Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wie heeft tips voor goede, goedkope voeding op de fiets

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 27 mar 2016 10:26

Sowieso als je op de prijs wilt letten, is zelf een paar plakken ontbijtkoek inpakken veel goedkoper dan Snelle jelle. Met een paar plakken krentenbrood ben je waarschijnlijk ook goedkoper uit dan lossen krentenbollen.

Nietbest
Forum-lid

Gebruikersavatar Nietbest 27 mar 2016 10:28

Een krentenbol licht verteerbaar? Hmmm, daar denk ik anders over... Wat erg handig om te doen is, is de dag ervoor pannekoeken bakken het liefst meergranen, en door het beslag je ingredienten doen. Banaan of suiker, maar ook kan je eiwitten of andere supplementen er in doen. Dan bakken en aflaten koelen. Om ze mee te nemen op rollen en dan in alu folie.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 mar 2016 10:49

@peduh Enig idee waar de oorsprong ligt van de "toegevoegde suikers en fructosestroop"? Ja, uit suikerbiet en suikerriet. Is dat niet van natuurlijke oorsprong?
Karvan Cevitam heeft ook siropen zonder toegevoegde suikers, dus als je je daar beter bij zou voelen.
Laatst gewijzigd door Jans op 27 mar 2016 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 27 mar 2016 10:55

Dat het van natuurlijke oorsprong is, wil niet zeggen dat je daar niet gematigd mee om moet gaan. Zout heeft ook een natuurlijke oorsprong, maar daar kun je ook te veel van binnenkrijgen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 mar 2016 11:00

EmPeHa schreef:Dat het van natuurlijke oorsprong is, wil niet zeggen dat je daar niet gematigd mee om moet gaan. Zout heeft ook een natuurlijke oorsprong, maar daar kun je ook te veel van binnenkrijgen.
Dat geldt toch ook echt voor die 75% "natuurlijke suikers".

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 27 mar 2016 11:10

peduh schreef: Is maar net wat je definitie is van "veel goed" is. Ik vind 25% toegevoegde suikers (te) veel. Het blijft inderdaad 75% goede suikers, maar voor mij een slecht product
Denk je werkelijk dat je eilandjes van langerhans, lever en spieren het verschil kunnen ruiken tussen de 'natuurlijke' en de 'toegevoegde' suikers? :lol:
Die merken alleen maar dat ze op bepaalde momenten bepaalde hoeveelheden glucose- en frucosemoleculen langs zien komen.

Juist tijdens het fietsen kunnen snelle suikers wel degelijk handig zijn trouwens, omdat tijdens inspanning je maag-darmkanaal veel slechter doorbloed is en je eten dus minder makkelijk verteert, terwijl door diezelfde inspanning je verbruik van KH veel groter is.

Goede en slechte producten bestaan niet.
Voor een zittend persoon is een flesje AA Drink (75 gram KH in een flesje van 0,5 L) bijna vergif, voor een wielrenner met een hongerklop is het precies wat 'ie nodig heeft. (beter nog: neem er 2 ;) )

(Je zou nog een boompje op kunnen zetten over glucose en fructose, maar met Karvan Cevitam kom je best een eind)

Maltodextrine is nog wat geschikter, zijn wat langere ketens glucosemoleculen, dus lagere osmolariteit en smaakt minder zoet.

http://www.bodyenfitshop.nl/carbs/koolh ... rine-pure/
En dan op smaakt brengen met siroop naar keuze.
Als je een min of meer isotone drank wilt maken mik je op 6-8 gram KH per 100ml, voor een zwaardere energiedrank (handig als je bv 1 bidon met energiedrank gebruikt en 1 met water) kun je makkelijk tot 15 gram per 100ml gaan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 27 mar 2016 13:14

Pannenkoekjes doe ik ook en krijg ik persoonlijk beter weg dan brood.
Maak joe woar

Zwasja
Forum-lid

Zwasja 27 mar 2016 13:29

Bus isotone sportdrank poeder van actfit, te koop bij de Action voor minder dan 50% van de prijs dan bekendere merken. Prima spul, smaakt ook goed.

Friso
Forum-lid

Friso 27 mar 2016 13:31

Voor de stevige trek havermout door het pannenkoekenbeslag.

peduh
Forum-lid

Gebruikersavatar peduh 27 mar 2016 14:02

Jans schreef:@peduh Enig idee waar de oorsprong ligt van de "toegevoegde suikers en fructosestroop"? Ja, uit suikerbiet en suikerriet. Is dat niet van natuurlijke oorsprong?
Karvan Cevitam heeft ook siropen zonder toegevoegde suikers, dus als je je daar beter bij zou voelen.
Laatste reactie van mij hierop, anders wordt het topic nog meer vervuild.
Geraffineerde suikers (suikerbieten suiker) zijn de slechtste suikers die er zijn. Google maar eens op "geraffineerder suikers". Voor mij reden genoeg om dit niet meer te eten. Maar uiteraard moet ieder dat voor zichzelf weten.
train hard, eat less and rest more

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 mar 2016 14:29

@peduh Je hoeft echt niet meer te reageren, maar wat je schrijft is pure onzin. In alle mogelijke vruchten zitten precies dezelfde suikers als in biet en riet. Maar wat jij wilt lezen over "geraffineerde suikers" is vooral geschreven door mensen die geen verstand hebben van chemie en jou hier bang mee willen maken.
(Ik vind dit helemaal geen vervuiling van het topic).
De suikergehaltes van fruit zijn te vinden op http://voedingsatlas.be/html/download.html. Hier kun je zien dat sommige fruitsoorten 'bomvol' met sucrose (=gewone suiker!) zitten en daarnaast veel glucose en fructose bevatten (vergelijkbaar met glucose-fructose stroop).
Zie ook de terechte bijdrage van 'scepticus'.
Niet alles wat je met Google vindt is de waarheid.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 27 mar 2016 14:40

Ik haal altijd van die fruitreepjes van ah eigen merk, elke supermarkt heeft wel zoiets, 6 individueel verpakt, laagje koek gevuld met suikerige massa. Steek er een aantal bij me naargelang hoe ver ik ga fietsen. Ik heb ook meestal zo'n sportvoeding suiker dingetje bij me (als reserve) voor een echte hongerklop (gebeurt me bijna nooit maar als het gebeurt, oei oei :-)). Bananen vind ik ook lekker. Op youtube heb je een redelijk bizarre Australische kerel, de vegan cyclist die wel wat leuke inzichten/filmpjes heeft gemaakt, ook vooral gericht op prestatief fietsen op een budget.
Afbeelding

Plaats reactie