijkt?
Mijn normale manier van fietsen is redelijk volle bak en niet al te lang. Langer gaat maar niet vanzelf.
Na een paar weken langzaam gefietst te hebben had ik de grootste moeite om me te motiveren om nog op te stappen.
Heeft het enige zin om de waarheid in het midden te zoeken? Heeft het meerwaarde om rustiger te fietsen (zeg D2) maar wel zo dat het nog een beetje op racefietsen lijkt?
Ik heb geocachen als smoes. Gewoon een cache uitzoeken ergens 15 km verderop en niemand die je verslijt voor een wielrenner met een rugtasje, een achterlijke wollen muts en een fiets die er uit ziet als een bodemvondst.knutmo schreef:Duurtraining doe ik op mijn gewone stadsfiets. Gewoon boodschappen doen in een winkel 20km verderop, dan heb je meteen 2 uur D1 te pakken en niet het gevoel helemaal zinloos bezig te zijn. Plus je hoeft je er niet eens voor om te kleden. Ideaal.
Ik heb hetzelfde als jij; rustig fietsen en windkracht 5? Dat schijnt sommige mensen te lukken maar wil ik nog enige voorwaartse beweging boeken dan moet ik toch echt iets doen en dat lukt niet in D1. Snelheid boeit me echt niet zo als ik het er om doe om langdurig rustig te fietsen maar omvallen vind ik wel storend.
@Jans, maar die gemiddelde snelheid voor vrouwen is niet alleen met racefietsen denk ik. Er zijn zat sportievelingen met andere sportfietsen die ook aan Strava doen. Meer dan bij mannen denk ik.Jans schreef:Monique, heb je dit artikel wel gelezen? http://www.fiets.nl/2016/01/04/strava-in-2015/
Dan valt het met je slakkengang wel mee.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 03 feb 2016 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
@53x11 Dat slaat weer helemaal nergens op. Ik vraag hier geen geld voor advies en slechts een heel klein percentage van mijn klanten is bij mij gekomen via dit forum!
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Rustig in D1 (HR 130-144) trainen valt mij ook niet mee, omdat je snelheid dan zo tegenvalt. Desondanks probeer ik ook steeds vaker bij deze lagere hartslag te trainen. Zo heb ik afgelopen zaterdag een kort ritje van 30 km gemaakt (https://www.strava.com/activities/481952270) bij een straffe westenwind.
Op de heenweg viel het niet mee om laag in D1 te blijven vanwege de harde tegenwind (HR 135-140) bij een snelheid van 22 km/u.
Op de terugweg had ik echter windmee en kon ik mijn hartslag zelfs onder de 130 houden terwijl ik daarbij een snelheid haalde van ruim 35 km/u.
Dus het is gewoon accepteren dat je onder sommige omstandigheden langzaam gaat. Ik heb op mijn Garmin 800 een pagina gemaakt waarop ik HR, cadans etc zie maar geen snelheid! En dat helpt
Op de heenweg viel het niet mee om laag in D1 te blijven vanwege de harde tegenwind (HR 135-140) bij een snelheid van 22 km/u.
Op de terugweg had ik echter windmee en kon ik mijn hartslag zelfs onder de 130 houden terwijl ik daarbij een snelheid haalde van ruim 35 km/u.
Dus het is gewoon accepteren dat je onder sommige omstandigheden langzaam gaat. Ik heb op mijn Garmin 800 een pagina gemaakt waarop ik HR, cadans etc zie maar geen snelheid! En dat helpt
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Jij verdient toch je geld met trainingsadviezen geven aan oa amateurs? Daar heb ik het over. Of je die mensen werft via dit forum of niet interesseert mij vrij weinig.
Jij en ik hebben wel een sterk afwijkende mening over het nut van die adviezen aan amateurs. Ik geef af en toe slechts wat tegengas.
Jij en ik hebben wel een sterk afwijkende mening over het nut van die adviezen aan amateurs. Ik geef af en toe slechts wat tegengas.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Het lijkt nu wel of trainen in D2 en D3 volledig taboe is.
Een sportarts heeft mij ooit aangeraden om bij een lange duurtraining grosso modo 1/3 D2 en 2/3 D1 aan te houden. Dan rij je de zwaarste stukken windop in D2 en kun je toch nog wat tempo behouden. De gemakkelijke stukken moet je dan wel in D1 blijven en dat is ook goed te doen. Het brengt ook wat variatie in je trainingen qua hartslagen want ik weet niet of het wel zo wenselijk is om zombiegewijs verstand op nul en blik op de hartslagmeter om toch maar die verdomde hartslag zo laag mogelijk te houden.
Een sportarts heeft mij ooit aangeraden om bij een lange duurtraining grosso modo 1/3 D2 en 2/3 D1 aan te houden. Dan rij je de zwaarste stukken windop in D2 en kun je toch nog wat tempo behouden. De gemakkelijke stukken moet je dan wel in D1 blijven en dat is ook goed te doen. Het brengt ook wat variatie in je trainingen qua hartslagen want ik weet niet of het wel zo wenselijk is om zombiegewijs verstand op nul en blik op de hartslagmeter om toch maar die verdomde hartslag zo laag mogelijk te houden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
@dwangarbeider Het is ook geen probleem om blokken iets harder te rijden, maar door naar je snelheid te kijken zit je met dit weer bijna altijd boven je D1 als je wat harder rijdt.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Ik rijd niet met een hartslagmeter. Kan ik toch iets in de buurt van D1, D2 en D3 trainen?
Met andere woorden, kan ik ook op "gevoel" een beetje aanklooien?
Met andere woorden, kan ik ook op "gevoel" een beetje aanklooien?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Ja natuurlijk! De onder fietsers vrij populaire indeling in D1, D2 etc is vrij arbitrair. Met een indeling in "rustig", "stevig" en hard kom je ook een heel eind. Wel kan een HF meter je helpen om jezelf te dwingen niet te hard of niet te langzaam te gaan, mocht je dat uberhaubt belangrijk vinden. Persoonlijk vind ik trainen met een HF meter verschrikkelijk (maar trainen met een vermogensmeter juist leuk)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 03 feb 2016 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?