Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI wil voorgeschreven minimum gewicht racefiets aanpassen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mar 2016 15:46

Behoorlijk gezelschap, kijk maar eens wat er in het peloton tijdens de Vlaamse koersen rond rijdt. Denk aan mannen als Cancellara, Stennard, Phinney, enz. Categorie van minimaal 1m90 en geen klimmerspostuur. oftewel: grote motor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16878
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2016 15:58

Het is toch ook geen doen om voor en na iedere (amateur)wedstrijd alle renners en fietsen te gaan wegen. Als het dan niet klopt moet de renner volgens de regels minimaal 6 maanden geschorst worden. Stel je voor dat je de fiets van je ploegmaat neemt die 3 kilo lichter is. Gewoon iedereen op hetzelfde gewicht lijkt mij wel zo overzichtelijk.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 mar 2016 16:08

... of iedereen gewoon vrij laten?

Ik eet mijn fiets op als er renners van 80kg zijn die op een fiets van 5kg de ronde van Vlaanderen gaan willen rijden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ted038
Forum-lid
Berichten: 1499
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 18 mar 2016 16:10

de zwarten schreef:... of iedereen gewoon vrij laten?

Ik eet mijn fiets op als er renners van 80kg zijn die op een fiets van 5kg de ronde van Vlaanderen gaan willen rijden.
eet smakelijk :mrgreen:

"gaan willen" doen ze allemaal wel, zit t hem in het kunnen uitrijden :winkthumb:
Laatst gewijzigd door ted038 op 18 mar 2016 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16878
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2016 16:11

Het wordt met zo'n rekenmethode in ieder geval wel makkelijk om een fiets onder de UCI limiet te bouwen. Gewoon veel en vet vreten...
Campagnolo Ultra Dork

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5616
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 18 mar 2016 16:13

amclassic-fan schreef:Behoorlijk gezelschap, kijk maar eens wat er in het peloton tijdens de Vlaamse koersen rond rijdt. Denk aan mannen als Cancellara, Stennard, Phinney, enz. Categorie van minimaal 1m90 en geen klimmerspostuur. oftewel: grote motor.
Met dit soort uitspraken is het oppassen wordt zo verkeerd uitgelegd, zeker in combinatie met Cancellara en Vlaamse koersen. :lol:
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 mar 2016 18:04

de zwarten schreef:Ik zou zeggen: laat het HELEMAAL los. Helemaal!
Ik zie even helemaal niet wat daar erg aan is.
Prijs: Je koopt al een frame + vork onder de 1200g voor minder dan 1000 euro. Idem met wielen.
Betrouwbaarheid: moet ieder voor zichzelf weten. Ik rij in amateurkoersen maar pak heus niet mijn lichtste fiets of wielen (wel meest aero / stijf /...).
lichte renner vs zware renner: een zware renner heeft meer baat bij een lichte fiets. De 10% regel vergroot de ongelijkheid! Dus allemaal weg met die regels. Dan kan een type Dumoulin een kilogram winnen door een superlichte fiets (maar voor de betrouwbaarheid wordt het dan een beetje gokken). En dan krijg je nog eens hele gave / lijpe ontwikkelingen in wielen / frames etc. Echte wedstrijdfietsen met getuned onderdelen. Zo wordt wielrennen technisch ook weer een intrigerend feestje.
An sich ben ik het hier wel mee eens.
Behalve dat het wel zo is dat je met betrouwbaarheid niet alleen jezelf, maar ook de mensen om je heen in het peloton in gevaar zou kunnen brengen.

Gewichtseis is een makkelijk te controleren eis. Je zou ook kunnen stellen dat bij prof koersen alleen type goedgekeurde fietsen ingezet mogen worden. Maar dan moet je vooraf al die type goedkeuring gaan uitvoeren (last bij de fabrikant om een stickertje te krijgen oid). En dat moet dan om het frame gaan. Maar misschien ook om de wielen.
Maar dan krijg je weer dat type goedkeuring of niet altijd veiligheid garandeert, of tot overdimensionering zal leiden omdat een grote zware rijder net zo goed hetzelfde spul op kasseien moet kunnen gebruiken (net zo goed == net zo veilig) als een vedergewicht op strak asfalt berg op (en af).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 18 mar 2016 18:10

Helemaal loslaten zou logischerwijs leiden tot meer budgetgevoeligheid (ultra-lichte cassettes met een levensduur van een etappe? Voor de zekerheid de meestgebruikte kransjes er tweemaal op steken?), en meer ongelukken in het wielrennen.

Als Froome graag door zijn materiaal wil zakken vind ik dat helemaal prima... in een individuele tijdrit. Niet in een peloton of kopgroep...

Al met al weinig wenselijk, als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16878
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2016 19:32

Froome zakt nog niet door een frame van sateprikkers.

Maar ik ben het wel met je eens over dat budget. Zeker omdat de full profs en de semi profs nog niet in elke wedstrijd gescheiden zijn. Sowieso zie je al dat er nu een paar rijke ploegen zijn die bijna alles winnen. Er zijn ook nog steeds teams die vanwege de materiaalsponors niet of nauwelijks aan die 6,8kg komen misschien niet meer in de World Tour maar daaronder wel. Het drastisch verlagen of vrijgeven van de limiet is imho teveel in het voordeel van de rijke teams met de beste sponsors.

Eerst maar eens afbouwen naar 6,5kg en over een paar jaar nog eens kijken lijkt mij verstandig.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 18 mar 2016 19:32

Er kan prima zonder problemen een lichtere en net zo veilige en net zo dure fiets gebouwd worden. Kwestie van het lood dat gebruikt wordt om de fiets op gewicht te brengen weghalen. Als je gewicht moet toevoegen om op het wedstrijdgewicht te komen, dan levert op dat moment het hogere gewicht echt geen grotere veiligheid op. Maar op zich maakt het niet zoveel uit, of er nou wel of niet een verandering in de limiet komt, de krachtsverhoudingen in het peloton gaan daar echt niet door veranderen. Het is zelfs voor de fabrikanten niet zo interessant, die bouwen nou toch al lichtere frames. Als ze het gewicht dus gaan veranderen, dan is dat vooral een gevalletje "niet omdat het moet, maar omdat het kan".
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16878
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2016 19:40

Lood? Volgens mij verzwaren ze die fietsen met magneten en koperdraad... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6129
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 mar 2016 19:50

Indien men over een beetje realiteitszin bezit moet men toch kunnen begrijpen dat een organisator van wieler evenementen zoals de UCI verantwoordelijk is voor de veiligheid tijdens het evenement in de ruimste zin van het woord. Het verlagen van het minimum gewicht of het volledig loslaten van de gewicht eis mag nooit leiden tot vermindering van de veiligheid. Een type goedkeuring door de UCI zal daardoor altijd blijven bestaan. Het aanbrengen van lood o.i.d. aan het frame om aan de minimale gewichts eis te kunnen voldoen is m.i. een aantasting van de goedkeuring die door de UCI op dat type frame o.i.d. is gegeven en zou m.i. niet goedgekeurd mogen worden. Het zal je maar gebeuren als renner of toeschouwer dat tijdens een koers door een defect aan het materiaal door het verminderen van het gewicht zoals het frame o.i.d. een ongeluk gebeurd met meerdere slachtoffers tot gevolg.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie