Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized prijsverschil rechtvaardigd?

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 23 apr 2016 12:26

Bij specialized moeten de salarissen van contador en sagan betaald worden... dat zit in je fietsprijs verdisconteerd.

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 24 apr 2016 14:23

De afmontage is vaak iets minder maar bij een specialized dealer wordt je keurig opgemeten en goed op je fiets gezet tot je schoenplaatjes toe
Ook de kleding en schoenen en banden zijn van goede kwaliteit en komen er in roadbike en Tour altijd zeer goed uit
Dat het blad van fiets geen fan is van specialized kun je wel merken er wordt zeer weinig getest van een bekend merk als specialized

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 24 apr 2016 14:28

Specialized wil alleen onder bepaald voorwaarden testfietsen ter beschikking stellen aan Fiets. Fiets gaat daar niet in mee, dus worden ze niet getest.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 24 apr 2016 14:49

EmPeHa schreef:Specialized wil alleen onder bepaald voorwaarden testfietsen ter beschikking stellen aan Fiets. Fiets gaat daar niet in mee, dus worden ze niet getest.
Ging het niet om een race zadeltje dat brak toen Fiets het testte op een mountainbike?
Dan resulteerde in wat haantjesgedrag van beide zijden volgens mij, zowel Fiets als Specialized.

Gelukkig kun je bij Fiets wel alle topmerken van Salden enzo getest zien :P

gene
Forum-lid

gene 24 apr 2016 20:30

ridley orion schreef:De afmontage is vaak iets minder maar bij een specialized dealer wordt je keurig opgemeten en goed op je fiets gezet tot je schoenplaatjes toe
Ook de kleding en schoenen en banden zijn van goede kwaliteit en komen er in roadbike en Tour altijd zeer goed uit
Dat het blad van fiets geen fan is van specialized kun je wel merken er wordt zeer weinig getest van een bekend merk als specialized
Deze service krijg je ook bij goede dealer van andere merken.
Kleding, banden enz. waar Specialized op vermeld staat zal wel goed zijn maar doorgaans ook flink aan de prijs.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2016 12:58

Maar mede vanwege het beleid van Specialized hebben dealers wat meer (financiële) ruimte om goed te zijn. Ik heb ook ervaring met dezelfde dealer als Ridley Orion en de service is daar echt top.

Ik denk dat veel beginners of fietsers die geen zin hebben om alle details zelf uit te gaan pluizen daar vaak een betere fiets kopen dan dat ze naar Salden gaan en voor de beste prijs/kwaliteit op papier gaan of voor de eerste de beste fiets waar ze verliefd op worden. Dat extra geld is dan gewoon goed besteed.

105 i.p.v. Ultegra, een goedkoper crankstel of een paar honderd euro minder op je spaarrekening gaan je fietsplezier niet vergallen. Een fiets die achteraf niet bevalt omdat je niet hebt proefgereden en een fietsenmaker die niet met je meedenkt als je achteraf toch problemen ondervindt wel.

Uiteraard zijn er ook andere fietsenmakers die dezelfde kwaliteit bieden en ook merken voeren die een betere prijs kwaliteit verhouding hebben maar die vind je niet op iedere hoek van de straat.
Campagnolo Ultra Dork

gene
Forum-lid

gene 25 apr 2016 13:19

M.b.t. de garantie. Mijn Tarmac Sworks vertoonde een scheur na een goed jaar. Garantie is 2 jaar en werd dus vervangen, hoewel er toch enkele maanden overheen gingen. Nieuwe frame heeft het ook geen 2 jaar uitgehouden. Garantieperiode was afgelopen (want deze bleef doorlopen vanaf aankoop fiets) en antwoord was kortaf NJET. Geen coulance of tegemoetkoming. Was meteen ook mijn laatste Speicialized.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2016 13:27

Tegenwoordig is het wel 5 jaar garantie dacht ik. Dat is ook het minimale voor een carbon frame imho.
Campagnolo Ultra Dork

anderson99
Forum-lid

anderson99 25 apr 2016 13:46

Ik vind het dit jaar wel erg prijzig vergeleken met andere dure merken BMC, Scott, Trek en ik ben geen Specialized hater ik heb zelf een Specialized fiets.

De service hangt gewoon van de fietszaak af daar heeft het merk niet echt iets mee te maken. De Specialized zaak waar ik míjn fiets had gekocht had mijn zitbotten niet goed op gemeten en toch beweerde hij dat het klopte en het bleek dus niet te kloppen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2016 14:35

Amerikaans bedrijf, productie in het verre oosten, en Specialized Europe zit inderdaad in 's Heerenberg.

Marketing en een sterk dealernetwerk, flagshipstores etc zijn erg belangrijk voor Spesh, ze willen méér bieden dan alleen een product.
Als dat je aanspreekt kun je echt wel prima fietsen kopen bij The Big S.
Als je puur naar specificaties kijkt vind je bij veel andere merken betere deals. Voor de € 1500 die je noemde krigj je bij Specialized hooguit een 105 mix afmontage, terwijl je bij anderen al volledig Ultegra kunt hebben voor dat geld.
Ernie C. schreef:Maar mede vanwege het beleid van Specialized hebben dealers wat meer (financiële) ruimte om goed te zijn.
Zo is het ook weer.
Alleen maar concurreren op prijs en specs leidt al snel tot dozenschuiven, wat niet voor iedereen het beste is. Alleen jammer dat Spesh daar verticale prijsbinding voor meent te moeten inzetten.
anderson99 schreef: De service hangt gewoon van de fietszaak af daar heeft het merk niet echt iets mee te maken.
Spesh probeert daar als merk dus toch op te sturen, door hun dealers redelijk kort te houden op allerhande vlak.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bikerke
Forum-lid

bikerke 25 apr 2016 16:29

Specialized is net als alle andere topmerken te duur. Maar kan toch makkelijk de betere koop zijn dan een "B" merk. Soms gewoon omdat de geometrie je beter past. Ik heb al een cannondale, thomson, stevens, granville, scott, trek en specialized fietsen gehad (en nog verschilende andere merken). Maar over het algemeen vond ik de duitse merken de beste prijs/kwaliteit. Maar de cannondale trek en specialized waren hun geld toch ook waard. Ik rij nu met een trek, maar zou zeker terug een specialized kopen mocht dit zich voordoen. En een beginnende fietser kan niet echt missen met een instap specialized te kopen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 apr 2016 16:33

Tjsa, wat is te duur? Ze leveren geen slechte spullen en hun aftersales/garantieafhandeling staat goed bekend. Natuurlijk betaal je wel deels voor de naam, maar ja al die profploegen moeten ergens van betaald worden...

Plaats reactie