http://www.fiets.nl/2012/03/01/zelf-sta ... ach-meten/kalikula schreef:Wederom bedankt voor de inhoudelijke reacties.
Mijn lengte is 1.89 meter. Binnenbeenlengte is 87 cm.
Huidige fiets is er eentje van fietssportief. Ik heb hier echter geen maatvoering van.
Canyon Ultimate CF SL 9.0
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Bedankt voor de tip monsieurpinot.
Nu is het zo dat ik de hierboven getoonde bikefitting heb gedaan omdat ik niet helemaal lekker op mijn huidige fiets zat (boven 40 km last van onderrug).
De medewerker van de fietsenzaak constateerde dat deze fiets voor mij eigenlijk te klein is.
Met andere woorden, geometrie en maatvoering van huidige fiets is, mijn inziens, geen goed referentiekader.
Terug naar mijn inmiddels bestelde Canyon. Impulsief, te snel besteld: ja! Maar de bang for the buck deed mij op de knop bestellen drukken.
Blijft het gegeven dat, theoretisch gezien, zowel L als XL kan passen.
Tot mijn schande heb ik niet de meetberekening van Canyon zelf op hun site gedaan. Morgen tegelijk doen.
Bijkomend voordeel, Canyon is niet zo snel met hun uiteindelijke levering.
Vraag mij echter af of een eventuele wijziging van de order de levertijd doet uitlopen.
Al met al wijzen bovenstaande reacties op een XL. De zoekfunctie op het forum echter levert met aan mij, ongeveer gelijke lengtes en binnenlengtes, wisselende resultaten (L en XL).
De een fietst met 1.89, bbl 88 op een XL, de ander met 1.89, bbl 88 op een L.
Nu is het zo dat ik de hierboven getoonde bikefitting heb gedaan omdat ik niet helemaal lekker op mijn huidige fiets zat (boven 40 km last van onderrug).
De medewerker van de fietsenzaak constateerde dat deze fiets voor mij eigenlijk te klein is.
Met andere woorden, geometrie en maatvoering van huidige fiets is, mijn inziens, geen goed referentiekader.
Terug naar mijn inmiddels bestelde Canyon. Impulsief, te snel besteld: ja! Maar de bang for the buck deed mij op de knop bestellen drukken.
Blijft het gegeven dat, theoretisch gezien, zowel L als XL kan passen.
Tot mijn schande heb ik niet de meetberekening van Canyon zelf op hun site gedaan. Morgen tegelijk doen.
Bijkomend voordeel, Canyon is niet zo snel met hun uiteindelijke levering.
Vraag mij echter af of een eventuele wijziging van de order de levertijd doet uitlopen.
Al met al wijzen bovenstaande reacties op een XL. De zoekfunctie op het forum echter levert met aan mij, ongeveer gelijke lengtes en binnenlengtes, wisselende resultaten (L en XL).
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Je kan een Ultimate kopen in volgende maten:kalikula schreef:.....................
Framemaat XS S M L XL 2XL 3XL
Als mensen van 189 cm op een L passen, voor wie maakt Canyon dan de grotere maten?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Heb de calculate frame size op de website van Canyon gedaan. Daar kom ik op basis van de ingevoerde gegevens op een L uit. De reden dat ik dit niet eerder heb gedaan, was omdat ik in de veronderstelling was dat mijn bikefitting een geschikte framemaatbepaling zou zijn.
Ondanks dat een aantal forumleden mij, op basis van die bikefitting, op een XL zetten, neig ik om mijn order te wijzigen naar een L. Temeer omdat de bikefitting niet echt geschikt is gebleken.
Vraag mij af welke gevolgen dit heeft voor de levertijd.
Ondanks dat een aantal forumleden mij, op basis van die bikefitting, op een XL zetten, neig ik om mijn order te wijzigen naar een L. Temeer omdat de bikefitting niet echt geschikt is gebleken.
Vraag mij af welke gevolgen dit heeft voor de levertijd.
Ik heb sterk het vermoeden dat Canyon je een hoop maten laat opgeven en aan het einde de maat alleen berekent op basis van de binnenbeenlengte. Op een L heb je hoogstwaarschijnlijk een flinke stuurpen nodig anders kom je te kort te zitten. Wil je erg diep zitten dan zal je aan de L moeten maar voor normaal gebruik zou ik altijd de XL nemen.
Campagnolo Ultra Dork
Bevindingen na er 300 kilometer op gereden te hebben.
Wat een fiets! Ik ga van een fiets van volledig aluminium en Tiagra afmontage, naar volledig carbon met Ultegra.
Een paar kilo lichter, en dat merk je in elke trap. Superlicht en snel.
Kreeg tijdens het rijden echter wat last van mijn handen (zat behoorlijk ver naar voren gestrekt en moest mij rekken om op de remhendels te steunen).
