Re: Onderhoud stalen racefiets frame!
Geplaatst: 29 mar 2016 21:39
Om even terug te komen op de vraag van de topicstarter:
Stalen frames zijn wel wat gevoeliger voor corrosie, maar dat is ook mede afhankelijk van bijvoorbeeld de bouwwijze en de gebruikte staalsoort. Een goed stalen frame is zodanig gemaakt dat vocht altijd weer naar buiten kan (oa 'afdruipgaatje' onder het bracket en beluchtingsgaten in de overige buizen). Daarnaast worden de meeste nieuwe stalen frames ook extra behandeld met bijvoorbeeld 'framesaver', een vergelijkbaar product als het genoemde "ML". Zelf gebruik ik daarvoor IX100 van Brunox. Dat kan je ook achteraf nog in een frame aanbrengen (mits de binnenkant van de buizen nog bereikbaar is).
Stalen frames (mits goed gebouwd en geprepareerd) hebben geen ander 'dagelijks' onderhoud nodig dan frames van andere materialen. Vermijden van water is niet erg praktisch en ook niet nodig. Vermijden van een hogedrukspuit is ook voor andere frames en onderdelen geen slecht idee (water in velgen, vet uit lagers, etc.). Ik spuit zelf mijn (stalen) frames regelmatig even af met de tuinslang (eventueel met een borstel erbij) en na opdrogen maak ik verder alleen de remmen en de aandrijving functioneel schoon (zo min mogelijk knoeien met ontvetters). Daarna hier en daar een drupje olie (met mate, geen spuitbus!) en hij is er weer helemaal klaar voor. Een paar keer per jaar de punten waar vocht het frame binnen kan komen (zadelpen, montageoogjes, etc.) voorzien van een beetje vet is ook niet slecht.
De uitgebreidere poetsroutines die in diverse poets-topics langs komen zijn voor stalen frames even weinig noodzakelijk als voor andere frames (technisch gezien dan, cosmetisch en/of psychisch kan het best wat opleveren).
Stalen frames zijn wel wat gevoeliger voor corrosie, maar dat is ook mede afhankelijk van bijvoorbeeld de bouwwijze en de gebruikte staalsoort. Een goed stalen frame is zodanig gemaakt dat vocht altijd weer naar buiten kan (oa 'afdruipgaatje' onder het bracket en beluchtingsgaten in de overige buizen). Daarnaast worden de meeste nieuwe stalen frames ook extra behandeld met bijvoorbeeld 'framesaver', een vergelijkbaar product als het genoemde "ML". Zelf gebruik ik daarvoor IX100 van Brunox. Dat kan je ook achteraf nog in een frame aanbrengen (mits de binnenkant van de buizen nog bereikbaar is).
Stalen frames (mits goed gebouwd en geprepareerd) hebben geen ander 'dagelijks' onderhoud nodig dan frames van andere materialen. Vermijden van water is niet erg praktisch en ook niet nodig. Vermijden van een hogedrukspuit is ook voor andere frames en onderdelen geen slecht idee (water in velgen, vet uit lagers, etc.). Ik spuit zelf mijn (stalen) frames regelmatig even af met de tuinslang (eventueel met een borstel erbij) en na opdrogen maak ik verder alleen de remmen en de aandrijving functioneel schoon (zo min mogelijk knoeien met ontvetters). Daarna hier en daar een drupje olie (met mate, geen spuitbus!) en hij is er weer helemaal klaar voor. Een paar keer per jaar de punten waar vocht het frame binnen kan komen (zadelpen, montageoogjes, etc.) voorzien van een beetje vet is ook niet slecht.
De uitgebreidere poetsroutines die in diverse poets-topics langs komen zijn voor stalen frames even weinig noodzakelijk als voor andere frames (technisch gezien dan, cosmetisch en/of psychisch kan het best wat opleveren).