Ik heb het zadel iets richting stuur verschoven, probleem zo goed als opgelost.
Nu krijg ik boven de 60 kilometer pijn in mijn nek en dit krijg ik niet opgelost.
Zo rond de 80 kilometer heb ik moeite om door mijn zonnebril te kijken en betrap ik mij erop dat ik erboven langs ga kijken (totaal nieuwe ervaring).
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
-Sportievere geometrie (gestrektere zit) dan mijn oude fiets?
-Fiets toch een fractie te groot? (Zie thread hierboven over mijn twijfel tussen XL en L)
Mogelijk oplossingen:
-Wennen aan geometrie, doen van oefeningen?
-Een kortere stuurpen nemen om de zit minder gestrekt te maken?
-Toch een L nemen? (ik zit nog binnen 30 dagen retour garantie).
Heb tijdelijk de stuurpen omgedraaid, maar dat vind ik geen gezicht.
Op de boot naar Texel, stuurpen in normale positie.
Thuis in de tuin, stuurpen omgedraaid.
Graag ontvang ik jullie advies.
Wat een fiets! Ik ga van een fiets van volledig aluminium en Tiagra afmontage, naar volledig carbon met Ultegra.
Een paar kilo lichter, en dat merk je in elke trap. Superlicht en snel.
Kreeg tijdens het rijden echter wat last van mijn handen (zat behoorlijk ver naar voren gestrekt en moest mij rekken om op de remhendels te steunen).
Ik heb het zadel iets richting stuur verschoven, probleem zo goed als opgelost.
Nu krijg ik boven de 60 kilometer pijn in mijn nek en dit krijg ik niet opgelost.
Zo rond de 80 kilometer heb ik moeite om door mijn zonnebril te kijken en betrap ik mij erop dat ik erboven langs ga kijken (totaal nieuwe ervaring).
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
-Sportievere geometrie (gestrektere zit) dan mijn oude fiets?
-Fiets toch een fractie te groot? (Zie thread hierboven over mijn twijfel tussen XL en L)
Mogelijk oplossingen:
-Wennen aan geometrie, doen van oefeningen?
-Een kortere stuurpen nemen om de zit minder gestrekt te maken?
-Toch een L nemen? (ik zit nog binnen 30 dagen retour garantie).
Heb tijdelijk de stuurpen omgedraaid, maar dat vind ik geen gezicht.
Op de boot naar Texel, stuurpen in normale positie.
Thuis in de tuin, stuurpen omgedraaid.
Graag ontvang ik jullie advies.
op die eerste foto staat je stuur best ver naar beneden gedraaid volgens mij. Je kan proberen om je stuur wat meer omhoog te draaien. (Een) Richtlijn is dat de denkbeeldige lijn van het uiteinde van je stuur ergens tussen je achternaaf en rem moet wijzen.
Het kan ook een kwestie van wennen zijn. Bij de eerste wedstrijden op de weg voel ik m'n nek ook altijd, omdat dan veel dieper zit dan anders. Dat went bij mij na een paar keer wel weer.
Hoe lang is je stuurpen nu?
Het kan ook een kwestie van wennen zijn. Bij de eerste wedstrijden op de weg voel ik m'n nek ook altijd, omdat dan veel dieper zit dan anders. Dat went bij mij na een paar keer wel weer.
Hoe lang is je stuurpen nu?
Echt nek of tussen de schouderbladen? Tussen de schouderbladen is vaak te wijten aan een te breed stuur. Last van je nek is deels wennen volgens mij. Zie het nog even aan. Als het niet verbeterd na een aantal ritten moet je aanpassen.
Echt mijn nek (volgens mij, ik zal er vanaf heden goed op letten).
Alhoewel ik na 100 km eigenlijk alles wel voelde (aanhechting polsen, ellebogen).
Ben vanuit Texel naar Monnickendam gefietst met wind tegen, terwijl ik normaal rondjes van 50 a 60 km maak.
Alhoewel ik na 100 km eigenlijk alles wel voelde (aanhechting polsen, ellebogen).
Ben vanuit Texel naar Monnickendam gefietst met wind tegen, terwijl ik normaal rondjes van 50 a 60 km maak.
Bij een L komt je stuur nog lager en die is maar 1cm korter. Eventueel de stuurpen 1cm korter nemen, de stuurpen normaal draaien en een beetje wennen. Dan heb je een mooie neutrale afstelling. Als dat niet werkt had je beter de Endurace genomen.
Maar 40km extra fietsen is zeker geen kattenpis dus ik denk dat je vooral moet wennen.
Maar 40km extra fietsen is zeker geen kattenpis dus ik denk dat je vooral moet wennen.
Campagnolo Ultra Dork